فهرست
بازی برای سر نرفتن حوصله
11 بازی برای سرگرم کردن کودکان با حوصله سر ر فته!
۱۴۰۲/۰۴/۰۷
سید حسین نیرینی
3 نظرات

11 بازی برای سرگرم کردن کودکان وقتی حوصله شان سررفته!

امروزه به دلیل عوض شدن شیوه زندگی مردم، شیوه زندگی کودکان هم تحت تاثیر قرار گرفته است و آن‌ها کمتر فرصت دارند تا بازی کنند و از فضای آزاد برای تخلیه انرژی خود استفاده کنند. در نتیجه نیاز به سرگرم کردن کودکان وقتی حوصله‌شان سر رفته، بیشتر حس می‌شود. علاوه بر سبک زندگی امروزی، تابستان و تعطیلی مدارس هم باعث شده تا بخش عمده تفریحات خارج از منزل هم از کودکان گرفته شود. درنتیجه بچه‌ها هر دقیقه می‌پرسند: “حوصلم سر رفته چیکار کنم؟” در مواقع سررفتن حوصله کودک چه باید کنیم؟ در این مقااله خواهیم دید!!!

در روزهای تابستان بچه‌ها بیشتر اوقات خود را در خانه و کنار برادر یا خواهر خود می‌گذرانند و اغلب به خاطر اینکه با برادر یا خواهر خود هم‌سن نیستند نمی‌توانند هم‌بازی‌های خوبی برای یکدیگر شوند. البته بسیاری از کودکان همان برادر یا خواهر را هم ندارند و در خانواده تک فرزند هستند. همه این اتفاقات باعث شده تا جمله‌ی «حوصلم سر رفته چیکار کنم چه بازی کنم؟» را بیشتر و بیشتر از زبان کودکان خود بشنویم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که این جمله را به وفور از سمت کودک خود می‌شنوید، در ادامه با نورولند همراه باشید تا به شما بازی‌هایی برای حوصله سر رفتن و گذراندن این اوقات با کودکان خود معرفی کنیم.

چه نوع بازی‌هایی برای سر نرفتن حوصله کودک مناسب است؟

سررفتن حوصله کودک بسیار طبیعی است. زیرا کودکان دوست دارند بدون محدودیت بازی کنند و این شرایط که باید جلوی خود را بگیرند برایشان مطلوب نیست. از طرفی بیشتر بازی‌های داخل خانه برایشان تکراری شده و آن‌ها را تبدیل به کودک بی حوصله می‌کند. سر رفتن حوصله کودک باعث می‌شود تا بچه گوشه‌گیر و منزوی شود پس برای سرگرم کردن کودک با او بازی کنید تا دچار عواقب این موضوع نشود. در دنیای کنونی نقش پدر، مادرها در بازی با کودک بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است و باید بازی با کودک را بسیار جدی بگیرید تا آینده‌ی بهتری برای کودک خود رقم بزنید. از طرفی بهترین راه برای درمان حوصله سر رفتن کودک، بازی است.

بازی-با-کودک-بی-حوصله

اما حالا سوال اصلی اینجاست که چه بازی می‌توان انجام داد که هم به فضای بیرون از خانه احتیاجی نداشته باشد، هم جذاب و سرگرم‌کننده و حوصله سر نبر باشد. مهم‌ترین مسئله‌ای که در شرایط کنونی باید به آن دقت کرد این است که فعالیت بچه‌ها باید سروصدای کمتری داشته باشد تا همسایگان نیز آرامش بیشتری را تجربه کنند. ما هم در این مقاله با درنظر گرفتن همین شرایط به شما چند بازی معرفی خواهیم کرد.

الف- بازی با خانواده: بازی هایی مثل شطرنج، تخته نرد، بازی های کارتی و بازی های جمعی مانند مونوپولی، بازی‌های چند نفره و غیره می تواند فرصت خوبی برای لذت بردن از وقت با خانواده باشد. در ادامه چند نمونه از همین بازی‌های گروهی قابل اجرا در خانه را به شما معرفی خواهیم کرد که برای زمان‌های حوصله سررفتگی کودکان مفید هستند:

1-بازی هرنفر یک داستان

این بازی به پرت شدن حواس کودک بی حوصله کمک می‌کند. پس اگر برای شما هم سوال است که وقتی حوصله‌ام سررفته چه بازی کنم؟ این بازی را از دست ندهید. در این بازی شما یا کودک یک موضوع انتخاب می‌کنید و سپس طی 10 دقیقه، درباره آن موضوع در فکر خود خیال پردازی می‌کنید. سپس هرکس تخیلات خود را برای دیگری به شکل یک داستان تعریف می‌کند. 

2- برای جلوگیری از سررفتن 

پخت و پز با کودکان به آن‌ها کمک می کند تا مهارت های اساسی آشپزی را یاد بگیرند و در عین حال از تجربه خوبی برایشان است. پس این بار که حوصله فرزندتان سر رفت با او یک خوراکی آماده کرده و با هم بخورید!

3- بازی شنیداری

انواع بازی با ریتم و موسیقی می‌تواند به جلوگیری از سر رفتن حوصله کودکان کمک کند. یک نمونه خوب از این بازی‌ها همان بازی قدیمی است که خود ما در کودکی انجام می‌دادیم. در این بازی، جایگاه وسایل یک اتاق را حفظ می‌کردیم. و بعد به بیرون از اتاق می‌رفتیم. وقتی ما در اتاق نبودیم جای یک وسیله عوض می‌شد و با بازگشت ما، به وسیله ضربه زدن روی میز جای آن وسیله به ما یادآوری می‌شد. 

ب- فعالیت‌های آموزشی: فعالیت‌های تقویتی و آموزشی مانند کتاب‌های تعاملی، پازل ها، نقاشی های رنگارنگ، مجموعه های ساخت و ساز و بازی‌‌های آموزشی برای کودکان می تواند علاوه بر سرگرم کرده کودک وقتی حوصله‌شان سررفته ، اطلاعات عالی و باورنکردنی را به آن‌ها یاد بدهد.

4-اوریگامی بازی برای وقتی که حوصله‌ات سر رفته 

اوریگامی یکی از جالب‌ترین و ساده‌ترین سرگرمی‌ کودک است که می‌توانید در زمان سررفتن حوصله کودک آن را انجام دهید. نکته مثبت اوریگامی آنجایی است که کودک شما بعد از مدتی می‌تواند اوریگامی‌های جدید را به تنهایی درست کند و خودش را سرگرم کند. همچنین اوریگامی به تقویت مهارت‌های مختلف کودک شما هم منجر می‌شود. در مقاله‌های وبسایت نورولند می‌توانید تعداد زیادی از اوریگامی‌ها را مطابق سلیقه خود پیدا کنید و آن‌ها را یاد بگیرید.

5-با نقاشی کودکان بی حوصله را شاد کنید

نقاشی کشیدن یکی از بازی‌های برای سرنرفتن حوصله کودکان است؛ که برای انجام آن فقط به مداد و دفتر نیاز دارید. بسیاری از کودکان نقاشی کشیدن را دوست دارند. برای نقاشی کشیدن چند نکته را حتما رعایت و به نکات آن توجه کنید. اول از همه اینکه بگذارید کودک هرچه در ذهن خود دارد را روی کاغذ بریزد و به ذهن او جهت ندهید. دوم اینکه مراقب لوازم‌التحریری که استفاده می‌کند باشید، اگر بچه سن کمی دارد بهتر است از مداد شمعی استفاده کنید. در نهایت هم حتما حواستان باشد که او را تشویق وتحسین کنید تا انگیزه بیشتری داشته باشد برای دفعات بعدی و کمتر حوصله‌اش سر برود.

در ادامه ویدیوهایی برای شما آماده کردیم که نقاشی کشیدن با حالات مختلف دست را به شما آموزش می‌دهد.

https://www.aparat.com/v/8VOSC

https://www.aparat.com/v/V5f3H

https://www.aparat.com/v/ocy5C

https://www.aparat.com/v/LuU1s

همچنین برای مشاهده دیگر سرگرمی‌ها و بازی‌ها برای سر نرفتن حوصله کودک می‌توانید به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

6-کاردستی‌های راحت برای سرگرم کردن کودکان حوصله سر رفته

معمولا زمانی که کودکان حوصله از سرشان می‌رود، نیاز است که به سرعت و در کمترین زمان ممکن برای آن‌ها سرگرمی ایجاد کنید. کاردستی‌ می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع سر رفتن حوصله کودک باشد. بچه‌ها برای درست کردن کاردستی بسیار مشتاق هستند چون خودشان هم در ساخت آن نقش دارند. به طور کلی بچه‌ها خلق کردن را بسیار می‌پسندند. در وبسایت ما کاردستی‌های بسیار راحت و بامزه‌ای وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ساعت‌ها به سرگرم کردن کودک بپردازید.

ج- فعالیت بدنی:

بازی هایی مانند پرش از روی لگن، پرش از روی توپ، دویدن و غیره ممکن است برای کودکان جذاب باشد و به آن‌ها کمک می کند تا انرژی خود را صرف فعالیت های جسمانی کنند. داشتن تحرک و فعالیت‌های بدنی موجب می‌شود تا حوصله کودک سرنرود. نمونه‌ای از فعالیت‌های مناسب حرکتی برای جلوگیری از سررفتن حوصله کودکان در ادامه آمده:

7- چند نمونه بازی حرکتی و بازی ایستگاهی برای سر نرفتن حوصله کودکان

یکی دیگر از بازی‌های سر رفتن حوصله که می‌توان انجام داد، اجرای انواع بازی ایستگاهی برای کودکان است. این نوع بازی‌ها به تقویت چندین مهارت کودکان شما منتهی می‌شود و به دلیل اینکه با انجام فعالیت‌های حرکتی همراه است می‌تواند به فرزند شما حس خوب فعالیت در فضای باز را بدهد. این بازی بسیار مناسب کسانی است که فرزندشان اصلا آرام و قرار ندارد و به روش‌های قبلی علاقه نشان نمی‌دهد. در ادامه برای شما دو ویدیو برای ساخت بازی‌های ایستگاهی قرار دادیم.

https://www.aparat.com/v/auAis

https://www.aparat.com/v/hNa2c

د- بازی‌های دیجیتال: بازی‌های رایانه ای، مجموعه های بازی آنلاین، بازی آموزشی و بازی شبیه سازی می‌توانند کودکان را سرگرم کرده و اطلاعات کافی را به آن‌ها بیاموزند. با این حال، مطمئن شوید که زمانی که کودکان با ابزارهای دیجیتالی مثل موبایل بازی می‌کنند، محدودیت های مربوط به زمان را رعایت می‌کنند و بازی‌های مناسب سن خود را انتخاب می‌کنند:

8- بازی‌های PBS

بازی‌های شرکت بازی سازی BPS به تقویت مهارت‌های کودکان کمک می‌کنند. شما می‌توانید این بازی‌ها را در وبسایت این شرکت ببینید. 

9- بازی نورولند

بازی‌های تقویتی مانند بازی نورولند برای جلوگیری از سر رفتن حوصله کودک بسیار مفید هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر کودک شما همیشه از سر رفتن حوصله‌اش ناراحت است؛ بازی نورولند را از طریق این لینک دانلود کنید تا با یک تیر دو نشان بزنید. زیرا نورولند هم کودک را سرگرم می‌کند و هم به او مهارت‌های مهمی را یاد می‌دهد. ضمنا نورولند امکان گذاشتن محدودیت زمانی برای بازی را هم فراهم کرده که با اجرای آن می‌توانید از زیادی بازی کردن فرزندتان با گوشی جلوگیری کنید. 

ه- بازی های تخیلی: بازی هایی که به کودکان اجازه می دهد تا داستان های خود را بازی کنند، ممکن است برای آن‌ها جالب باشد. مثال‌هایی از این بازی‌ها شامل بازی نقش آفرینی، بازی دکوراسیون اتاق و بازی تخیلی هستند.

10- بازی من امروز…. 

در این بازی ساده شما و کودک باید با استفاده از خلاقیت خود رویا ببافید! این رویاها با گفتن من امروز شروع می‌شود و یک روز رویایی را ترسیم می‌کند. مثلا شما می‌گویید:  “من امروز سوار یک اسب پرنده شدم و به محل کارم در کارخانه شکلات سازی رفتم. آن‌جا یک خانه شکلاتی ساختم و… ” و سپس نوبت کودک است. این کار به تصویر سازی خیالی کودک کمک می‌کند و موجب فراموش کردن حس حوصله سر رفتگی می‌شود.

11- بیرون چی می‌بینی؟

بیشتر وقت‌هایی که کودک با جمله ” مامان! حوصله‌ ام سر رفته” به ما مراجعه می‌کند؛ هوا برای بیرون بردن او مناسب نیست و او بهانه بیرون رفتن و بازی کردن را می‌گیرد. در این مواقع می‌توانیم از کودک بخواهیم پشت پنجره برود و بسته به سن خود یک فعالیت بین چی می‌بینی انجام دهد. این فعالیت‌ها شامل روش‌های زیر هستند:

  • تا فلان ساعت ماشین‌های سفیدی که می‌بینی رد می‌شن رو بشمار!
  • فکر می‌کنی آدم‌هایی که از خیابون رد می‌شن کی هستن؟ کجا می‌رن؟ اسمشون چیه؟ 
  • داستان روز آد‌م‎‌هایی که از خیابون رد میشن رو بساز و تعریف کن!
  • بیرون رو نقاشی کن!

سرگرم کردن کودکان وقتی حوصله ام سر رفته

پرسش و پاسخ

بهترین راهکار برای سرگرم کردن کودکی که حوصله‌اش سر رفته کدام است؟

بازی‌ با کودک بهترین راهکار جلوگیری از سر رفتن حوصله کودک است.

کدام بازی‌ها برای سر نرفتن حوصله کودکان مفید هستند؟

بازی‌های خانوادگی، خارج از خانه، دیجیتالی و خلاقانه‌ای مانند بازی‌های معرفی شده در این مقاله برای جلوگیری از سررفتن حوصله کودک مفید هستند.

کلام پایانی‌‌

در نهایت باید بدانید که سر رفتن حوصله کودکان امری طبیعی است. و این شما هستید که به عنوان والد می‌توانید به راحتی و با در نظر گرفتن ذات تنوع طلب کودکان به سرگرم کردن کودکان با استفاده از بازی‌های ساده و کم هزینه مختلف بپردازید. زیرا کودک نمی‌تواند برای مدت طولانی بر یک موضوع تمرکز کرده و همچنان متمرکز و شاد باقی بماند. بازی‌های این مقاله از انواع مختلفی انتخاب شده‌اند تا بتوانید با استفاده ترکیبی از آن‌ها به سرگرم کردن کودکان بپردازید.

شما چه از چه راهی برای سرگرم کردن کودکان وقتی حوصله‌شان سر رفته استفاده می‌کنید؟ روش خود را در نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید!

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 1.5 / 5. تعداد امتیازها: 2

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] نکرده بود و بازی‌های دیجیتال وجود نداشتند؛ برای سرگرم کردن کودک از بازی‌های فیزیکی که اغلب هم گروهی بود، استفاده […]

  • درسا گفت:

    بازی کامپیوتری چی دارید

    • نگین حافظی گفت:

      سلام دوست خوبم. تیم نورولند بازی کامپیوتری نداره. تیم نورولند چندین بازی موبایلی تقویتی برای کودکان داره. که میتونید اون رو از وبسایت ما یا بازار و مایکت و گوگل پلی دانلود کنید.