فهرست
تشویق کودک برای رفتن به مدرسه
راه‌های آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه
۱۴۰۲/۰۱/۰۴
لیلا افشار
1 نظرات

راههای تشویق کودک برای رفتن به مدرسه

نگران آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه هستید؟ هنگامی که صحبت از آمادگی اولیه برای رفتن به مدرسه می‌شود، مهارت‌های درسی به مراتب از تقویت مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودکتان اهمیت کمتری دارند.

می‌توان با مهارت‌های روزانه‌ای که با کودکان تمرین می‌شود، توانایی پیگیری امور روزمره، تمرین برای تعامل مثبت با همسالان، تمرین نشستن و گوش دادن به دیگران (و صبر داشتن تا اینکه نوبت صحبت آن‌ها شود) و تمرین تمرکز را با کودکان داشت. در ضمن باید راه‌های تشویق کودک برای رفتن به مدرسه را پیدا و اجرا کرد.

در این مقاله نورولند به چند روش عملی آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه اشاره کرده‌ایم:

مهارت‌های لازم برای آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه

مهارت‌های فردی و جسمانی لازم برای مدرسه رفتن کودک

  • فرزندتان را تشویق کنید که مستقل لباس بپوشد. بطور مستقل به سرویس بهداشتی برود. برای غذا خوردن به تنهایی قاشق و چنگال را بصورت درست در دست بگیرد. به طور مستقل و با حفظ نظافت و بدون ریخت‌و‌پاش غذای خود را بخورد.
  • تعداد زیادی از بازی‌های خارج از منزل را که اصولا در زنگ تفریح کودکان انجام می‌دهند با او تمرین کنید. پریدن، چرخش، دویدن تعدادی از تمرین‌های مفید هستند. بازی‌های جسمی همچنین به رشد مغز کمک می کنند. حتی برای مثال عضلات کوچکتر را بعداً برای نوشتن آماده می‌کنند.
  • به کودک خود بیاموزید که از وسایل خود به خوبی مراقبت کند. کوله پشتی، تغذیه، جامدادی و لوازم داخل آن مواردی هستند که هر روز همراه کودک هستند. کودک باید یاد بگیرد خودش مراقب وسایل خود باشد. و وظیفه‌ی حمل و نگهداری ان‌ها را خودش به عهده بگیرد.
  • تدابیری بیندیشید که به فرزندتان کمک کند تا به موقع بخوابد و از خواب بیدار شود. خواب کافی برای مدرسه بسیار حیاتی است. برای داشتن رفتار خوب و تمرکز مناسب، خواب کافی ضروری است. روزهای ابتدایی مدرسه نیز می‌تواند فرسوده کننده باشد، بنابراین عادت‌های خوب خواب مهم است و باید هفته‌ها قبل از مدرسه شروع شود تا به عادت تبدیل شود.

بازی و مدرسه رفتن کودک

مهارت‌های اجتماعی و عاطفی

  • یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که دانش آموز موفق باید پیش از مدرسه رفتن کودک بیاموزید انواع مهارت‌های اجتماعی است.
  • صبور بودن
  • رعایت نوبت
  • توانایی انجام کار مشترک و معاشرت با دیگران
    شما می توانید این کار را از طریق فعالیت‌هایی مانند بازی‌های جمعی در خانواده که در آن‌ها رعایت نوبت و انجام امور مشترک بسیار مهم است؛ در کودکتان ترغیب کنید.
  • سعی کنید تجربه‌ی دوری از شما برای چند ساعت را برای کودکتان فراهم کرده باشید. به او آموخته باشید چگونه بدون حضور شما بتواند با دیگران معاشرت کند، با دیگران وقت بگذراند و خواسته‌های خود را از آنان طلب کند.
  • کودکان باید بتوانند آنچه معلم می‌خواهد را انجام دهند. از قوانین کلاس پیروی کنند و به طور مناسب با بزرگسالان و سایر کودکان تعامل برقرار کنند. یکی از موثرترین راه‌های تشویق این نوع رفتار مثبت، پاداش دادن به آن است. وقتی فرزند شما با واکنشی مثبت رو به رو شود، آن رفتار را پسندیده می‌بیند و آن را در خود تقویت می‌کند. به عنوان مثال با مشاهده‌ی چنین رفتارهایی در کودکتان لبخندهای طولانی، آغوش، محبت و احساسات مثبت را نشان دهید. یا از پاداش های ملموس از جمله برچسب‌ها، یا یک بازی ویژه با مادر یا پدر استفاده کنید.
  • با فرزند خود در مورد همه‌ی این مهارت‌ها صحبت کنید. صحبت کردن والدین با کودک؛ به او کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتری با دیگران ارتباط برقرار کند. گفتگو در خانه برای موفقیت آینده کودکان بسیار حیاتی است و به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای یک زندگی موفق و شاد را کسب کنند.”
  • کودکان باید بدانند که وقتی ناراحت می‌شوند چگونه بدون حضور شما خود را آرام کنند. برای آرام شدن می‌تواند از فعالیت‌های متناسب با سن خود استفاده کند. مثل نوازش یک اسباب بازی نرم، فشار توپ استرس، نوشیدن آب یا … .
  • در مورد شروع دوران مدرسه کودک با بیانی مثبت و انرژی بخش با او صحبت کنید. در مورد آنچه بچه‌ها در مدرسه انجام خواهند داد صحبت کنید و سعی کنید اضطراب را از او دور کنید.
  • برای اینکه والد آگاهی در همه زمینه‌ها باشید تا بنوانید در تربیت فرزند خود وفق عمل کنید به این صفحه اینستاگرام مراجعه کنید و از راهکارهای مفید آن لذت ببرید.

مهارت‌های درسی

  • با پرداختن به داستان‌های مختلف کتب، بحث در مورد شخصیت‌های مورد علاقه و بخش‌هایی از داستان، عشق به کتاب را در او تقویت کنید.
  • به کتابخانه بروید و براساس علاقه فرزندتان کتابی را انتخاب کنید. با خواندن کتاب‌ها با هم، او شروع به یادگیری می‌کند. خواندن از راست به چپ را یاد می‌گیرد. یاد می‌گیرد که هر متن و داستانی یک مفهومی دارد.
  • کنترل و در دست داشتن صحیح مداد یک مهارت بسیار مهم برای کودکان است. این مهارت پیش نیازِ نوشتن است.
  • یکی از اولین کارهایی که آن‌ها در مدرسه یاد می‌گیرند انجام دهند نوشتن نامشان است. سعی کنید با هجی کردن درست نامشان در ابتدا این مرحله و سپس نوشتن را با و تمرین کنید.

در نظر داشته باشید که بازی‌های موبایلی مفیدی مانند بازی نورولند می‌توانند به تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن کودک کمک کنند،

و او را برای ورود به مدرسه آماده کنند.


در نهایت شما فرزندتان را به بهترین وجه درک می‌کنید و بهتر از هر کسی می‌دانید چه چیزی در آن‌ها تاثیرگذار است. بنابراین انتخاب مناسب از بین راههای تشویق کودک برای رفتن به مدرسه بهتر از هر چیزی می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

منبع: وبسایت theschoolrun و kidspot

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] در تحقیقات خود نشان داده‌اند دانش‌آموزانی که با رفتن به مدرسه در یک گروه مطالعه و پژوهش می‌کنند در مقایسه با کسانی […]