فهرست
تقویت ذهن و جسم کودک
راهکارهای شگفت‌انگیز تقویت سلامت کودک (ذهن و جسم )
۱۴۰۱/۰۹/۱۸
نگین حافظی
0 نظرات

راهکارهای شگفت‌انگیز تقویت سلامت کودک

از آنجا که در روز جهانی سلامت ذهن و بدن قرار داریم؛ و با توجه به اهمیت سلامت ذهن و جسم کودکان، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به سلامت کودک بپردازیم. پس اگر به عنوان یک پدرومادر خوب، داشتن کودک سالم با روح و جسمی قوی، دغدغه‌ی شماست؛ تا پایان این مقاله با نورولند همراه باشید.

با درنظر داشتن ذات اجتماعی انسان، تاثیری که هر فرد از اجتماع اطراف خود می‌گیرد، قابل توجیه خواهد بود. در نتیجه می‌توان گفت که عموم احساسات خوبی که افراد نسبت به خود دارند از اطراف آن‌ها نشات می‌پذیرد. می‌دانیم که اولین و مهم‌ترین اجتماعی که کودک در آن حضور و رشد می‌یابد؛ خانواده است. در نتیجه تاثیرپذیری سلامت جسم کودک و سلامت روح او از سبک زندگی خانوادگی وی بسیار زیاد خواهد بود.

در عصر حاضر و به خصوص با شیوع ویروس کرونا، غلیان احساسات منفی مانند ترس، اضطراب، غم و افسردگی در افراد سنین مختلف و خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود. کودکان هم از این موضوع مستثنی نیستند. علاوه بر اینکه احتمال ابتلای کودکان به بیماری‌های جسمی مانند کرونا وجود دارد؛ آن‌ها با دیدن اضطراب‌های جاری در خانواده و جامعه تحت تاثیرات بد این احساسات منفی قرار گرفته و ممکن است در کنار سلامت جسم کودک، سلامت روحی و ذهنی او نیز دچار مشکل شود. در این شرایط کنترل و حفظ مثبت اندیشی و سلامت روح و جسم کودکان به عهده‌ی والدین است. هرچند این کار دشوار به نظر می‌آید اما کار غیر ممکنی نیست و با کمی صبر و درایت، شدنی خواهد بود. در ادامه به 10 روش تقویت سلامت کودک می‌پردازیم که ذهن و بدن کودکان را قوی نگه خواهند داشت.

این نکات برگرفته از منابع 1 و 2 می‌باشد. اما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها والد آگاهی باشید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید و از راهکاری مفید آن کمک بگیرید.

سلامت ذهن و جسم کودک چگونه ممکن است؟

1. شناسایی و درک احساسات کودک

کودکان درسالهای ابتدایی زندگی با احساسات خود آشنایی کامل ندارند. در نتیجه طبیعیست که کودک شما در اغلب مواقع نداند عصبی شده، ناراحت است یا فقط کلافگی و بی‌حوصلگی را تجربه می‌کند؟! این اتفاق خصوصا در زمانی که کودکان کلافگی ناشی از ماندن در خانه یا نداشتن تفریحات کافی را تجربه می‌کنند؛ رخ می‌دهد. در این حالت وظیفه‌ی والدین است که احساسات و روش بیان صحیح آن را به کودکان منتقل کنند. در این مسیر کودک باید ابتدائا احساسات خود را شناسایی نموده و پس از آن آن‌ها را بپذیرد. قطعا سرکوب احساسات به گسترش پیدا کردن ان‌ها منجر خواهد شد. و این گسترش احساسات منفی به سلامت ذهن و حتی جسم کودک آسیب می‌رساند.

2. سبک زندگی سالم در خانواده

کودک آینه‌ی رفتار شماست. در نتیجه اگر شما خواب ناکافی، تغذیه‌ی نامناسب و مدیریت نامناسبی را در زندگی روزمره کنترل نکنید؛ فرزندتان نیز در داشتن سبک زندگی سالم موفق نخواهد بود. و این عادات ناصحیح، موجب اختلال در سلامت جسم و ذهن کودک خواهند شد.

3. انجام تمرینات آرامش بخش

از آنجا که استرس در زندگی مدرن بخش بزرگی از روزمره‌ی افراد را دربرمی‌گیرد؛ همه‌ی افراد برای داشتن روح و ذهنی سالم نیاز به روش‌های کنترل استرس و ذهن‌آگاهی دارند. کودکان نیز از این مسئله مستثنی نیستند. بهتر است مراقبه، یوگا یا تمرینات خود‌اگاهی را به آسان‌ترین نحو ممکن وارد زندگی کودک خود کنید. به این ترتیب فرزندتان از سن کم مقابله با استرس و کنترل آن را یاد خواهند گرفت. توصیه می‌شود ده دقیقه در روز به همراه فرزند خود یا در کنار او مراقبه یا تمرینات تنفسی کنید تا این الگو در ذهن کودک شکل‌ گیرد. گوش کردن به موسیقی‌های ملایم حین انجام این تمرینات به آرامش بیشتر ذهن کودک منجر خواهد شد.

4. انجام فعالیت‌های تقویتی

فعالیت‌های تقویت کننده‌ی سلامت جسم و ذهن کودک شامل چه فعالیت‌هایی هستند؟ از جمله فعالیت‌‌های موثر در راستای حفظ سلامت جسم کودکان می‌توان به فعالیت‌های جسمی مانند ورزش‌ها و تحرکات اشاره کرد. جسم کودک با اجرای این فعالیت‌ها تقویت شده و سالم‌تر خواهد ماند. اما این تمام موضوع نیست. فعالیت‌هایی در قالب تمرینات ذهنی نیز وجود دارند که ذهن کودک را سالم نگه‌ خواهند داشت. از جمله‌ی این تمرینات می‌توان به بازی‌های آموزشی و فکری که موجب تقویت ذهن و مهارت‌های کودکان می‌شود اشاره کرد. بازی موبایلی نورولند یکی از همین بازی‌های آموزشی موبایلی است که به شکل تخصصی در راستای تقویت مهارت‌های ذهنی کودک و در نتیجه‌ی آن، حفظ سلامت ذهن او طراحی شده است.

5. جلوگیری از انتقال اخبار بد به کودکان

این روزها همه‌ی ما با اخبار ناگوار زیادی احاطه شده‌ایم. دیدن و شنیدن اخبار بد می‌تواند منجر به ایجاد اضطراب در کودکان یا بزرگسالان شود. در همین راستا بهتر است کودکان را از قرار گرفتن در معرض محتواهای نامناسب حفظ کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر دراین زمینه می‌توانید به مقاله‌ی کنترل محتوای مورد استفاده کودکان مراجعه کنید.

6. گفتگو با کودک

از آنجاکه انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند، داشتن تعاملات و گفتگو کردن از جمله نیازهای اولیه آن‌هاست. اگر کودک نتواند معاشرت‌های لازم را داشته باشد یا در اجتماعات قرار گیرد؛ احساس سرخوردگی خواهد کرد و این موجب آسیب‌های جدی به سلامت ذهن کودک می‌شود. اینکار شما را از رویای داشتن کودک سالم دور خواهدکرد. پس با کودک گفتگو کنید!

7. معجزه‌ی یادگیری

اگر فرزند شما به تازگی دچار اختلالات جسمی یا ذهنی شده و یا حس می‌کنید نیاز به تقویت هر یک از این دو بعد دارد؛ بهتر است سریعا یادگیری یک هنر یا موضوع علمی را برای او برنامه ریزی کنید. یادگیری باعث درگیری و به همین روش موجب تقویت ذهن و جسم می‌شود.

8. توجه به تغییرات

اختلالات سلامت جسمی یا ذهنی در کودکان عموما خود را در قالب تغییراتی نشان می‌دهند. در نتیجه یکی از قدم‌های مهم در کنترل سلامت جسم و ذهن کودک، دقت به تغییرات به وجود آمده در کودکان است. مشکلات جسمی و ذهنی کودکان ممکن است خود را در قالب تغییرات زیر نشان دهند:

  • تغییرات رفتاری: مانند گریه‌های بی دلیل، نداشتن تمایل به روابط اجتماعی، کم خوابی، کم حرفی و…
  • تغییرات احساسی: مثل ترس‌های کنترل نشده، واکنش‌های ناگهانی، ‌خشونت‌های بی‌مورد و…
  • تغییرات جسمانی: کسل شدن، دچار شدن به بیماری‌های پیاپی، تغییر در الگوی خوراک یا خواب و…

هرچند که مشاهده‌ی یک یا چند علامت، تائیدی بر آسیب دیدن سلامت ذهن و جسم بچه‌ها نیست؛ اما در صورت ادامه یافتن این تغییرات در کودک باید راهکاری برای حل مشکل یافت.

9. سلامت شما = سلامت کودک

از آنجا که فرزندتان بیش‌ از هرکس دیگری با شما وقت می‌گذراند؛ در واقع باید بدانید که کودک شما تبدیل به همان فردی می‌شود که شما هستید. پس اگر به سلامت جسم و ذهن خود اهمیت دهید، کودک نیز به اهمیت خود مراقبتی و توجه به سلامت پی خواهد برد. در نتیجه اگر در سلامت ذهن یا جسم خود مشکلی احساس می‌کنید؛ حتما منشا مشکل را یافته و آن را حل نمایید.

10. کمک گرفتن از متخصصین

هر دو مقوله‌ی سلامت ذهن و سلامت روان، جزو اصلی‌ترین مولفه‌های داشتن یک فرزند شاد و موفق است. و از آنجا که داشتن فرزندی شاد و موفق خواسته‌ی قلبی هر والدیست؛ باید توجه کنید که در صورت نیاز در هر یک از زمینه‌های فوق نباید در گرفتن کمک کوتاهی کرد. پس اگر احساس کردید که فرزند شما در هر یک از زمینه‌های جسمی یا ذهنی دچار مشکلاتی است که او را اذیت می‌کند؛ حتما از متخصصین این حوزه کمک تخصصی بگیرید و به حرف‌های دوست و آشنا بسنده نکنید.
به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از متخصصین می‌تواند بهترین روش برای کنترل آسیب‌های جسمی و ذهنی کودک باشد. اکثر والدین به محض مشاهده‌ی آسیب‌های جسمانی در کودکان، به پزشکان مراجعه‌ می‌کنند ولی به عنوان یک والد آگاه باید بدانید که در صورت بروز آسیب‌های روحی و ذهنی نیز همانند آسیب‌های جسمانی، کمک گرفتن از متخصصینی مثل روانکاوها و روانپزشک‌ها الزامی است.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که تاثیرات اختلالات ذهنی و روحی بر جسم افراد چه در کودکان و چه در بزرگسالان به شکل علمی به اثبات رسیده است. پس باید بدانیم که سلامت ذهن و جسم کودک به هم وابسته بوده و به قول معروف ذهن سالم در بدن سالم رشد خواهد کرد و بلعکس. پس حفاظت همزمان از سلامت جسم و ذهن کودکان باید در میان دغدغه‌های والدین قرارگیرد تا دستیابی به آرزوی داشتن کودک سالم برای آنان هموار گردد.
در این مقاله کوشیدیم تا راهکارهایی که در هر دو حوزه‌ی سلامت ذهن و سلامت جسم کودک موثر هستند را برای داشتن کودک سالم بررسی کنیم. شما چه روش‌هایی را برای حفظ سلامت ذهن و جسم کودک خود به کار می‌برید؟ آن‌ها را با ما درمیان بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها