فهرست
تربیت کودک
اشتباهات رایج والدین در تربیت کودکان
۱۴۰۱/۰۹/۱۳
سید حسین نیرینی
0 نظرات

اشتباهات رایج والدین در تربیت کودکان

همیشه والدین علاقه دارند که کودک خود را به بهترین نحو آموزش دهند و برای تربیت درست آن‌ها حاضرند که ساعت‌ها به کلاس بروند و از طریق روش‌های مختلف دانش خود را افزایش دهند. اما در این میان ممکن است اشتباهاتی از آن‌ها سر بزند و باعث شود که تمامی نخ‌هایی که برای تربیت کودکان رشته بودند، پنبه شود.

برای اینکه چنین اشتباهاتی رخ ندهد، کافیست عوامل این اتفاقات را بشناسید و نسبت به انجام ندادن آن‌ها محتاط باشید. در انتهای این مطلب از نورولند شما آگاهی بیشتری نسبت به این موارد خواهید داشت و با اشتباهات رایج والدین در تربیت کودکان هم آشنا می‌شوید. پس تا انتها با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج در تربیت کودکان

والدین به هیچ عنوان قصد ندارند که در تربیت کودک خود اشتباه کنند. اما بسیاری از این اشتباهات به صورت غیر ارادی رخ می‌دهند. والدین باید سعی کنند که در هر موقعیتی بتوانند اوضاع را کنترل کنند تا جلوی این اشتباهات گرفته شود. تعداد قابل توجهی از این موارد ناشی از مشکلات و دغدغه‌های خارجی است که در زندگی همه‌ی پدر و مادرها وجود دارد. ولی اگر قرار باشد که مشکلات راه تربیتی فرزند شما را معین کنند، چیزی جز بن‌بست در انتظار آینده‌ی کودک شما از لحاظ تربیتی نخواهد بود. در ادامه می‌خواهیم تعدادی از این عوامل را باهم مرور کنیم:

1. جمع کردن مشکلات

بسیاری از پدر و مادرها هستند که مشکلات را درون خود جمع می‌کنند. زمانی که مشکلات به اصلاح تلمبار می‌شود، دل شما درست مثل انبار مهماتی خواهد شد که درون آن را با باروت مشکلات پر می‌کنید. این انبار مهمات تا یک جایی ظرفیت خواهد داشت و بعد از آن منفجر می‌شود و اگر این انفجار رخ دهد در هر صورتی ترکش‌های آن به کودک شما اصابت خواهد کرد. ممکن پر شدن این انبار سال‌ها طول بکشد، اما با انفجار آن بسیاری از نکات تربیتی که به کودک خود آموزش دادید، زیر سوال می‌رود.

معمولا این اتفاق در مادرها بیشتر مشاهده می‌شود. مثلا زمانی که با شوهر خود سر مسائلی اختلاف نظر دارند یا بابت هرنوع مشکلی که ممکن است بین یک زن و شوهر پیش بیاید، از هم دلخور هستند اما با یکدیگر صحبت نمی‌کنند تا مشکل را حل کنند. زمانی که این اتفاقات تکرار می‌شود، مشکلات کم کم در دل آن‌ها رسوب می‌کند و ممکن است در رفتار با کودک خود بدرفتاری یا بی‌حوصلگی کنند یا حتی جلوی کودک خود از مشکلات میان خود و همسرشان بگویند و جلوه‌ی او را جلوی فرزند خراب کنند.

تمامی این رخدادها سبب بروز مشکل در تربیت کودکان خواهد شد و در آینده حتی می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. برای حل این مشکل باید قبل از اینکه از کنترل شما خارج شود اقدام کنید. اگر از هر مسئله‌ای ناراحت هستید، بروید و مشکل را حل کنید و اجازه ندهید چیزی در دلتان بماند که بخواهد باعث بروز چنین مشکلاتی شود. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید حرف بزنید یا کار از یک حرف ساده گذشته، می‌توانید به روانشناس مراجعه و مشکلات خود را در آن‌جا مطرح کنید تا تربیت کودکتان دچار صدمه‌ای نشود.

2. اجبار در تربیت

نکته‌ی دیگری که باید در تربیت کودکان خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، بحث اجبار است. باید نسبت به اجبار در تربیت کودک خود وسواس بیشتری به خرج دهید تا در آینده‌ی او تاثیر درستی داشته باشد. اجبار در دوران نوجوانی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند، زیرا کودکان شما در سن بلوغ قرار می‌گیرند و حساسیت‌های خاص خود را هم دارند.

کودکتان را به انجام هرکاری که دلخواه شماست مجبور نکنید، از آن طرف هم کودک خود را به امان خدا رها نکنید و اجازه ندهید که هرکاری که دلش می‌خواهد انجام دهد. اجبار را باید در جای درست استفاده کنید و ترجیحا به کودک خود توضیح دهید که چرا او را مجبور کردید و چه دلیلی داشتید. این باعث می‌شود که کودک احساس بدی نداشته باشد و متوجه شود که شما خیر و صلاحش را فقط می‌خواهید.

3. انتظارات غیر واقع‌گرایانه

بسیاری از پدر و مادرها دچار این اشتباه در تربیت کودکان هستند. انتظارات بی‌جا و بیش از حد توان کودک می‌تواند آسیب‌های جدی را برای او به همراه داشته باشد. با توجه به توانایی‌ها و استعدادهای کودک خود، از او انتظار داشته باشید و به دیگر کودکان هم‌سن او نگاه نکنید.

انتظارات غیر واقع‌گرایانه از کودک باعث می‌شود که او همیشه در تلاش برای انجام کاری باشد که در توانش نیست و این باعث شکست او خواهد شد و نتیجه‌ی این شکست‌ها چیزی جز سرخوردگی نخواهد بود. بنابراین از کودک خود به اندازه‌ی توان او انتظار داشته باشید.

تربیت کودکان

4. هویت نامعلوم

والدین باید هویت خود را در موقعیت‌های مختلف معلوم کنند. عدم ثبات در نوع رفتارها و عکس‌العمل‌ها، کودک را سردرگم می‌کند. زمانی که شما برای خواسته‌ای تسلیم می‌شوید و بار دیگر برای انجام همان خواسته مقاومت از خود نشان می‌دهید بدون آن که دلیلی را برای کودک شرح دهید، نباید از کودکتان هم انتظار ثبات شخصیتی و رفتاری داشته باشید.

هرچقدر هم که در تربیت کودکان خود عالی عمل کرده باشید، هویت نامعلوم شما می‌تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات شود و در آینده‌ی فرزندتان هم تاثیر بگذارد.

5. دسترسی به قوانین و تنظیم محدودیت‌ها

والدینی هستند که با خود می‌گویند، بچه است دیگر، بزرگ می‌شود یاد می‌گیرد. درباره‌ی ایجاد قوانین چنین چیزی اصلا صدق نمی‌کند. شما باید کودک خود را از همان سنین کم به قوانین داخل خانه عادت دهید و اجازه ندهید که عادت‌های غلط را وارد زندگی خود کند. توصیه می‌کنیم برای اینکه والد آگاه‌تری باشید و با راهکارهای تربیتی صحیح بیشتر آشنا شوید حتما اینستاگرام نورولند را دنبال کنید.

از همان دوران کودکی با همفکری همسر خود چندین قانون برای خانه تنظیم کنید و خودتان هم به آن پایبند باشید. مثلا اگر قانون گذاشتید که ساعت 10 تلویزیون خاموش باید باشد، همیشه باید این قانون را عملی کنید. اگر کودک حس کند که قوانین برای شما که آن را تنطیم کردید، جدی نیست و آن را اجرا نمی‌کنید، او هم جدی نخواهد گرفت. بنابراین به خاطر داشته باشید که اولا قوانین تنظیم کنید، دوما قوانینی تنظیم کنید که خودتان به انجام آن پایبند و متعهد باشید. وجود قوانین به قانونمند شدن کودک کمک می‌کند و او می‌داند که در طول روز چ اتفاقاتی می‌افتد و انتظار چه چیزهایی را باید بکشد.

6. داد و فریاد

دکتر رابرت مک‌کنزی در کتاب خود می‌گوید: «اگر شما سال‌ها برای تربیت کودک خود زمان بگذارید، اما نتوانید خشم خود را کنترل کنید و سر او داد و فریاد نزنید، انگار کاری برای تربیت او انجام ندادید.» احتمالا برایتان پیش آمده که فشارهای زیادی از لحاظ‌های مختلف روی شماست و دیگر صبر کمی برای تربیت کودکان خود دارید، این لحظه درست همان جایی است که باید با صبوری و آرامش خودتان را کنترل کنید و عصبانی نشوید.

عصبانی شدن و داد و فریاد کردن می‌تواند تمامی زحمات شما را به باد دهد. به این نکته دقت کنید که منظور ما این نیست که اجازه دهید کودک هرکاری دلش می‌خواهد انجام دهد، منظور این است که به جای عصبانیت، قاطعیت داشته باشید. قاطعیت هم به این معناست که روی حرف خود بایستید و کوتاه نیایید، حتی اگر کودک گریه کرد، اما سر او داد هم نزنید.

7. تغییر ندادن رویه

ممکن است رویه‌ی تربیتی را برای مدت تقریبا بلندی پیش گرفته باشید، اگر احساس می‌کنید که جوابی نمی‌دهد یا تاثیری بر روی رفتار و اخلاق کودک شما ندارد، باید شهامت این را داشته باشید که روشتان را عوض کنید. بعضی از پدر و مادرها هستند که وقتی با تکرار تکنیک‌های تربیتی خود به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسند، باز هم اصرار بر انجام آن دارند. این اتفاق باعث می‌شود که مشکل بزرگتری را برای خود در راه تربیت کودک ایجاد کنند.

به خاطر داشته باشید که تعداد قابل توجهی از روش‌ها و تکنیک‌ها هستند که نیاز به تغییر دارند و تکرار آن‌ها باعث می‌شود که اثر خود را از دست بدهند. بنابراین باید به دنبال روش‌ها و تکنیک‌های جدید باشید که علاوه بر ایجاد تنوع در نوع تربیت کودک، مشکل جدیدی را هم برای خود خلق نکنید.

 به عنوان مثال اگر کودک خود را عادت دادید که با قصه گفتن شما بخوابد، اگر هرشب برای او یک قصه‌ی تکراری مثل شنل قرمزی را تعریف کنید، بعد از چند شب دیگر خوابش نمی‌برد. دلیل این اتفاق هم تکرار و عدم وجود تنوع است. بنابراین تغییر ندادن رویه یکی از اشتباهات بزرگ و البته رایجی است که معمولا والدین برای تربیت کودکان مرتکب می‌شوند.

سخن پایانی

روش‌ها و تکنیک‌های تربیتی بسیاری وجود دارند که با استفاده از اینترنت، کتاب و روانشناسان می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید. اگر حس می‌کنید که این اشتباهات رایج والدین در مورد شما هم صدق می‌کند، زمان آن رسیده است که در نوع رفتار با کودک و شیوه‌ی تربیتی خود، تجدید نظر کنید و راه جدیدی را برای تربیت کودکان خود پیش بگیرید. ما هم در این مطلب سعی کردیم که شما را با اشتباهات رایج در تربیت کودکان آشنا کنیم تا اگر چنین اشتباهاتی دارید، بدانید که تنها نیستید و افراد دیگری هم همین مشکلات را دارند. اگر هم تا به حال چنین اشتباهاتی برای شما رخ نداده است، حواس خود را جمع کنید تا این روند را ادامه دهید. امیدواریم که از این مطلب استفاده کرده باشید و اگر اشتباهات دیگری را می‌شناسید یا مدنظرتان هست در بخش نظرات بنویسید تا مقاله‌ی کامل‌تری را داشته باشیم.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها