فهرست
دوست یابی کودک
با این راهکارها نگران دوست یابی کودک نباش!
۱۴۰۲/۰۱/۰۴
لیلا افشار
1 نظرات

راهکارهایی برای دوست یابی کودک

مهم است که بچه های ما دوستانی داشته باشند که دلسوز، مهربان و با گذشت باشند. به فرزندان خود بیاموزید که دوست خوب بودن به چه معناست تا بتوانند با دیگران دوست خوبی باشند و همچنین دوستانی پیدا کنند که با آن‌ها با احترام و دلسوزی رفتار کنند. در این مقاله‌ی نورولند نکاتی را به هدف آموزش دوست یابی کودک ارائه می‎کنیم. زیرا روابط دوستانه کودک پایه اصلی مهارت اجتماعی کودک در کودکی و بزرگسالی خواهد بود. از طرفی کودک شما به زودی به مدرسه خواهد رفت؛ یا شاید همین حالا هم دانش آموز باشد. یکی‌از ویژگی‌های دانش آموز موفق ، این است که مهارت ارتباطی کودک قوی باشد.

راه‌هایی برای آموزش دوست یابی کودک

1. کودک را در محل‌هایی قرار دهید که دوستان خوبی در آنجا پیدا شوند

کودکان بسیار تحت تأثیر محیط و افراد موجود در اطراف خود قرار می‌گیرند. محیط‌هایی مثل مدرسه، اینترنت، رسانه‌های اجتماعی، فیلم، تلویزیون، خانواده و … . بنابراین سعی کنید محیط‌هایی با تأثیرات مثبت برای کودکان فراهم کنید. افراد حاضر در کلاس‌های فرهنگی هنری و تیم‌های ورزشی ممکن است گزینه‌‌های خوبی برای شروع روابط دوستانه کودک باشند.

2. فرزندتان را در مورد فشار همسالان آگاه کنید

می‌دانید که فرزندان شما در هر سنی تحت تأثیر فشار و اصرار هم سن و سال‌های خود قرار خواهند گرفت. این موضوع را به درستی با آن‌ها مطرح کنید. آن‌ها را ترغیب کنید که به هنگام قرار گرفتن در چنین شرایطی هم به عواقب کوتاه مدت و هم دراز مدت آن عمل فکر کنند.
به فرزندتان نشان دهید که شما منبعی از اطلاعات در مورد این موضوع هستید. آن دوره را گذرانده‌اید و می‌توانید از تجربیاتتان در جهت بهبود روابط دوستانه کوکد استفاده کنید. نظر خود را ارائه دهید اما سخنرانی نکنید و شرایط را برای فرزندتان خسته کننده نسازید.

روابط دوستانه کودک

3. سطح ارتباطات و پرسش و پاسخ را برای کودک باز بگذارید

یكی از بهترین توصیه‌هایی كه در مورد فرزندپروری وجود دارد این است که فرزندتان را تشویق کنید تا سوال بپرسند. این مسئله باعث می‌شود که بهتر با افراد اطراف خود آشنا شوند و در صورت ایجاد دوستی با کسی، بهتر او را بشناسند.

4. والدینی باشید که بچه‌ها با آن‌ها به خوبی در ارتباط هستند

این مورد وقت، صبر و انرژی زیادی را می‌طلبد. پدر و مادری باشید که به کودکان خود اجازه می‌دهند صریحا نظرات خود را ارائه ‌کنند. مایل باشید فرزندان خود را به همراه دوستانشان به رویدادهای جدید و سرگرم کننده ببرید. اینکار به تقویت روابط دوستانه کودک کمک خواهد کرد. و عواقب بسیار خوبی را در دوستیابی کودک به دنبال دارد. با دوستان فرزندانتان از نزدیک آشنا می‌شوید. می‌توانید با بررسی برخورد آن‌ها، توانایی فرزند خود در انتخاب دوست را محک بزنید. در عین حال اوقات سرگرم‌کننده‌ای را نیز با هم سپری خواهید کرد. توصیه می‌کنیم برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه و موارد مشابه داشته باشید حتما به این صفحه اینستاگرام مراجعه کنید.

مهارت و تکنیک‌هایی برای “نه” گفتن!

یکی از مهارت‌های لازم برای انتخاب و داشتن دوستان خوب؛ توانایی به موقع “نه” گفتن است. در این بخش به چند تکنیک برای تمرین با فرزندتان اشاره می‌کنیم‌ که امتناع از رفتارهای ناپسند برای او آسان‌تر و توانایی “نه” گفتن در او تقویت شود.

1. از کودک خود بخواهید به هنگام قرارگیری در چنین شرایطی سؤال کند

به فرزندتان یاد دهید به خصوص اگر پیشنهاد جدید و ناشناخته‌ای را از سوی فرد مقابلش دریافت می‌کند؛ سوالاتی را مطرح کند. مثلا به فرزند خود یاد بدهید که در مواجهه با چنین موقعیت‌هایی سوال کند: “این که میگویی یعنی چه؟”. “از کجا این را شنیدی یا دیدی؟”. یا اگر فرزند شما به خانه یکی از دوستان دعوت شده است، به آن‌ها بیاموزید که بپرسند “چه افراد دیگری دعوت هستند؟”. “آیا والدینت می‌دانند که مرا دعوت کرده‌اید؟”. روابط دوستانه کودک باید آگاهانه پیش بروند.

2. به کودک یاد دهید که قاطعانه “نه” بگوید!

به نظر می‌رسد این ساده‌ترین و عملی‌ترین راه موجود است. به فرزند خود بگویید: بحث و جدال راه نیندازد! یک “نه” بگویید و نشان دهد که بر حرفش مصر است و تصمیمش را گرفته است.

دوستیابی کودک

3. دلایلی را بیان کند

مهم است که تصمیم و بیان کودک شما واضح و روشن باشد. “نه متشکرم، من نمی‌خواهم به این مهمانی بیایم”. یا “مربی من می‌گوید استفاده از این مواد آسیب‌رسان هستند”. یا “پدر و مادرم اجازه‌ی انجام چنین کاری را به من نمی‌دهند.” دلایل زیاد دیگری وجود دارند که کودکان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و در مواقعی که صرفا “نه گفتن” کارساز نباشد؛ از آن‌ها استفاده کنند.

4- پیشنهاد انجام کارهای دیگری را بدهد

کودک شما باید توانایی این را داشته باشد که به هنگام شنیدن پیشنهادات ناخوشایند از دوست خود؛ پیشنهاد انجام کارهای دیگری بدهد. مانند پیشنهاد انجام یک بازی یا رفتن به سینما و تئاتر. تأکید کنید که او با این کار دوست خود را پس نمی‌زند، بلکه در برابر رفتار ناپسند او مقاومت می‌کند.



5- محل را ترک کند

اگر فرزند شما تمام این مراحل را امتحان کرده است ولی هنوز هم با رفتارهای مضر و پرخطر روبرو است، بهتر است که فوراً از این وضعیت خارج شود و محل را ترک کند.

اگر در مدرسه است و چنین شرایطی برایش به وجود می‌آید؛ مستقیماً به کلاس برود یا به گروه دیگری از دوستان بپیوندید. اگر در حوالی منزل است به او بگویید که مستقیماً به خانه بیاید.

منابع:
وبسایت yessafechoices
وبسایت newspring

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] “بازی معرفی خودتان” یا “بازی شبیه‌سازی برای دوستیابی” را انجام […]