فهرست
ترس از شکست
چطور تحمل شکست در کودک را بالا ببریم؟
۱۴۰۱/۰۹/۰۷
لیلا افشار
0 نظرات

تحمل شکست در کودک

شکست، عدم موفقیت، رفتار و تصمیمات اشتباه جزئی از روند زندگی و رشد هر انسانی است. هر کودکی ممکن است در دوره‌های مختلف زندگی خود شکست‌هایی را تجربه کند. آموزش تحمل شکست در کودک رفتار و برخورد والدین در این موقعیت‌ها می‌تواند تاثیرات بلندمدت مثبت یا منفی‌ای را با خود به همراه داشته باشد. بنابراین نحوه برخورد با شکست کودکان یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که والدین باید آن را بیاموزند. ما در این مقاله نورولند به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

واکنش‌های ما چگونه بر فرزندانمان تاثیر می‌گذارند

ما ممکن است متوجه این موضوع نباشیم، اما واکنش‌های ما در برابر رفتار نادرست یا شکست‌های فرزندانمان می‌تواند تأثیرات ماندگاری بر نحوه پردازش روند عقب نشینی و حرکت، مقاومت و اعتماد به نفس آن‌ها و همچنین کنترل اشتباهات و شکست‌هایشان تا آخر عمر داشته باشد. بر اساس مطالعات انجام شده؛ واکنش والدین به عدم موفقیت کودکان حتی می‌تواند دید کودک را در مورد هوش او تعیین کند.

محققان دانشگاه استنفورد دریافتند که اینکه والدین به عقب نشینی و اشتباهات کودک به عنوان یک چیز مثبت نگاه می‌کنند یا یک چیز بد می‌توانند باورهای کودک را در مورد هوش شکل دهند و به نوبه خود بر آینده او تأثیر بگذارند. کیلا هایموویتس، دکتر و محقق در گروه روانشناسی دانشگاه استنفورد می‌گوید: “عقاید کودکان در مورد هوش تأثیر بسزایی در مهارت آن‌ها دارد.”

محققان از 73 جفت والدین و کودک از شرکت کنندگان یک سری سوال مربوط به شکست و هوش پرسیدند. بچه‌ها دانش‌آموزان کلاس 4 و 5 بودند. در حالی که یافته‌ها هیچ ارتباطی بین عقاید والدین در مورد هوش و نظرات فرزندانشان در مورد هوش نداشت، اما بین نگرش والدین نسبت به هوش و عقاید بچه‌ها در مورد هوش رابطه وجود داشت.

چرا؟ محققان معتقدند این امر به پیامی مربوط می‌‌شود که واکنش والدین به بچه‌ها ارسال می‌کند. به عنوان مثال والدینی که با اضطراب و نگرانی نسبت به نمره کم آزمون واکنش نشان می‌دهند، ممکن است این پیام را به کودک خود منتقل کنند که او به دلیل ثابت بودن هوشش، پیشرفت نخواهد کرد. اما والدینی که بر آنچه کودک می‌تواند از نمره بد آزمون بیاموزد متمرکز شده‌اند، ممکن است به فرزندان خود پیام دهند که هوش از بین نرفته یا خللی در آن نیست و می‌توانند از طریق مطالعه نمره خود را بهبود بخشند.

 برای دیدن روش‌های تربیتی، به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

برخورد صحیح با کودکان

آموزش تحمل شکست در کودک با چند راهکار ساده

والدین چه کاری می‌توانند انجام دهند تا مطمئن شوند فرزندشان این پیام را دریافت می‌کند که عدم موفقیت نشانه کم هوشی و ناتوانایی آن‌ها نیست؟
در اینجا چند روش مهم برای نحوه برخورد با شکست کودکان تان ذکر شده است:

1. واکنش کودک خود را تماشا کنید. آیا او به این خاطر که همه تلاش خود را کرده است خوشحال است؟ آیا او از شکست خود عصبانی است؟ اگر او از خودش یا شکستی که داشته است عصبانی یا ناراحت است، سعی کنید به او کمک کنید تا دفعه بعد بهترین تلاش خود را انجام دهد.

2. بر روی آینده تمرکز کنید. به جای صحبت در مورد ضرر و شکست به وجود آمده، روی چگونگی بهتر انجام دادن دفعه بعدی تمرکز کنید. به کودک خود یادآوری کنید که هر اشتباهی رخ داده می‌تواند ابزاری بسیار مفید و آموزشی در تشخیص اینکه در آینده چه کاری باید انجام دهید یا انجام ندهید باشد. ترس از شکست کودک با فکر کردن به جنبه‌های مثبت موضوع، کاهش می‌یابد.

3. خود را به عنوان یک ناظر تصور کنید در حال تماشای واکنشتان نسبت به اشتباهی که فرزندتان مرتکب شده است. فکر می کنید این شخص حمایت می‌کند و مشاوره مفیدی می‌دهد؟ به روشی گرم و آرام صحبت ‌می‌کنید؟ یا اینکه به نظر او سخت، انتقادی یا منفی هستید؟

4. بیشتر بر روند تأکید کنید تا نتیجه. در مورد اینکه چه چیز سرگرم کننده‌ای بوده، چه کاری انجام داده و چه چیزی را دوست ندارد و اینکه فکر می‌‌کند دفعه بعدی بهتر می‌تواند آن کار را انجام دهد صحبت کنید.

5. به او کمک کنید تا انرژی خود را به استراتژی برای آینده هدایت کند و به جای برنده شدن، بر لذت و رضایت از یادگیری تمرکز کند. این کار ترس از شکست کودک را کاهش می‌دهد.

6. به فرزند خود ترحم نکنید. هنگامی که می‌خواهید کودک خود را آرام کنید، مراقب باشید به او ترحم نکنید که این امر می‌تواند پیام بدی به همراه داشته باشد که توانایی انجام آن کار را ندارد. دکتر هایموویتس می‌گوید: “به جای اینکه بگویید بسیار متاسفم که نتوانستی این کار را انجام دهی، آنچه را که ضعیف انجام شد تصدیق کنید و بر یافتن راه حل تمرکز کنید.”

7. عقب نشینی را در چشم انداز قرار دهید. حتماً به فرزند خود بگویید که این نتیجه مشخص نمی‌کند که او کیست و موارد زیادی وجود دارد که او در آن‌ها مهارت دارد.

8. در مورد مواقعی که قبلاً در کاری شکست خورده‌اید و اینکه برای دفعه بعدی نتیجه را تغییر داده‌اید با او صحبت کنید. به او اطمینان دهید اشتباهات چیزی است که همه انسان‌ها مرتکب می‌شوند.

بهترین نحوه برخورد با کودک در هنگام اشتباه کردنش
10. با هم کاری سرگرم کننده انجام دهید. عزت نفس فرزندتان را بالا ببرید و با انجام کاری که دوست دارد و در آن مهارت دارد اعتماد به نفس او را تقویت کنید.

11. استراحت و تفکر در مورد مسئله ممکن است به او کمک کند تا روی استراتژی‌ها و ایده‌های جدید در مورد چگونگی حل بهتر مشکل در دفعات بعدی تمرکز کند. و ترس از شکست کودک او را کاهش دهد.
12. سعی نکنید اشتباه او را برطرف کنید. نشان دادن اینکه چگونه می‌تواند راه‌هایی پیدا کند تا بفهمد چه کاری باید انجام دهد به او کمک می‌کند.

و سرانجام به فرزند خود اطمینان دهید که همیشه پشت و حامی فرزندتان خواهید بود تا در مورد هرگونه اشتباهی که مرتکب می‌شود درباره احساسات و افکارش با او صحبت کند. اطمینان حاصل کنید که او می داند عشق شما چیزی است که او همیشه می‌تواند روی آن حساب کند.  مهم نیست که چه اشتباهی رخ داده است. او می‌تواند بیاید و به هم صحبتی با شما اعتماد کند.

منابع: وبسایت verywellfamily و sleepingshouldbeeasy

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها