فهرست
تست-هوش-کودکان-نورولند
تست سنجش هوش کودکان و آزمون سنجش سلامت
۱۴۰۲/۰۶/۲۶
نگین حافظی
2 نظرات

همه چیز درباره سنجش هوش کودکان و آزمون سنجش سلامت

معمولا به محض اینکه یک کودک برای ورود به مدرسه یا پیش دبستانی آماده می‌شود؛ یا والدین احساس کنند که فرزندشان خیلی با استعداد است؛ صحبت از روش‌های سنجش هوش کودک از جمله تست هوش کودک پیش می‌آید.

اما چگونه آزمون‌های سنجش هوش می‌تواند به والدین و مربیان کمک کند تا نیازهای یادگیری فردی کودک را برآورده کنند؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال در این مقاله از سری مقالات نورولند به بررسی آزمون سنجش سلامت و یک نمونه تست سنجش هوش رایگان می‌پردازیم و سپس یک آزمون جامع سنجش هوش به شما معرفی می‌کنیم که با دانلود بازی نورولند می‌توانید از آن استفاده کنید.

سنجش هوش کودکان چیست؟

همانطور که می‌دانید هوش شامل توانایی تفکر، حل مشکلات، تجزیه و تحلیل موقعیت ها و درک ارزش ها، آداب و رسوم و هنجارهای اجتماعی است. از طرفی سنجش IQ کودک و EQ کودک در سال‌های اخیر بسیار متداول شده‌است.

سنجش هوش روشی برای تخمین عملکرد فکری فعلی کودک است. در اجرای تست‌های هوش کودکان، دستورات مختلفی (به شکل شفاهی، کتبی یا عملی) به کودک داده می‌شود و براساس نتیجه اعمال کودک، نتایجی معلوم می‌شود.

هر آنچه باید درباره سنجش سلامت ورود به اول ابتدائی بدانید

طرح معروف به طرح سنجش سلامت، هرسال برای کودکان پیش دبستانی و کلاس اولی اجرا می‌شود. هدف از این سنجش، ارزیابی سلامت جسمی و ذهنی کودکان است. 
همینجاست که کودکان نیازمند آموزش‌های خاص تشخیص داده شده و در صورت لزوم به مدارس استثنائی معرفی می‌شوند. 

هدف سنجش سلامت کلاس اول این است که توانمندی یا ناتوانی‌های کودکان شناسایی شود و کودکان دارای معلولیت یا کودکان استثنائی مشخص شوند. 

پس اگر شما والد یک کودک پیش دبستانی یا کلاس اولی هستید، نیازی نیست برای سنجش سلامت نگران باشید. و کافیست اندکی با این طرح آشنا شده و با استفاده از یک تست سنجش هوش، خیال خود را راحت کنید. 

هر آنچه نیاز دارید بیاموزید، در این مقاله در اختیار شما قرار دارد. پس بیایید ابتدا ببینیم که در سنجش سلامت کودکان چه اتفاقی می‌افتد؟

سوالات سنجش سلامت ورود به دبستان

بیشتر سوالاتی که در سنجش پرسیده می‌شود، بدون چارچوب خاصی بوده و برای اطمینان از درک کودک پرسیده می‌شوند. اما این آزمون به طور کلی از چند بخش تشکیل شده که در ادامه بررسی خواهند شد:

1- سنجش سلامت جسمی و ارزیابی بدنی

در این بخش عملکرد جسمی کودک با بخش‌های عملی آزمون سنجیده می‌شود:

  • سوالاتی را در مورد تصاویر (مربوط به مهارت دیداری)
  • سنجش شنوایی کودکان
  • سنجش چشم کودک
  • سنجش مهارت‌های حرکتی ریز و درشت کودک لی لی رفتن و یا در آوردن کفش
  • سنجش مهارت کلامی با درخواست خواندن شعر یا تعریف یک داستان

2- سنجش سلامت ذهنی و ارزیابی میزان هوش 

در این بخش سوالاتی پرسیده می‌شود که با فهم و درک کودک و هوش‌های هشتگانه او مرتبط هستند. سوالات معمولا به دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • پرسش هایی درباره نام، نام خانوادگی و سن کودکان
  • سوالاتی درباره نام والدین و نسبت‌های فامیلی (مثلا: برادر پدرت با تو چه نسبتی دارد؟)
  • شمارش اعداد تا مقدار مشخصی مانند 1 تا 10 یا 1 تا 20
  • ترسیم یا رنگ کردن یک نقاشی برای سنجش مهارت دست، در نوشتن و به دست گرفتن مداد
  • سوالات اطلاعات عمومی مانند رنگ اشیا مختلف یا سوالاتی مثل در چه فصلی برگ‌ها می‌ریزند؟

نکته: اگر می‌خواهید از توانمندی فرزند خود و آمادگی او برای سنجش سلامت آگاه شوید، حتما ادامه مقاله را مطالعه کرده و آزمون رایگان معرفی شده را اجرا کنید.

چطور کودک را برای سنجش سلامت آماده کنیم؟

بهترین راه آماده کردن کودک برای سنجش سلامت، این است که ابتدا هوش او را با یک تست سنجش هوش بسنجید و سپس قسمت‌های ضعیف‌تر شخصیت و هوش کودک را تقویت کنید. 

همچنین خوب است که قبل از سنجش، یا یک چکاپ کامل از سلامت جسمی کودک مطمئن شوید. 

انواع تست هوش زیر به سنجش مهارت فرزندتان کمک خواهد کرد:

معرفی 4 تست هوش متداول برای سنجش هوش کودکان

تست آی کیو کودکان یکی از انواع شناخته شده تست هوش کودک است. این تست‌ها مهارت “روزمره” کودک را با رنج هم سنین خودش مقایسه می کنند. در ادامه به بررسی انواع آزمون‌های سنجش هوش کودکان می‌پردازیم:

انواع تست سنجش هوش

1-تست های کامپیوتری

اجرای آزمون‌های هوش به شکل دیجیتال امروزه از بقیه روش‌ها رایج تر هستند. دستورات این مدل تست هوش آنلاین مشابه دستورات تست‌های فردی است. فقط در قالب دیجیتال ارائه شده است. روش اجرای این آزمون‌ها باید بسته به سن کودک و توانایی‌های او طراحی شده باشد.

– تست سنجش هوش نورولند

آزمون سنجش هوش نورولند، یکی از همین تست‌های هوش کودکان رایگان دیجیتالی است. این آزمون برای کودکان 3 تا 8 ساله طراحی شده‌است و به شکل رایگان با دانلود بازی نورولند در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

این تست هوش در واقع همان تست هوش آنلاین و رایگانی است که در ابتدای مقاله به عنوان بهترین راه آماده کردن کودک برای سنجش سلامت معرفی شد. پس توصیه ما این است که قبل از انجام طرح سنجش برای فرزندتان، این تست را با او اجرا کرده و با توجه به نتایج آن، روی بخش‌های نیازمند تقویت هوش او کار کنید.

آزمون هوش و استعدادیابی نورولند به شناخت توانمندی‌های کودک کمک می‌کند.

سوالات آزمون سنجش هوش کودکان نورولند برگرفته از چهار آزمون زیر میباشند:
1. تست هوش گاردنر 
2. تست ریون
3. تست بینه
4. تست وکسلر

پس از انجام تست هوش کودکان نورولند، نقاط قوت و ضعف کودک به والدین اطلاع داده شده و تمرینات بازی نورولند براساس نتایج این آزمون در اختیار کودک قرار می‌گیرد. این کار به بهبود نقاط ضعف کودک و تقویت نقاط قوت او کمک می‌کند.

 

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

2-تست های هوش گروهی

آزمون‌های هوش گروهی معمولاً به شکل سوالات چندگزینه‌ای هستند.

این آزمون‌ها معمولا در فضاهای تحصیلی و به منظور اطلاع از مهارت‌های شناختی افراد هم رده استفاده می‌شوند.

به طور کلی تست‌های استعدادیابی گروهی برای شناسایی کودک دارای اختلال توصیه نمی شود. با این حال، در برخی موارد، می توانند وجود یک ضعف را در کودک نشان دهند که در این صورت با ارجاع به متخصص و اجرای تست‌های هوش انفرادی، به تشخیص ریشه مشکل کمک خواهندکرد.

3-تست های هوش فردی

تست های هوش فردی کودکان ممکن است شامل چندین نوع از دستورات باشد که برخی از آن‌ها دارای زمان بندی هستند. این تست‌ها ممکن است شامل تست‌های کتبی،پازلی، بازی‌مانند و جلسات پرسش و پاسخ باشند.

مقیاس هوش وکسلر برای کودکان (WISC) و مقیاس هوش بینه استنفورد که قبلاً به عنوان آزمون هوش بینه-سایمون شناخته می شد، نمونه‌هایی از آزمون‌های هوش فردی هستند. آزمون WISC شامل سوالات مبتنی بر زبان، اشکال و عملکرد است، در حالی که آزمون استنفورد بینه به تشخیص دانش‌آموزان دارای اختلالات شناختی کمک می‌کند.

4-تست های هوش غیرکلامی

آزمون‌های هوش غیرکلامی، مانند آزمون جامع هوش غیرکلامی (CTONI) و آزمون هوش غیرکلامی جهانی، ویرایش دوم (UNIT2)، برای ارزیابی کودکانی که دارای مشکلات مهارت کلامی هستند، استفاده می‌شود.

در این آزمون ها هوش کلامی از روند ارزیابی توانایی‌های استدلال کودک حذف شده‌است. در عوض، این آزمون‌ها استدلال فضایی، تفکر قیاسی و مهارت‌های حل مسئله کودک را جدا و ارزیابی می‌کنند.

ضمنا حتما از تست‌ های آی کیو کودک در صفحه اینستاگرام نورولند بازدید کنید. و برای دیدن تست‌های شخصیت شناسی کودک هم به مقالات ما مراجعه کنید.

هدف از سنجش هوش کودکان

تست‌های هوش و آزمون‌های ارزیابی عملکرد کودک می توانند به مربیان و والدین کمک کند تا نقاط قوت و ضعف کودک را بشناسند و بفهمند که آموزش کودک باید متمرکز بر تقویت کدام مهارت‌ها باشد.

در گذشته، آزمون هوش برای تایید یا رد وجود ناتوانی‌های یادگیری و تعیین ضریب هوشی کودک برای اهداف تشخیص ناتوانی ذهنی استفاده می‌شد.

اما امروزه بسته به نوع آزمون ضریب هوشی یا استعدادیابی کودک اجرا شده، ممکن است اطلاعات مهمی در مورد نحوه مواجهه او با مسائل مختلف به‌دست آید.

آزمون‌های سنجش ضریب هوشی کودک اگر به درستی تفسیر شوند، ممکن است به مربیان در طراحی استراتژی‌های آموزشی مناسبی را برای بهبود یادگیری کودکان کمک کنند. این تست‌ها در نهایت می‌تواند به ایجاد یک برنامه آموزشی شخصی منجر شود.

تست-هوش-کودک

انواع روش‌های سنجش هوش کودکان

 سنجش هوش کودک معمولا با تمرکز بر دو حوزه اجرا می‌شوند:

  • سنجش هوش به روش کلامی (توانایی درک و حل مسائل مبتنی بر زبان)
  • سنجش هوش به روش غیرکلامی (توانایی درک و حل مسائل متوالی و فضایی) مانند تست های سنجش IQ کودک یا تست هوش آنلاین

مزایای تست هوش کودکان

گاهی اوقات دلیل شکست تحصیلی کودک، تنها یک اختلال یادگیری است. هنگامی که اختلالات یادگیری کودک ناشناخته رها شوند؛ او با یک ضعف مهارتی رشد می‌کند. این کودک در آینده بزرگسالی خواهد شد که همان ضعف مهارتی (مثلا ضعف در حل مسئله) را به دوش می‌کشد.

حدود 8 تا 10 درصد از کودکان زیر 18 سال به اختلالات یادگیری دچار هستند. این اختلالات شامل اختلال در ریاضیات، اختلالات نوشتاری و سایر ناتوانی‌های یادگیری است که می‌توانند بر پیشرفت تحصیلی کودکان تأثیر بگذارند.

اجرای یک تست هوش می‌تواند مشخص کند که اگر کودک ما عملکرد آموزشی پائینی دارد؛ به این معنا نیست که ضریب هوشی کودک پائین است.

به طور کلی، تست های هوش برای کودکان می‌تواند برای شناسایی کودکان با استعداد و کودکان با تاخیر رشد مفید باشد.

همچنین می‌توان از آزمون هوش کودکان برای تعیین حوزه‌هایی که کودک در آن‌ها برتری دارد و اشاره به حوزه‌هایی که ممکن است نیاز به حمایت بیشتر داشته باشد استفاده کرد.

به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است هوش محاسباتی بالا (و مهارت ریاضی خیلی خوب) داشته اما به دلیل ضعف در حافظه شنیداری، در نوشتن دیکته مشکل داشته‌باشد. در این صورت انجام یک آزمون سنجش هوش مناسب به شما کمک می‌کند تا ریشه مشکل او در نوشتن دیکته را بفهمید ( در این مثال ضعف در حافظه شنیداری) و آن را با روش‌ مناسب تقویت مهارت شنیداری تقویت کنید.

تست‌های متداول سنجش هوش 

پرسش و پاسخ

آیا آزمون‌های هوش می تواند به والدین و مربیان کمک کند تا نیازهای یادگیری فردی کودک را برآورده کنند؟

بله؛ آزمون‌های سنجش هوش کودک به شناسایی نقاط قوت و ضعف کودک کمک می‌کند. پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت فرزند خود کافیست به تقویت نقاط ضعف و تشویق نقاط قوت او بپردازید.

مناسب‌ترین تست هوش کودک 3 تا 7ساله کدام است؟

در این مقاله یک تست رایگان برای سنجش هوش کودک 3 تا 7 ساله معرفی شده‌است.

کلام پایانی

تست هوش می‌تواند زمینه‌هایی را که کودک در آن برتری دارد و همچنین نقاطی که ممکن است به تقویت بیشتری نیاز داشته باشد را شناسایی کند. آزمون هوش صرفا تلاشمندی، انعطاف پذیری یا پشتکار را اندازه نمی‌گیرد.

والدین و معلمان نباید از تست هوش برای تعریف موفقیت بالقوه یا آینده کودک استفاده کنند. پس می‌توانید به تست هوش آنلاین به عنوان یک ابزار تخصصی قوی برای درک توانایی‌ها و ضعف‌های فرزندتان استفاده کنید. ( بخصوص اگر فرزند شما برای سنجش پیش دبستانی آماده می‌شود؛ انجام تست‌های هوش به شکل دوره‌ای برای دیدن نتیجه آموزش کودک توصیه می‌شود.) 

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] سنجش هوش کودک نورولند” یک تست هوش رایگان و برای سنجش هوش کودک 2 تا 8 ساله است. که چهار مهارت توجه، حافظه، کلام و […]

  • […] میخواهید بدانید که هوش کودک شما چقدر است؛ به مقاله سنجش هوش کودک مراجعه […]