فهرست
اهمیت و فواید قصه‌ های کودک در تربیت کودک
۱۴۰۱/۰۸/۲۵
سید حسین نیرینی
0 نظرات

فواید قصه های کودک

کتاب خواندن و شنیدن قصه‌ های کودک از سنین پایین، می‌تواند تاثیرات مثبتی در رشد کودک و حتی آینده تحصیلی و داشتن یک دانش آموز موفق داشته باشد. قصه‌ها قدمتی کهن و دیرینه دارند و از زمان‌های گذشته هم بزرگترها، قصه های بچه گانه تعریف می‌کردند.

بچه‌ها به صورت غریزی داستان‌هایی را دوست دارند که به آن‌ها، موجودات، مکان‌ها و اتفاقاتی که تاکنون با آن مواجه نشدند را معرفی کنند. قصه‌ها بسیار قدرتمندتر از چیزی هستند که تصور می‌کنید و برای کودکان دنیایی می‌سازند که بسیار برای رشد و یادگیری آن‌ها مناسب است. پس حتما قصه را در برنامه آموزشی کودک بگنجانید.

از طریق قصه ها کودکان قادرند بیشتر در مورد زندگی، جهان پیرامون و روابط و رفتارهای اخلاقی و انسانی یاد بگیرند. شنیدن قصه علاوه بر ایجاد یک فرصت ارتباطی، فواید زیاد دیگری نیز به همراه دارد که نورولند در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازد.

فواید قصه‌ های کودک برای بچه‌ها

داستان‌ها هر کدام حاوی پیام خاصی هستند. این پیام‌ها به دلیل اینکه در قالب داستان هستند، کودکان را خسته نمی‌کند. هرچقدر که قصه‌ی شما مفهوم و پیام بیشتری داشته باشد، فایده‌ی بیشتری هم برای فرزند شما خواهد داشت.

اما سوال اینجاست که این تاثیرات و فواید و مزایایی که تا اینجا گفتیم، دقیقا شامل چه مواردی هستند؟ با نورولند همراه باشید تا به پاسخ این سوال دست پیدا کنید.

قصه های کودک

درک فرهنگی

داستان‌سرایی به کودکان اجازه می‌دهد تا جهان‌ها، کشورها و آداب و رسوم متفاوتی را بشناسند و با آن‌ها آشنا شوند. از آن‌جا که فرهنگ اقوام‌ و ملیت‌های مختلف، باهم فرق دارند، قصه می‌تواند باعث شود که کودکان به خوبی شرایط فرهنگی دیگر کشورهای دنیا را درک کنند.

کشور ما ایران، دارای فرهنگ، آداب و رسوم و تاریخ غنی است. قصه‌های کودکانه می‌توانند به بهترین شکل ممکن این مفاهیم را انتقال دهند. شناخت فرهنگ کشوری که در آن زندگی می‌کند، به روابط اجتماعی و رفتار او در جامعه نیز کمک خواهد کرد.

داستان‌سرایی در رشد حس همدلی بچه‌ها هم اثر دارد، زیرا کودکان تشویق می‌شوند که خود را در موقعیت شخصیت داستان قرار دهند؛ رفتار و واکنش آن‌ها را در نظر بگیرند و متوجه شوند که چرا آن‌ها را ساختند.

کنجکاوی، تخیل و ارتباطات

خواندن و شنیدن قصه‌ های کودک می‌تواند در حین آموزش کودک ، تمایل او را برای ابراز احساسات، افزایش دهد. از آن‌ها بخواهید در مورد طرح و شخصیت داستان با شما صحبت کنند؛ این نشان می‌دهد که در تصور آن‌ها چگونه هر یک از شخصیت‌ها ممکن است داستان را به جلو حرکت دهند و به شما بگویند که چرا فکر می‌کنند این شخصیت به یک روش خاص رفتار کرده ‌است.

هنگام داستان‌سرایی، شما باید به طور فعال کودکان را به پرسیدن سوالات و صحبت در مورد این که چه احساسی دارند، تشویق کنید. ایجاد تعامل باعث می‌شود که از شنیدن قصه خسته نشوند و درگیر داستان باشند.

خواندن یک راه عالی برای گسترش دایره لغات خود است، چون کودکان کلمات جدیدی را که می‌شنوند، در مکالمات بعدی انتخاب خواهند کرد. اگر کلمه‌ای در داستان بود که فرزندتان برای بار اول آن را می‌شنود، احتمالا از شما سوال خواهد کرد، اگر سوال نکرد هم شما توضیح مختصری در مورد معانی آن کلمه به فرزند خود بدهید تا دایره لغاتش هم گسترش پیدا کند.

داستان‌سرایی همچنین کودکان را تشویق می‌کند که خلاق باشند و از تخیل خود برای نقاشی کشیدن شخصیت‌های داستان استفاده کنند. مزیتی که قصه نسبت به فیلم دارد، این است که کودکان بعد از شنیدن قصه های بچه گانه می‌توانند دنیایی بسازند که برای خودشان تنظیم شده و منحصر به فرد است. همین موضوع می‌تواند قوه‌ی تخیل و خلاقیت کودک را تا حد زیادی افزایش دهد.


تمرکز و تقویت مهارت‌های اجتماعی

از طریق قصه‌ های کودک، بچه‌ها تشویق می‌شوند که به دیگران گوش دهند، چه گوینده داستان باشد و چه افراد دیگری باشند که به داستان گوش می‌دهند. آن‌ها یاد می‌گیرند که صبر بیشتری داشته باشند و اجازه دهند دیگران هم صحبت کنند؛ آن‌ها شروع به درک این مساله می‌کنند که دیگران ممکن است چیزها را به همان روشی که انجام می‌دهند، بیان نکنند.

تمرکز و مهارت‌های مربوط به شنوایی و گوش دادن آن‌ها در حالی تقویت می‌شوند که بر روی آنچه گوینده داستان می‌گوید تمرکز می‌کنند. قصه‌های کودکانه می‌توانند در تقویت توجه و حافظه کودک هم تاثیر مثبت بگذارند.

قصه‌ ی کودک پنجره‌‌ای به جهان‌های جدید باز می‌کند که فرصت یادگیری ایده‌ها و اطلاعات جدید را به کودکان خواهد داد؛ بچه‌ها بدون اینکه متوجه شوند، درس‌های ارزشمندی را از طریق شنیدن یک داستان جذاب و هیجان‌انگیز می‌آموزند.

تقویت حافظه

همانطور که گفته شد، قصه‌ های‌ کودک به تقویت حافظه نیز می‌توانند کمک کنند. برای انجام این کار، کافیست که بعد از اینکه قصه را برای کودک خود تعریف کردید، از او بخواهید تا خلاصه‌ای از آن را برای شما تعریف کند. یا از قسمت‌های مختلف داستان از او سوال کنید. اگر کودک شما در سنی است که توانایی خواندن کتاب را دارد، این تمرین تاثیر بیشتری خواهد گذاشت چراکه حافظه‌ی تصویری او را هم دخیل می‌کند.
حالا که از فواید قصه گفتن برای کودک مطلع شدید؛ پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در زمینه‌های دیگر مربوط به کودکان هم والد آگاهی باشید حتما از مطالب مفید اینستاگرام نورولند استفاده کنید.

کلام آخر

اغلب افراد قصه‌ های کودک را فقط به چشم یک سرگرمی برای کودکان یا ابزاری برای راحت‌تر خوابیدن آن‌ها می‌دانند. اما قصه‌های کودکانه بر مهارت‌های بسیاری تاثیر می‌گذارد و به رشد کودکان کمک بسیاری می‌کند. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله، قصه‌ های بچه گانه برای کودکان خود را جدی بگیرید و برای رشد کودکان خود از آن استفاده کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها