فهرست
از مزایای عالی شعر خواندن برای کودک باخبری؟!
۱۴۰۱/۰۸/۲۴
سید حسین نیرینی
0 نظرات

مزایای شعر خواندن برای کودک

شعر خواندن برای کودک تاثیرات باورنکردنی در رشد و آموزش کودک دارد. شاید برایتان عجیب باشد اما شعرهای کودکانه نقش بزرگی در رشد و توسعه‌ی مهارت‌های کودکان دارند. شعر خواندن را معمولا در مدارس و بعد از سن مدرسه برای بچه‌ها شروع می‌کنند. اما شروع شعر خواندن برای کودک قبل از سن مدرسه می‌تواند به توسعه‌ی زبان گفتاری و مهارت‌های شنیداری و البته کلامی کمک بسیار زیادی کند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در دیگر زمینه‌های تربیتی مرتبط با کودک والد آگاه‌تری باشید حتما به اینستاگرام نورولند هم مراجعه کنید.

مزایای شعر خواندن برای کودک

صحبت درباره‌ی شعر خواندن برای کودک به افزایش دایره لغات، آشنایی با فرهنگ و آداب کشور و یادگیری بهتر زبان فارسی در مدرسه کمک می‌کند و یک سرگرمی لذت بخش است که با کودک خود می‌توانید آن را انجام کنید. در این مقاله قرار است به مزایای شعرهای کودکانه بپردازیم. با نورولند در ادامه همراه باشید.

رشد زبانی

یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که شعر خواندن برای کودک می‌گذارد، رشد زبان در آن‌هاست. شعر خواندن باعث می‌شود تا کودکان کلمات را با ریتم یاد بگیرند و با آن‌ها بیشتر ارتباط برقرار کنند.

شعرهای کودکانه یک ابزار فوق‌العاده برای ترویج زبان کودک است. کودکان با قافیه، می‌توانند به راحتی کلمات جدید را یاد بگیرند. علاوه بر این، تلاش کودک برای خواندن اشعار با صدای بلند به آن‌ها کمک می‌کند تا آهنگ، لحن صدا و حجم را تمرین کنند. با اینکه همه اینها ممکن است نسبتا ساده به نظر برسند اما قطعا مهارت‌های لازم برای توسعه زبان را دارند. این اتفاق زمانی که شعر را با صدای بلند برای کودک بخوانید یا کودک خود این کار را انجام دهد، تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

شعر خواندن برای کودک

رشد شناختی

علاوه بر تشویق توسعه زبان کودک، شعر برای رشد شناختی کودک نیز عالی است. وقتی ما برای کودکانمان شعر می‌خوانیم، شروع به درک این موضوع می‌کنند که کلمات ممکن است شبیه به نظر برسند اما معانی متفاوتی دارند. بسته به شعری که می‌خوانید، کودکان ممکن است کلمه‌های هم خانواده‌ را بیشتر بشنوند و با تلفظ هر کدام از آن‌ها آشنا شوند. علاوه بر این، شعر یک روش عالی برای تقویت حافظه کودک است. شعر خواندن برای یادگیری ریاضی، زبان‌های جدید و غیره در آینده بیشتر مفید خواهند بود.

توسعه واژگان

اگرچه در مورد توسعه زبان صحبت کردیم اما گسترش دایره لغات و توسعه‌ی واژگان، سومین فایده شعر است که باید جزئی‌تر مورد بررسی قرار گیرد. دانستن لغات زیاد می‌تواند در صحبت کردن افراد بسیار تاثیرگذار باشد. حتما تاکنون دیده‌اید، فردی که کلمات بیشتری بلد است چقدر راحت‌تر و البته مسلط‌تر صحبت می‌کند. پس افزایش دایره‌ی لغات نه تنها در مدرسه، بلکه در ادامه‌ی زندگی افراد هم تاثیرگذار است و در آینده می‌توانند قدرت تکلم بیشتری داشته باشند.

در حالی که خواندن به طور کلی راهی خوب برای افزایش دایره لغات است، می‌توان تضمین کرد که با شعر می‌توانید دو برابر یا حتی سه برابر خواندن بر دایره لغات کودک خود تاثیر بگذارید. طبیعت شعر نیاز به واژگان دقیق برای مطابقت با ریتم و قافیه شعر دارد و همین دلیل محکمی برای علاقه‌ی بیشتر کودکان و برتری آن نسبت به خواندن است.

توسعه روابط

علاوه بر گسترش دایره لغات و زبان و رشد شناختی، توسعه‌ی رابطه‌ها،‌ مزیت شگفت‌انگیز دیگری از شعر خواندن برای کودکان است.

با شعر خواندن برای کودک ، رابطه خود را با او تقویت می‌کنید و به شیوه‌ای خاص با او ارتباط برقرار می‌کنید. بسیار ارزشمند است که بتوانید احساسات خود را با شعر به کودک خود ابراز کنید و به او هم یاد دهید که با شعر می‌تواند احساسات خود را به شکلی خاص بروز دهد.

چقدر عالی می‌شود که با خواندن شعرهای کودکانه با بچه‌های خود سرگرم شوید و درباره اینکه چه شعری درباره‌ی چه موضوعی سروده شده است، صحبت کنید و حتی نظرات خود را بنویسید.

با این حال، این تنها شکل توسعه روابط نیست. علاوه بر تقویت رابطه خود با کودک، خواندن شعر به کودکان  این امکان را می‌دهد که در روابط خود با دیگران رشد کنند. با خواندن اشعار، به کودکان چشم اندازی مختلفی از دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم داده می‌شود. آن‌ها می‌توانند نقاط مختلف را ببینند و تغییرات در فرهنگ‌ها و اعتقادات را درک کنند. آن‌ها ممکن است حتی از اشتباهات درس بگیرند، از ادبیات خوب قدردانی کنند و حتی در همدلی با دیگران رشد کنند. شگفت‌انگیز است که این اشعار ساده می‌توانند به ما کمک کنند تا با دیگران ارتباط برقرار و یاد بگیریم که دوستی را از طریق شعر ایجاد کنیم.

رشد فیزیکی

اگر خود کودک به شعر خواندن علاقمند شود و بتواند شعر بخواند، علاوه بر مزایای زبان‌شناسی، به دلیل داشتن ساختاری ریتمیک و سرشار از کلمات مختلف، می‌تواند بر تنفس، زبان و حرکات دهان کودک هم اثرگذار باشد و آن‌ها را بهتر باهم هماهنگ کند. این رشد فیزیکی بیشتر در کودکانی که در سنین مدرسه هستند، اتفاق می‌افتد.

کلام آخر

شعر خواندن برای کودک خود را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و برای آن‌ها از سن کم شعر بخوانید. با بزرگتر شدن آن‌ها می‌توانید کم کم از کتاب‌های شعر استفاده کنید. سرودها و شعرهای ساده را با کودک خود تمرین کرده و از آن‌ها بخواهید با شما همراهی کنند. بعد از رسیدن به سن مدرسه هم شعر خواندن را کنار نگذارید و به بچه‌ها واگذار کنید تا برای خودشان یا حتی شما بخوانند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با مزایای شعر خواندن برای کودکان بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید هدفمندتر این کار را دنبال کنید. شعر خواندن گاهی به بهبود دایره لغات و در کل مهارت‌های والدین هم کمک خواهد کرد، نظر شما چیست؟

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها