فهرست
تقویت توجه و تمرکز در نورولند
به “توجه و تمرکز” کودکت توجه می‌کنی؟!
۱۴۰۱/۰۸/۱۵
Admin
4 نظرات

همه چیز درباره توجه و تمرکز کودک

توجه و تمرکز بالا به یادگیری کودکان کمک می کند. نوزادان و کودکان بیشتر مهارت ها را با تمرین مکرر آنها می آموزند – بستن بند کفش، نوشتن، استفاده از قیچی یا دوچرخه سواری. کودکان باید بتوانند روی یک کار تمرکز کنند و فعالیتی را برای بهبود مهارت های خود تمرین کنند.

اما چطور می‌توانیم کاری کنیم که منجر به تقویت توجه و تمرکز در کودکمان شود؟ بازی توجه و تمرکز جواب این سوال است. اما ابتدا باید بدانیم که توجه و تمرکز چیست؟ در این مقاله نورولند هر آنچه باید درباره این موضوع بدانید را به شما می‌گوید.

پاسکال می‌گوید:
“یکی از بزرگترین مشکلات بشر این است که افراد نمی‌توانند در یک اتاق برای مدتی طولانی بمانند و تمرکز کنند”
توجه یک فرایند شناختی است که در آن تمرکز ذهن بر محرک یا محرکهای خاصی از محیط جمع می‌شود و محرک‌های محیطی دیگر نادیده گرفته می‌شوند.
تحقیقات مختلف نشان داده‌اند کودکانی که می‌توانند تمرکز و توجه خود را در بازه‌های زمانی روی یک موضوع حفظ کنند، در انواع چالش‌های شناختی و رفتاری بهتر از کسانی عمل می‌کنند که نمی‌توانند تمرکز طولانی مدت کنند. و  تقویت مهارت کودک با توجه و تمرکز او رابطه مستقیم دارد.


توجه کودک چیست؟

توجه کودک یکی از موضوعاتی است که در روانشناسی و علوم اعصاب شناختی به آن بسیار پرداخته شده‌ است و یکی از زمینه‌های اصلی تحقیق در آموزش و پرورش، روان‌شناسی و علوم اعصاب است.
داشتن توجه و تمرکز کافی در ما، سبب کیفیت بیشتر کارها، کاهش اضطراب و استرس، رشد خلاقیت، توانایی پردازش و سازماندهی بیشتر افکار و در نتیجه داشتن ذهنی منظم و شادتر خواهد شد.
و بدون داشتن توجه و تمرکز کافی، تقریبا تمامیِ کارهایی که انجام می‌دهیم، از مسائل پیجیده گرفته تا ساده‌ترین مسائل مثل تشخیص یک تفاوت نسبتا واضح بین دو یا چند پدیده، دچار اختلال می‌شود.
بنابراین باید تلاش کنیم تا با حفظ توجه و تقویت آن، به بالابردن کیفیت کارهایمان کمک کنیم.
بهترین سن برای تقویت کارکردهای اجرایی، به‌خصوص کارکردهای اجرایی پایه‌ای مثل توجه و تمرکز، سنین کودکی است.

توجه کودک

تمرکز کودک چیست؟

کودکان معمولا از انرژی غیر قابل وصفی برخوردارند و به شدت کنجکاو هستند و همین امر دلیل اصلی مشکل آن‌ها در حفظ تمرکزشان است. بنابراین زمانی که کار مورد نظرشان برایشان جالب نباشد، توجهشان به سرعت به سمت چیز دیگری جلب می‌شود. تمرکز کودک به او در یادگیری و فکر کمک می‌کند.
عواملی مثل خوردن سبزیجات و غذاهای سالم و تقسیم کارهای بزرگ به کارهای کوچک‌تر برای کودکان می‌تواند در تقویت تمرکز و توجه آن‌ها موثر باشد. اما از آن جایی که کودکان با بازی کردن بهتر هر چیزی را می ‎آموزند، بهتر است برای آموختن مهارت‌ها و توانایی‌های مختلف به آن‌ها از فعالیت‌های سرگرم کننده استفاده کنیم.

روش‌های بهبود توجه و تمرکز کودک کدامند؟

روش هایی فراوانی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان به وسیله‌ی بازی وجود دارد.
پرورش حس بینایی و یا شنوایی آن‌ها از طریق بازی توجه و تمرکز این مقاله ، (بازی‌هایی مثل کشیدن تصاویر روی کاغذ و پیدا کردن جفت تصویرِ شبیه به هم. یا تعیین کلمه‌ای توسط شما برای کودک و خواندن مجموعه کلماتی برای او به این منظور که با شنیدن کلمه‌ی تعیین شده، دستش را بالا ببرد.) می‌تواند کمک زیادی به رشد و تقویت تمرکز و توجه آن‌ها کند.

کلام آخر

امروزه پیشرفت تکنولوژی و برقراری ارتباط خوب کودکان با آن، سبب شده که بازی‌های دیجیتالی بستری مناسب را برای ما فراهم کنند تا به وسیله‌ی آن به آموزش و تقویت‌ مهارت کودکان کمک کنیم.
نورولند در جزیره‌ی توجه/ تمرکز خود، مجموعه بازی‌هایی را مناسب سن و سال، روحیات و توانایی‌های کودکان فراهم کرده تا در عین بازی کردن و لذت بردن، سبب تقویت این کارکرد اجرایی پایه‌ای و مهم در کودکانمان شود.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] مطالب قبلی در مورد تأثیر بازی‌های نورولند روی تمرکز و توجه صحبت […]

  • […] می‌شود. نورولند در حال حاضر شامل 4 دسته‌ی ریاضی/ زبان/ توجه و حافظه است که در واقع جزایر موجود در نورولند را تشکیل […]

  • […] می‌توانید برای مشاهده بازی‌های بیشتر برای تقویت توجه و تمرکز کودک به مقاله مربوطه مراجعه […]

  • […] توجه و تمرکز از پایه‌ای‌ترین توانایی‌‌هایی هستند که هر فردی برای انجام ساده‌ترین وظایف به آن نیاز دارد. عدم توجه کافی و تمرکز ضعیف باعث کاهش کیفیت عملکرد؛ حتی در انجام تکالیفی که مهارت و توانایی خوبی در انجام آن داریم می‌شود. لذا تقویت توجه و تمرکز باید از همان دوران کودکی که بیشترین بازدهی در یادگیری را دارد، جدی گرفته شود. بازی توجه و تمرکز کودکانه ابزاری مناسب برای رسیدن به این مهم است. […]