فهرست
بازی کلاس سومی
بازی کلاس سومی؛ 22 روش طلایی برای تقویت مهارت‌های کودکان
۱۴۰۲/۰۷/۰۳
نگین حافظی
1 نظرات

بازی کلاس سومی؛ 22 روش طلایی برای تقویت مهارت‌های کودکان

آموزش بازی برای کودکان یکی از مهم‌ترین روش‌های آموزشی است. بازی‌ کلاس سومی‌ها را یاری می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی، حرکتی و شناختی خود را بهبود بخشند و همچنین از طریق بازی‌ها با دنیای پیرامون خود بیشتر آشنا شوند. در این مقاله نورولند، به بررسی 22 بازی برای کودکان کلاس سومی می‌پردازیم تا ببینیم چطور می‌توان با بازی کودکان 9 ساله را آموزش داد.

اهمیت بازی در آموزش مهارت‌های مورد نیاز دانش آموزان کلاس سوم

کودکان کلاس سومی نیازمند یادگیری چندین مهارت هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

مهارت‌های موردنیاز کودکان کلاس سومی

  • ریاضیات: کودکان باید مهارت‌هایی مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را بدانند و بتوانند با اعداد ده‌دهی (مضارب ده) کار کنند.
  • علوم پایه: کودکان 9 ساله باید بتوانند اطلاعات پایه در مورد موضوعاتی مانند حیوانات، گیاهان، اجسام، جغرافیا و تاریخ را درک کنند.
  • هنر و خلاقیت: کلاس سومی ها باید بتوانند با استفاده از موادی مانند مداد رنگی، پولیش، رنگ‌آمیزی و برش کاغذ، خلاقیت خود را بیان کنند.
  • توسعه فردی: کودکان کلاس سوم باید بتوانند خود تحلیلی برای بهبود خود داشته باشند و بتوانند احساسات خود را به دیگران منتقل کنند.
  • توانایی‌های اجتماعی: باید بتوانند در گروه های کوچک فعالیت کنند، با دیگران همکاری کنند و با دیگران گفتگو کنند.
  • درک مطالب کلامی: کودکان نه ساله باید بتوانند کلمات را بخوانند و جملات پیچیده را بنویسند. دانش‌آموز کلاس سوم همچنین باید بتواند جملات پیچیده و چند دستوری را بفهمد و اجرا کند.

بازی به عنوان یکی از روش‌های آموزشی، می‌تواند در یادگیری مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان کلاس سوم بسیار مؤثر باشد. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین مزایای بازی در آموزش مهارت‌های مورد نیاز دانش‌آموزان کلاس سوم اشاره می‌کنیم:

مزایای بازی در آموزش کودکان کلاس سومی

  1. تقویت تمرکز و توجه: بازی‌ها به تقویت توان ذهن کودک کمک می‌کنند و کودکان را مجاب می‌کنند تا دقایقی را روی یک موضوع تمرکز کنند. 
  2. تقویت مهارت‌های اجتماعی:  بازی‌ها شبیه ساز ارتباطات جهان بیرون را برای کودکان می‌سازند که پر از نیاز به مهارت اجتماعی هستند.
  3. تقویت مهارت‌های ریاضی و علمی: بازی‌هایی که بر اساس مفاهیم ریاضی و علمی ساخته شده‌اند، می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا این مفاهیم را بهتر فهمیده و بیشتر به خاطر بسپارند.
  4. تقویت مهارت‌های زبانی: بازی‌های زبانی می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا مهارت‌های خواندن، نوشتن، گفتاری و شنیداری خود را بهبود بخشند.
  5. افزایش خلاقیت: بازی‌ها می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا خلاقیت خود را بهبود بخشند و راه‌های جدیدی برای حل مسائل و یا پیشنهاد راه‌حل‌های جدید پیدا کنند.

به طور کلی، بازی‌ها می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا به طور مؤثری مهارت‌های مختلف را یاد بگیرند و بهبود بخشند. بازی‌های آموزشی برای دانش‌آموزان کلاس سوم نیز بسیار مفید هستند و می‌توانند به روشی جذاب و سرگرم‌کننده، مهارت‌های مورد نیازآن‌ها را تقویت کنند. بنابراین، استفاده از بازی‌های آموزشی در کلاس سوم می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های موثر آموزشی در مدارس مورد استفاده قرار گیرد.

21 بازی برای کودکان کلاس سومی

1- جنگل جورابی یک بازی برای تقویت حافظه کلاس سومی

این بازی برای تقویت حافظه و تمرکز کودکان بسیار مفید است. در این بازی کودکان کلاس سومی باید با استفاده از حافظه خود، موقعیت جوراب‌های مخفی شده در جای جای یک اتاق نامرتب را پیدا کنند.

2- پازل بازی برای کلاس سومی‌ها

این بازی برای تقویت شناخت فضایی و مهارت‌های حل مسأله کودکان است. کودکان باید قطعات پازل را با هم ترکیب کرده و تصویر را تشکیل دهند. بهترین روش بازی با پازل برای کودکان 9 ساله این است که از کودک بخواهید یک نقاشی را روی یک تکه مقوا بکشد. سپس همان مقوا را به شکل پازل قیچی کنید تا کودک آن را مرتب کند. همچنین استفاده از پازل‌های بزرگتر مانند پازل‌های 1000 تکه برای این سنین مناسب است.

3- شطرنج

شطرنج یک بازی فکری مناسب برای کلاس سومی‌هاست که برای تقویت شناخت فضایی، تمرکز، حل مسأله و استراتژی کودکان مناسب است. بازی شطرنج یکی از بازی‌های پرطرفدار و محبوب در میان کودکان است. با یاددادن شطرنج به کودکان از سن کم به تقویت توانایی آن‌ها کمک کنید.

4- خانه شماری

می‌دانیم که از سخت‌ترین بخش‌های آموزش ریاضی برای کودکان کلاس سومی، آموزش جدول ضرب است. این بازی کلاس سومی برای تقویت مهارت‌های ریاضی کودکان مناسب بوده و به آموزش جدول ضرب به کودکان کمک می‌کند. در این بازی، یک جدول مثلا 9 در 8 جلو کودک میگذاریم و از او می‌خواهیم تا این خانه‌ها را بشمارد. وقتی شمارد و به 72 خانه رسید. حالا میخواهیم 9تا 9تا بشمارد. این بازی با مقادیر دیگر نیز قابل اجراست.

5- باشگاه داستان

این بازی کلاس سومی‌ها را به تقویت مهارت‌های خواندن، نوشتن و خلاقیت تشویق می‌کند. در این بازی، کودکان به صورت گروهی یک داستان می‌نویسند. روند بازی به این شکل است که یک برگه در دسترس کودکان قرار می‌گیرد که روی آن یک جمله نوشته شده است. (مثلا یک روز علی و مادرش به باغ وحش رفتند.) هر کودک باید در نوبت خود اول جملات قبلی را بخوانند بعد یک جمله به آن اضافه کند. (در باغ وحش یک روباه داشت با یک کلاغ حرف می‌زد.) به همین ترتیب نفر بعدی باید یک جمله دیگر نوشته و داستان را ادامه دهد.

6- بیست سوالی

این بازی کلاس سومی‌ها را در تقویت مهارت‌های تفکر و گفتاری یاری می‌کند. در این بازی، کودکان از یکدیگر پرسش می‌کنند و سعی می‌کنند براساس جواب پرسش‌ها یک کلمه را حدس بزنند.

7- نقاشی یخی

این روش خلاقانه برای کشیدن نقاشی معمولا برای کودکان کم سن توصیه می‌شود. اما باید بدانید که این بازی کلاس سومی‌ها را حسابی سرگرم کرده و روشی برای تقویت مهارت‌های شناختی و خلاقیت کودکان است. در این بازی، کودکان باید با استفاده از تکه یخ‌های رنگی، تصاویر و نقاشی‌های مختلفی بسازند.

8- کشف گنج

حل معما به تقویت مهارت‌های حل مسأله و تفکر کودکان 9 ساله کمک می‌کند. در این بازی، کودکان باید با حل معماها و پیدا کردن کلید‌های مخفی، به یک گنج دسترسی پیدا کنند. برای اجرای این بازی در خانه کافیست یک نقشه دستی آماده کنید و چند شی را در جاهایی از خانه قایم کنید. سپس از کودک بخواهید تا از اولین ماموریت شروع کند. آخرین شی پیدا شده می‌تواند یک جایزه یا یک خوراکی باشد.

9- عدد یابی

در این بازی، یک نفر یک عدد انتخاب می‌کند و آن عدد را روی یک برگه نوشته و پنهان می‌کند. سپس دیگر بازیکنان باید با پرسش‌های بله و خیر به سرعت عدد را حدس بزنند. این بازی برای دانش آموزان کلاس سومی عالی است زیرا به آنان کمک می‌کند تا تمرکز و تفکر منطقی خود را تقویت کنند.

10- ترجمه متن

در این بازی، یک متن به زبان شعر و با کلماتی پیچیده به کودکان داده می‌شود و آن‌ها باید سعی کنند تا آن متن را بفهمند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های خواندن، نوشتن، و درک متون خود را تقویت کنند.

11- شهرسازی

در این بازی استراتژیک، کودکان کلاس سومی باید به عنوان مدیران شهر، برای ساخت شهر خود اقدام کنند. آن‌ها باید به مسائلی مانند ترافیک، محیط زیست، و مدیریت منابع توجه کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌ رهبری خود را تقویت کنند. برای اجرای این بازی به چند وسیله شهری نقاشی شده روی کاغذ یا ماکت آن نیاز دارید. که می‌توانید از کودکان بخواهید خودشان نقاشی آن را کشیده و آن را آماده کنند.

تصویر ابزارهای مورد نیاز برای شهرسازی با کودکان کلاس سومی

12- پازل‌ ریاضی

در این بازی، یک پازل ریاضی به کودکان داده می‌شود و آن‌ها باید با حل معادلات و اعمال ریاضی، پازل را حل کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنند. نمونه این بازی در ویدیوی زیر آمده:

13- دونده و کنترل کننده

در این بازی، کلاس به دو تیم تقسیم می‌شود و هر تیم یک نفر را به عنوان “دونده” انتخاب می‌کند. دونده‌ها باید از نقطه شروع بدوند و تلاش کنند تا به خط پایان برسند، در حالی که بازیکنان دیگر (کنترل کننده‌ها) تلاش می‌کنند تا آن‌ها را متوقف کنند. هر دونده که به خط پایان برسد، برای تیمش یک امتیاز کسب می‌کند.

14- بازی شاه شو

در این بازی، یک بازیکن انتخاب می‌شود که به عنوان “شاه” عمل می‌کند و باید تلاش کند تا دیگر بازیکنان را با توپ “بکُشد” (یعنی توپ را به آن‌ها پرتاب کند). هر بازیکنی که توپ بخورد، به شاه تبدیل می‌شود و بازی ادامه پیدا می‌کند. هر کس آخرین نفری باشد که توپ نخورده، برنده است.

15- مسابقه ژله خوری

در این بازی، اشیایی درون ژله قایم می‌شود، کودکان باید با خوردن ژله به آن اشیا برسند و هرکس زودتر شی درون ژله را پیدا کند، برنده است. ( به هر کودک یک قالب ژله جداگانه با اشیایی درون آن داده شده است) 

16- بازی پرتاب کردن توپ به هدف

در این بازی، یک هدف کوچک را در داخل کلاس قرار می‌گیرد و بازیکنان باید تلاش کنند تا با توپ به آن هدف پرتاب کنند. هر بازیکنی که موفق به پرتاب توپ به هدف شود، یک امتیاز کسب می‌کند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده بازی خواهد شد. 

17- تعداد را حدس بزن

در این بازی، یک گروه از دانش‌آموزان یک عدد را برای بقیه کلاس پنهان می‌کنند. دانش‌آموزان دیگر باید با پرسش‌های بله/خیر، عدد را حدس بزنند. به عنوان مثال، “آیا عدد بزرگتر از ۵ است؟” یا “آیا عدد یک عدد زوج است؟” و غیره. دانش‌آموزان می‌توانند از پرسش‌های مناسب برای یافتن عدد استفاده کنند. هر بار که یک پاسخ بله یا خیر داده می‌شود، تعداد حدس زده شده تقلیل می‌یابد. دانش‌آموزی که تعداد حدس زده شده را حدس بزند، برنده بازی خواهد شد.

18- پرتاب توپ به سبد

در این بازی، یک سبد بزرگ در کلاس قرار می‌گیرد و دانش‌آموزان باید به ترتیب با توپ به سبد پرتاب کنند. هر دانش‌آموزی که به سبد پرتاب موفقیت‌آمیزی داشته باشد، یک امتیاز کسب می‌کند. دانش‌آموزی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده بازی خواهد شد.

روش دیگر همین بازی برای تقویت حافظه کلاس سومی

بهترین روش این بازی برای بهبود خواندن و نوشتن در کودکان کلاس سومی، این است که مانند ویدیوی زیر روی هر سبد یک کلمه نیز بچسبانید. یکی‌از کلمات صحیح و دیگری بهم ریخته است. کودک باید توپ را به سبدی که کلمه درست روی آن نوشته شده پرت کند.

19- حدس عکس

در این بازی، دانش‌آموزان باید تصاویر از اشیاء مختلف را توصیف کنند و بقیه دانش‌آموزان باید تصویر مربوطه را حدس بزنند. به عنوان مثال، یک دانش‌آموز می‌تواند بگوید “این یک شیء سبز رنگ است و برگ‌هایی دارد”. دانش‌آموزان دیگر باید تصویر مربوطه را حدس بزنند. هر بار که یک دانش‌آموز تصویر را به درستی حدس بزند، یک امتیاز کسب خواهد کرد. دانش‌آموزی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده بازی خواهد شد.

20- تشکیل کلمه

در این بازی، یک کلمه را برای دانش‌آموزان به نمایش می‌گذاریم و آن‌ها باید با استفاده از حروف کلمه، کلمات دیگری را بسازند. به عنوان مثال، اگر کلمه “ماهی” باشد، دانش‌آموزان می‌توانند کلماتی مانند “همیشه”، “سیاهی”، “هواپیما” و غیره را با استفاده از حروف کلمه “ماهی” بسازند. هر بار که یک دانش‌آموز کلمه جدیدی بسازد، یک امتیاز کسب می‌کند. دانش‌آموزی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده بازی خواهد شد.

21- بازی مناظره

در این بازی، یک دانش‌آموز یک سوال در مورد یک موضوع خاص مطرح می‌کند و بقیه دانش‌آموزان باید به طور مناسب به آن پاسخ دهند. به عنوان مثال، یک دانش‌آموز می‌تواند بپرسد “چرا باید مراقبت از محیط زیست را جدی بگیریم؟” و دانش‌آموزان دیگر می‌توانند به شرح زیر پاسخ دهند:

  • برای حفظ منابع طبیعی
  • برای پیشگیری از آلودگی هوا و آب
  • برای حفظ تنوع زیستی
  • و غیره

هر بار که یک دانش‌آموز به طور درست به یک سوال پاسخ دهد، یک امتیاز کسب می‌کند. دانش‌آموزی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده بازی خواهد شد.

22- بازی نگارش نورولند

تیم بازی سازی نورولند موفق شده تا با استفاده از توانایی خود در تولید بازی‌های تقویتی برای کودکان، بازی نگارشی برای کودکان کلاس اول تا ششم بسازد که از طرف آموزش و پرورش تایید و لینک دانلود آن به صورت QR code یا رمزینه وارد کتاب‌ها درسی نگارش این پایه‌ها شود. پس اگر دانش آموز کلاس سومی دارید؛ حتما سری به کتاب نگارش او زده و بازی نگارش نورولند را دانلود کنید.

برای استفاده از امکانات بیشتر بازی نورولند می‌توانید، اپلیکیشن نورولند را از طریق لینک همین پاراگراف دانلود کنید. این بازی نسخه کامل‌تری از همان بازی کتاب نگارش بوده و حاوی بیش‌از 50 تمرین آموزشی است.

در نهایت، باید یادآوری کنیم که این بازی‌ها به عنوان یک روش آموزشی جذاب و متفاوت می‌توانند به یادگیری دانش‌آموزان کمک کنند. بازی‌ها نه تنها مهارت‌های اجتماعی و تعاملی دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند، بلکه همچنین می‌توانند به بهبود تمرکز و توجه آن‌ها نیز کمک کنند.

سوالات رایج

چرا بازی‌ها بهترین روش آموزشی برای کودکان هستند؟

بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های مختلفی را بهبود بخشند و از طریق بازی‌ها به دنیای پیرامون خود بیشتر آشنا شوند. همچنین بازی‌ها برای کودکان جذاب و مفید هستند و آن‌ها را به سمت یادگیری و پیشرفت هدایت می‌کنند.

چگونه می‌توان بازی‌ها را به عنوان یک روش آموزشی استفاده کرد؟

والدین و معلمین می‌توانند بازی‌های مناسب برای سن و مهارت‌های کودکان خود را پیدا کنند و آن‌ها را با کودکان خود انجام دهند. بازی‌ها می‌توانند به صورت فردی یا گروهی باشند و برای تقویت مهارت‌های مختلفی مفید هستند.

آیا بازی‌های موبایلی هم روش آموزشی برای کودکان کلاس سومی به حساب می‌آیند؟

بله، بازی‌های موبایلی مانند نورولند یک روش آموزشی مفید هستند. بازی‌های الکترونیکی می‌توانند به صورت تعاملی و جذاب برای کودکان باشند و به تقویت مهارت‌های مختلفی مانند تمرکز، شناخت فضایی و حل مسأله کمک کنند. با این حال، باید به این نکته توجه کرد که در انتخاب بازی‌ موبایلی کودکان باید دقت لازم را داشت.

کدام بازی برای تقویت حافظه کلاس سومی مناسب است؟

بازی جنگل جوراب از جمله بهترین روش‌های بازی برای تقویت حافظه کلاس سومی است. دیگر بازی‌های مناسب این کودکان را در مقاله نورولند ببینید!

حرف آخر

بازی‌ها یکی از بهترین روش‌های آموزشی برای کودکان هستند. بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های مختلفی را بهبود بخشند و از طریق بازی‌ها به دنیای پیرامون خود بیشتر آشنا شوند. در این مقاله، 22 بازی برای کودکان کلاس سومی معرفی شد که هر کدام برای تقویت مهارت‌های مختلفی مفید هستند. مادران و معلمین می‌توانند از این بازی‌ها برای تقویت مهارت‌های کودکان کلاس سومی خود استفاده کنند و آن‌ها را به سمت یادگیری و پیشرفت هدایت کنند. شما چه روش دیگری را برای آموزش با بازی توصیه می‌کنید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید!

منابع

این مقاله با استفاده خلاقیت گروه تولید محتوای وبسایت نورولند، مطالب اینستاگرام نورولند و مقالات وبسایت turtlediary نوشته شده است.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] از همین بازی‌هاست. همچنین مقالاتی برای آموزش بازی کلاس سومی، آموزش بازی کلاس چهارمی و بازی کلاس پنجمی و بازی کلاس […]