فهرست
بازی کلاس دومی
بازی برای تقویت مهارت کلاس دومی ها؛ 25 بازی کلاس دومی
۱۴۰۲/۰۷/۰۳
نگین حافظی
1 نظرات

بازی برای تقویت مهارت کلاس دومی ها

آیا به عنوان والد یک کودک هشت – نه ساله به دنبال راهی برای یاد دادن درس‌ها به او هستید؟! بهترین راه اینجاست!بازی کلاس دومی ها را به سوی یادگیری آسان‌تر سوق می‌دهد. بازی برای کودکان کلاس دومی، نه تنها آن‌ها را سرگرم می‌کند؛ بلکه می‌تواند در تقویت مهارت‌های آن‌ها نقش مهمی ایفا کند. در واقع بازی یکی‌از بهترین روش‌ها برای یادگیری درس‌های جدید، توسعه مهارت‌های اجتماعی، تقویت حافظه و توسعه مهارت‌های حرکتی در کودکان هستند.
در این مقاله نورولند به بررسی 25 بازی برای کودکان کلاس دومی خواهیم پرداخت که به تقویت مهارت‌های آن‌ها کمک می‌کنند.

25 بازی کلاس دومی جذاب و آموزشی

در انتخاب بازی‌ برای کودکان کلاس دومی‌، باید به نکاتی مانند سن کودکان، محتوای بازی، اهداف آموزشی و نوع بازی توجه کرد. همچنین، باید به این نکته هم توجه کرد که بازی‌ها باید به گونه‌ای باشند که به آموزش کودکان کمک کنند و در عین حال، سرگرمی و لذتی را برای آن‌ها فراهم کنند. با توجه به این نکات، بازی‌های “دستی”، “حرکتی”، “آموزشی” و “فکری”، به عنوان بهترین انتخاب‌ها برای کلاس دومی‌ها شناخته شده‌اند. با این بازی‌ها، کودکان می‌توانند مهارت‌های خود را به طور سرگرم‌کننده و آموزشی تقویت کنند و یادگیری خود را ادامه دهند.
اگر شما هم به عنوان معلم یا والد، به دنبال بازی‌های مناسب برای کلاس دومی‌ها هستید، می‌توانید از بازی‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، استفاده کنید و به کودکان خود کمک کنید تا با سرگرمی و لذت، مهارت‌های خود را تقویت کنند. بازی‌های این مقاله در بخش‌های مختلفی ارائه می‌شوند که هریک به تقویت یکی‌از مهارت‌های کودک کمک خواهد کرد:

الف- بازی تقویت دست ورزی کلاس دومی

1- بازی حرکات دست

در این بازی سه جایگاه رنگی روبروی خودتان و سه جایگاه روبروی کودک قرار می‌دهید. بعد در مقابل هر جایگاه رنگی یک حرکت دست (مانند بشکن زدن جلوی رنگ آبی انجام می‌دهید). توالی رنگی جایگاه مقابل کودک با توالی رنگی جایگاه مقابل شما متفاوت است. سپس از او می‌خواهید تا مقابل هر رنگ همان کاری را انجام دهد که شما انجام دادید. بازی با دست‌ها و حرکت دادن آن‌ها یک روش خوب دست ورزی برای کودکان کلاس دومی است.

2- ماز خمیری

با کمک خود کودک و با استفاده از خمیر بازی روی مقوا یک مارپیچ درست کنید. بعد مانند ویدیو یک تیله را در مارپیچ هدایت کنید.

ب- بازی برای تقویت حافظه کلاس دومی

3- پیدا کردن تفاوت

در این بازی برای کودکان کلاس دومی، دو تصویر نزدیک به هم ولی با تفاوت‌های کوچک به کودکان نشان داده می‌شود. آن‌ها باید تفاوت‌ها را پیدا کنند. این بازی به تقویت توانایی تمرکز و دقت کودکان کمک می‌کند.

4- کارت بازی برای تقویت حافظه کلاس دومی

در این بازی با کودکان کلاس دومی کارت‌هایی با تصاویر متنوع (دو به دو شبیه به هم) به کودکان نشان داده می‌شود. سپس کارت‌ها برعکس روی میز قرار می‌گیرند. کودکان باید به نوبت کارت‌ها را برگردانند و زوج‌ کارت‌های مشابه را پیدا کنند. این بازی به تقویت حافظه کودکان کمک می‌کند.

5- نورولند؛ یک بازی برای تقویت حافظه کلاس دومی

بازی نورولند یک بازی آموزشی عالی برای کودکان 3تا8 ساله است. این بازی به تقویت انواع مهارت‌های کودک می‌پردازد که حافظه تنهایی یکی‌از آن‌هاست. شما می‌توانید بازی تقویتی نورولند را طریق لینک دانلود نورولند زیر تهیه کنید.

 

ج- بازی برای تقویت املا کلاس دوم

6- ترکیب حروف 

این بازی یک بازی فکری است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های خواندن و نوشتن خود را تقویت کنند. در این بازی، کودکان باید با استفاده از حروف، کلمه بسازند. این بازی می‌تواند به‌شکل تیمی نیز اجرا شود، به‌طوری که اعضای هر تیم به ترتیب یک کلمه بگویند و سپس تیم بعدی باید با استفاده از آخرین حرف کلمه قبلی، یک کلمه جدید بگوید.

7- بازی نگارش نورولند

تیم بازی سازی نورولند موفق شده تا با استفاده از توانایی خود در تولید بازی‌های تقویتی برای کودکان، بازی نگارشی برای کودکان کلاس اول تا ششم بسازد که از طرف آموزش و پرورش تایید و لینک دانلود آن به صورت QR code یا رمزینه وارد کتاب‌ها درسی نگارش دبستانی‌ها شود. پس اگر کودک کلاس دوم دارید؛ حتما سری به کتاب نگارش او زده و بازی نگارش نورولند را دانلود کنید. برای استفاده از امکانات بیشتر بازی نورولند می‌توانید، اپلیکیشن نورولند را از طریق لینک همین پاراگراف دانلود کنید. این بازی نسخه کامل‌تری از همان بازی کتاب نگارش بوده و حاوی بیش‌از 50 تمرین آموزشی است.

8- کلمه یابی

این بازی برای کودکان کلاس دومی یک بازی فکری است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های خواندن و نوشتن خود را تقویت کنند. در این بازی، کودکان باید کلمات خاصی را در یک جدول پیدا کنند. این بازی می‌تواند به صورت تیمی باشد، به‌طوری که هر تیم باید کلمات خاصی را در جدول پیدا کند.

9- بازی حروف درهم

در این بازی کودکان دو به دو گروه می‌شوند و هر گروه یک کلمه با حروف درهم می‌گیرد که باید کلمه را بسازد و معنای آن را بگوید. این بازی به تقویت مهارت‌های زبانی کودکان کمک می‌کند.

د- بازی تقویت ریاضی کلاس دومی

10- مسابقه ریاضی

این بازی یک بازی فکری-آموزشی است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنند. در این بازی، کودکان باید با استفاده از عملیات جمع، تفریق، ضرب و تقسیم، سوالات ریاضی را حل کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ریاضی خود را تقویت کنند و به صورت مسابقه‌ای، رقابتی و جذاب، سوالات ریاضی را حل کنند.

11- حدس اعداد

معلم یک عدد را در ذهن خود نگه‌می‌دارد و کودکان باید آن عدد را حدس بزنند. معلم به آن‌ها کمک می‌کند؛ مثلا می‌گوید عدد بزرگتر یا کوچکتر از حدس آن‌هاست. این بازی به تقویت تفکر منطقی کودکان کمک می‌کند.

12- بازی آموزش ضرب

کودکان به گروه‌ها تقسیم می‌شوند و هر گروه یک تخته کوچک و خودکار می‌گیرد. معلم چند ضرب می‌خواند و هر گروه باید آن‌ها را دنبال کند و حاصل را بنویسند. این بازی به تقویت مهارت‌های ریاضی کودکان کمک می‌کند.

13- بازی ریاضی روی تخته

کودکان به گروه‌هایی تقسیم می‌شوند و هر گروه یک تخته کوچک و خودکار می‌گیرد. معلم مسائل ریاضی ساده می‌گوید و هر گروه باید آن‌ها را حل کند. این بازی به تقویت مهارت‌های ریاضی کودکان کمک می‌کند.

ه- بازی کلاس دومی برای تقویت مهارت حرکتی

14- بازی حرکتی

برای اجرای این بازی حرکتی ساده و کارآمد مانند ویدیوی زیر عمل کنید:

اگر به دیدن ویدیوی آموزشی بازی‌های ساده علاقه مند هستید؛ حتما سری به اینستاگرام نورولند بزنید و از ویدیوهای آموزش بازی آماده شده توسط تیم تولید محتوای نورولند استفاده کنید.

15- دونده و پرنده

این بازی یک بازی ورزشی است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی خود را تقویت کنند. در این بازی، کودکان باید با دویدن یا پرش، از یک جایگاه به جایگاه دیگر حرکت کنند. این بازی می‌تواند به صورت رقابتی باشد، به‌طوری که کودکان باید به سرعت به جایگاه‌های مختلف حرکت کنند.

و- بازی کلاس دومی برای تقویت مهارت اجتماعی

16- قصه‌سازی گروهی

کودکان به گروه‌ها تقسیم می‌شوند و هر گروه باید یک قصه‌ی ساده بسازد. اعضای هر گروه به ترتیب یک جمله از قصه را می‌گویند و بقیه باید قصه را ادامه دهند. این بازی به تقویت خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی کودکان کمک می‌کند.

بازی کلاس دومی ها

17- بازی ساخت برج با مکعب‌ها

کودکان به گروه‌های دوتایی تقسیم می‌شوند و به هر زوج تعدادی مکعب داده می‌شود. آن‌ها باید با همکاری یکدیگر برج‌های مختلفی با این مکعب‌ها بسازند. این بازی به تقویت مهارت‌های حرکتی و همکاری کودکان کمک می‌کند.

18- بازی تقدیر از دوستان

این بازی یک بازی دست جمعی است که به کلاس دومی‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند. در این بازی، هر کودک باید نام دوستی را که به او کمک کرده است یا برایش مهم است، بگوید. سپس دانش‌آموزی که این نام‌ها را گفته است، باید دوستی که نام آورده شده، را به جمع معرفی کند و دلیل اینکه او را دوست دارد را بیان کند.

19- ساخت ماکت

برای اجرای این بازی با کودکان کلاس دوم کافیست مقداری وسیله به کودکان بدهید تا با استفاده از آن وسایل، ماکت بسازند.

20- پیدا کردن گنج

این بازی یک بازی فکری برای کودکان کلاس دوم است که در آن، کودکان باید با استفاده از راهنمایی‌هایی که داده شده، گنجی را پیدا کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر خلاقانه و تعامل با دیگران را تقویت کنند.

21- پازل سازی

این بازی یک بازی فکری است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنند. در این بازی، کودکان باید با استفاده از قطعات پازل، تصویری را که داده شده را تشکیل دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر خلاقانه، تفکر جمعی و تعامل با دیگران را تقویت کنند.

ز- بازی برای تقویت توجه و تمرکز کلاس دومی ها

22- آواز خوانی 

این بازی یک بازی موسیقیایی است که به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کنند. برای اجرای این بازی فقط نیاز به یک شعر است! یک شعر به کودک بدهید و از او بخواهید تا با آن آهنگ بسازد.

23- بازی شناخت جانوران

به هر کودک تصویر یک حیوان را بدهید و از او بخواهید تا ویژگی آن حیوان را توضیح داده یا اسم آن را بگوید. 

24- بازی تصویرسازی

کودکان را به گروه‌های دوتایی تقسیم کنید و به هر گروه یک کلمه بدهید. یک نفر باید کلمه را توضیح دهد و دیگری باید آن را حدس بزند. 

25- بازی پرورش و مراقبت

در این بازی کودک از یک گیاه یا یک ماهی مراقبت می‌کند. این کار به او کمک می‌کند تا توجه کافی را روی یک هدف گذاشته و آن را به درستی و مداوما اجرا کند. این بازی می‌تواند به شکل بلند مدت و با تهیه یک گیاه یا ماهی در دنیای واقعی ادامه یابد یا می‌تواند با استفاده از یک اسباب بازی یا ماکت اجرا شود.

سوالات رایج

بازی کلاس دومی چه مهارت‌هایی را در این کودکان تقویت می‌دهند؟

بازی‌ برای تقویت مهارت کودک کلاس دومی به کودکان مهارت‌هایی مانند تعامل با دیگران، همکاری، رقابت، توجه به جزئیات، تفکر خلاقانه و حل مسئله را آموزش می‌دهد.

چرا بازی‌  بهترین روش‌ آموزش برای کودکان کلاس دومی است؟

بازی‌ها مهارت‌های آموزشی را با سرگرمی و لذت به کودکان یاد می‌دهد. 

چه بازی‌هایی برای کلاس دومی‌ها مناسب هستند؟

بازی‌های مناسب برای کلاس دومی‌ها شامل بازی‌های جمعی، فکری، حرکت و شنیداری هستند که به کودکان در تقویت مهارت‌های اجتماعی، فکری، حرکتی، خواندن و نوشتن، دستی و ریاضی کمک می‌کنند.

در انتخاب بازی‌ کلاس دومی‌ها چه نکاتی باید مدنظر قرار گیرد؟

در انتخاب بازی‌ کلاس دومی‌ها باید به نکاتی مانند سطح سنی کودکان، محتوای بازی، اهداف آموزشی و نوع بازی توجه کرد. همچنین، باید بازی‌هایی انتخاب شوند که به گونه‌ای باشند که کودکان را به چالش بکشانند و در عین حال، سرگرمی و لذتی را برای آن‌ها فراهم کنند.

کلام آخر

بازی برای کودکان کلاس دومی، ابزاری جذاب و موثر برای آموزش و یادگیری آن‌هاست. همچنین، این بازی‌ها می‌توانند به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های اجتماعی، همکاری و مسئولیت‌پذیری خود را بهبود بخشند. در نهایت، بازی‌هایی که به دانش‌آموزان ارائه می‌شوند، باید با توجه به نیازهای آن‌ها و هدفی که از بازی داشته باشیم، انتخاب شوند.

همچنین، این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌هایی مانند تعامل با دیگران، همکاری، رقابت، توجه به جزئیات، تفکر خلاقانه و حل مسئله را تقویت کنند. بنابراین، انتخاب بازی‌های مناسب برای کلاس دومی‌ها، به عنوان یکی از روش‌های بهترین آموزشی، به کودکان کمک می‌کند تا با سرگرمی و لذت، مهارت‌های خود را تقویت کنند. شما چه بازی دیگری با فرزند خود انجا می‌دهید و هدفتان از انجام آن چیست؟ در بخش نظرات آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. منبعweareteachers

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] به بهبود مهارت‌های تحصیلی دانش آموزان کمک می‌کنند. بازی کلاس دومی گنج یابی یا بازی کلاس اولی جعبه حروف نمونه‌هایی از […]