فهرست
بازی-برای-پیش-دبستانی.jpg
این 8 بازی برای کودکان پیش دبستانی و مهد کودکی معجزه می‌کند!
۱۴۰۲/۰۷/۱۹
نگین حافظی
1 نظرات

این 8 بازی برای کودکان پیش دبستانی و مهد کودکی معجزه می‌کند!

بازی تنها یک روش برای سرگرم کردن کودکان نیست! بلکه کودکان در حین بازی چیزهای زیادی یاد می‌گیرند. از آنجایی‌که کودکان پیش دبستانی و مهد کودکی به تازگی به اجتماع جدیدی وارد شده‌اند؛ نیاز آن‌ها به یادگیری مهارت‌های مختلف از مهارت اجتماعی گرفته تا دفاع از خود و صحبت کردن و مداد دست گرفتن، نیاز به تقویت دارد. به همین دلیل در این مقاله وبسایت نورولند به معرفی بازی‌ برای کودکان مهدکودکی و بازی برای کودکان پیش دبستانی خواهیم پرداخت.

دوران پیش دبستانی دوران حساسی است که ضمن آن کودک هم به محیط جدیدی وارد شده و نیازمند تقویت مهارت‌های اجتماعی است. و هم باید برای مدرسه رفتن مهارت‌هایی مثل مداد دست گرفتن، درک فضایی، حل مسئله و غیره را یاد بگیرد. اما این کار برای کودک کوچک پیش دبستانی ما ساده نیست. کودک بین 4 تا 6 ساله به دنبال بازیگوشی است و یکجا نشاندن او برای آموزش بسیار سخت به نظر می‌آید. اینجاست که بازی برای کودکان پیش دبستانی به داد والدین و مربیان می‌رسد. با استفاده از بازی شما می‌توانید فرزند خود را به راحت‌ترین شکل ممکن برای مهد و پیش دبستانی آماده کنید. بازی‌های این مقاله به تقویت مهارت‌های مختلف موردنیاز کودکان پیش دبستانی کمک می‌کنند. مهارتی که هر بازی تقویت می‌کند در توضیحات آن آمده است. برای دیدن مهارت‌های پیش دبستان و آشنایی با آن‌ها به مقاله لینک شده یا اینستاگرام نورولند سر بزنید.

8 روش طلایی بازی برای کودکان پیش دبستانی

1- جعبه حسی

برای انجام این بازی کافیست یک یا چندین وسیله با جنس مختلف را در یک جعبه جمع کنید. جعبه باید به صورتی باشد که افراد درون آن را نبینند. حالا هرکس باید در سکوت دستش را درون جعبه برده و یک شی را لمس کند. و این کار ادامه پیدا می‌کند تا همه افراد چیزی را لمس کنند. حالا وقت آن است تا هرکس حدس بزند، که چه چیزی درون جعبه است. هرکس درست حدس زد برنده است. این بازی ضمن آشنا کردن فرزند شما با اشیای مختلف و بالا بردن اطلاعات عمومی او، به تقویت مهارت‌های شناختی کودک نیز منجر می‌شود. بازی با یک جعبه حسی به تقویت مهارت کودک پیش دبستانی کمک می‌کند.

2- من دنبال چیزی هستم که…

برای اجرای بازی من دنبال چیزی هستم که… باید در خانه یا بیرون از خانه یک شی از اشیای محیط را در نظر بگیرید. حالا بدون آنکه نام آن را به کودک بگویید به یک خاصیت از آن شی بگویید. (مثلا اگر آن شی گل است، بگویید: ” من دنبال چیزی هستم که هم سفید داره هم بنفش و هم قرمز!” یا مثلا اگر آن چیز، پرنده است بگویید: ” من به دنبال چیزی هستم که صدای نازکی دارد و می‌خواند”) کودک باید با استفاده از راهنمایی شما حدس‌هایی بزند و شما فقط با بلی و خیر به او می‌گویید که جوابش درست است یا نه. این بازی مهارت‌های اجتماعی و شنیداری کودک شما را تقویت می‌کند.

3- بازی تار عنکبوت

بهترین روش جلب کردن توجه بچه‌های پیش دبستانی، این است که به آن‌ها فرصت کثیف کاری کردن بدون ترس بدهیم. این بازی یکی‌از بازی‌هایی است که همین کار را برای بچه‌ها انجام می‌دهد. با استفاده از نوار چسب، یک الگوی تار عنکبوت مانند روی چارچوب در ایجاد کنید. مقداری کاغذ باطله به کودکان بدهید و از آن‌ها بخواهید آن را به شکل توپ گوله کرده و به سمت چسب‌های روی در پرت کنند. ممکن است مجبور شوید بعد از این بازی تمیزکاری کنید، اما دست‌های فرزندتان و هماهنگی بین اعضای بدن او حسابی تقویت می‌شود. بازی پیش دبستانی تار عنکبوت

4- رقص با کاغذ

برای اجرای این بازی ساده و تخلیه کننده انرژی، روی زمین چند کاغذ رنگی مختلف ( با رنگ یا اشکال هندسی متفاوت) بچسبانید و از کودک بخواهید روی کاغذ‌های سبز ( یا مثلا دایره) بالا تنه اش را تکان دهد. یا روی کاغذ سفید ( یا مربع) پایین تنه‌اش را تکان دهد و به نوبت بین این کاغذ‌ها جابه‌جا شود. این بازی حین تقویت مهارت حرکتی کودکان پیش دبستانی، به تخلیه انرژی آن‌ها نیز کمک می‌کند.

بازی برای پیش دبستان بازی رقص کاغذی

5- پرواز با هواپیمای کاغذی

هرکس یک هواپیمای اوریگامی کاغذی درست می‌کند و سپس همه با هم مسابقه هواپیما رانی برگزار می‌کنیم. در این میان هرکس می‌گوید هواپیمای خودش بیشتر و بهتر پرواز کرده و افراد تصمیم می‌گیرند برنده کیست. به همین راحتی می‌توان مهارت‌‌های دستی و بیان خود کودک را تقویت کرد.

6- بازی نورولند

بازی نورولند قادر است با استفاده از روش‌های ساده و مناسب سن کودکان به تقویت مهارت‌های مختلفی از جمله مهارت اجتماعی، دست ورزی، شنیداری و دیداری کودکان پیش دبستانی کمک کند. پس توصیه می‌شود که اگر فرزند شما در سنین پیش دبستانی و مهدکودک قرار دارد؛ حتما نورولند را برای او دانلود کنید.

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

7- سیب زمینی داغ

برای اجرای این بازی به یک سیب زمینی، یک گروه کودک و یک ضبط صوت نیاز دارید. آهنگ پخش کنید و از کودکان بخواهید سیب زمینی را دست به دست کنند. بعد آهنگ را قطع کنید. هرکس که زمان قطع شدن آهنگ، سیب زمینی در دستش ماند؛ باخته و از مسابقه خارج می‌شود. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یک نفر باقی بماند. آن شخص برنده است.

8- تاس بازی

برای اجرای این بازی به تاس، یک مهره و یک راه نقاشی شده مثل تصویر زیر نیاز دارید. هرکس در نوبت خودش تاس می‌اندازد و به اندازه عدد روی تاس، مهره را به سمت نفر مقابل جلو می‌برد. هرکس در آخر مهره به آخرین خانه در سمتش رسید، بازنده است. نمونه صفحه مناسب بازی تاس

سوالات پرتکرار

کدام مهارت‌های پیش دبستانی را با بازی می‌توان تقویت کرد؟

تمام مهارت‌های مورد نیاز برای کودکان پیش دبستانی با بازی قابل تقویت است. از میان این مهارت‌ها می‌توان به دست ورزی، مهارت اجتماعی و غیره اشاره کرد.

کلام آخر

همانطور که پیش‌تر گفتیم ورود به مهد کودک و پیش دبستانی یک تغییر بزرگ در زندگی کودک بوده و با شروع یک موج از اتفاقات جدید همراه است. برای همین بهتر است با استفاده از روش‌های کودکانه مثل بازی و داستان، کودکان را برای این تغییر بزرگ آماده کنیم. 

امیدواریم بازی‌های معرفی شده در این مقاله برای فرزند شما مفید باشد و او را برای رفتن به مهدکودک آماده کند. مطمئنیم شما هم بازی‌های جالبی بلد هستید که با فرزندتان انجام می‌دهید؛ خوشحال می‌شویم اگر آن‌ها را در بخش نظرات با ما و دیگر والدین به اشتراک بگذارید. 

منبع: مطالب این مقاله با استفاده از مطالب موجود در این دو منبع و خلاقیت تیم محتوانویسی نورولند نوشته شده است.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • طیبه محمدی نژاد گفت:

    عالی