فهرست
چگونه “مهارت‌ ارتباطی کودک” را تقویت کنیم؟
۱۴۰۱/۰۸/۲۲
سید حسین نیرینی
1 نظرات

مهارت‌ ارتباطی کودک

خواندن و نوشتن برای آموزش فرزندان ضروری هستند، اما تقویت مهارت‌ ارتباطی کودک مانند زبانی و کلامی، اعتماد به نفس را در کودکان بالا می‌برد و به گسترش واژگان و دایره لغات و البته تقویت مهارت‌ ارتباطی آن‌ها نیز کمک می‌کند. در این مقاله با نورولند همراه باشید تا از امروز به رفتار کودک و ارتباطات فرزندتان با دید بازتری نگاه کنید.

روش‌هایی برای تقویت مهارت‌ ارتباطی کودک

طرز حرف زدن و گوش دادن کودک در سنین بسیار کم تغییرات بزرگی برای افزایش شانس موفقیت ایجاد می‌کند. به آن‌ها کمک کنید تا یاد بگیرند خودشان را با اعتماد به نفس و با بیان روان و شیوا معرفی کنند. برای انجام این کار می‌توانید از پنج روش ساده که توسط آلیسون مارس (Alison Marrs) مشاور حرفه‌ای و با تجربه‌ی سازمان (The Communication Trust) پیشنهاد شده است، استفاده کنید.

1. محیطی مناسب برای صحبت کردن و گوش دادن بسازید

آلیسون می‌گوید: ” کودکان به محیط آرام‌تری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند تا گوش دهند و در آن فضا یاد بگیرند، بنابراین سعی کنید در زمانی فعالیت‌های مربوط به صحبت کردن و مخصوصا گوش دادن را انجام دهید که سر و صدایی در پس‌زمینه وجود ندارد. و دقت کنید که در حین انجام بازی‌های مختلف می‌توانید با کودک خود صحبت کنید و از او بخواهید که برای شما حرف بزند. چیزی که در مورد ارتباط کودک با والدین و دیگران اهمیت دارد این است که به صورت مداوم و در فضای ساکت تمارین این‌چنینی را باید انجام دهید تا تاثیر خود را بگذارد.

البته اینکه فضا باید ساکت باشد به این معنا نیست که مثلا تلویزیون را اصلا نباید روشن کنید. سروصداهایی مثل تلویزیون هم می‌توانند برای کودکان مفید باشند و به شنوایی آن‌ها کمک کنند. اما در وهله اول باید در فضایی آرام‌تر شنوایی خود را تقویت کنند و بعد از راه‌های دیگر این کار را انجام دهند.

2. نظرات بیشتر، سوالات کمتر

بزرگسالان طبیعتا مایل به هدایت مکالمات هستند و اطلاعات کودکان را آزمایش می‌کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده مکرر والدین از جملات امر و نهی و سوالی باعث می‌شود که توسعه‌ی زبان در کودکان با تاخیر انجام شود و ارتباط کودک با والدین آسیب ببیند.

البته همه ما به طور طبیعی سوال می‌کنیم، اما اگر این کار را زیاد انجام دهیم، می‌تواند اثر منفی داشته باشد. سعی کنید صحبت را با نظر دادن آغاز کنید، مانند: «نگاه کن، یک پرنده در حال پرواز است!» به جای اینکه یک سوال ساده مثل«این چیست؟» را از کودک خود بپرسید. اینکار را انجام دهید و ببینید فرزندتان چگونه پاسخ می‌دهد.

3. از سوالات بی‌انتها استفاده کنید

آلیسون در مورد ارتباط کودک با والدین ادامه داد: «سوالات کمتر اصلا به این معنا نیست که باید از سوال کردن اجتناب شود.» تحقیقات استفاده از سوالات بی‌انتها با کودکان مدرسه‌ای را توصیه می‌کند. برای مثال، «ما چه کاری می‌توانیم بکنیم؟»«آیا می‌توانید راهی برای… پیدا کنید؟» اینگونه سوالات می‌توانند از یادگیری کودک پشتیبانی کنند و مهارت‌ تفکر خلاق و مهارت‌ حل مساله را در فرزند شما توسعه می‌دهند. خلاف این موضوع دقیقا پرسش‌های بسته‌ای مانند «پایتخت فرانسه چیست؟» هستند که تنها به یک پاسخ یک کلمه نیاز دارد.

یکی از راه‌هایی که برای انجام این تمرین و پرسیدن سوالات بی‌انتها وجود دارد، این است که تلاش کنید کادویی را درون یک کاغذ کادو کوچک قرار دهید و بعد از اینکه کودک متوجه شد که کادو داخل آن جا نمی‌گیرد، از او بپرسید که «به نظرت چه می‌توان انجام داد؟»

همین پرسش‌های ساده باعث می‌شود که کودک بیشتر صحبت کند و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. مهارت‌ ارتباطی کودک هم به همین سادگی بهبود می‌یابد.

4. به کودکان برای پاسخ به سوال فرصت دهید

آلیسون می‌گوید: «اغلب کودکان به زمان بیشتری نیاز دارند تا یک سوال را درک کنند و به پاسخ آن‌ فکر کنند.» به جای آن که به کودکان کمک کنید تا پاسخ سوال را بدهند، تا ۱۰ بشمارید، و صبر کنید تا ببینید آیا فرزندتان پاسخ می‌دهد یا نه. اغلب از نتایج آن شگفت‌زده خواهید شد.

5. از کلمات لذت ببرید!

دایره لغات برای تقویت مهارت‌ ارتباطی کودک بسیار بنیادی است. آلیسون می‌گوید: تحقیقات نشان داده است که اندازه دایره لغات در سن پنج سالگی با موفقیت‌های بعدی مانند مهارت‌ سواد و موفقیت تحصیلی ارتباط مستقیم دارد.

هنگام صحبت کردن یا خواندن با کودک، کلمات را مرور کنید و از یادگیری کلمه با صحبت کردن در مورد معانی کلمه و صداها مطمئن شوید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا کلمات بیشتری را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. به عنوان مثال، کلمات قافیه دار؛ شماره‌تلفن افراد؛ مکانی که در آن زندگی می‌کنید و غیره.

دانستن کلمات بیشتر به کودک کمک می‌کند تا در برقراری ارتباط با افراد بهتر عمل کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در زمینه‌های دیگر مربوط به کودکان هم والد آگاهی باشید حتما از مطالب مفید اینستاگرام نورولند استفاده کنید تا اطلاعاتتان در حد یک مادر کافی باشد.

ارتباطات کودک

کلام آخر

هرچه سن کودکان بیشتر می‌شود، نیاز به ارتباط با افراد دیگر و حضور در اجتماع آن‌ها نیز پررنگ‌تر خواهد شد. بنابراین باید کودک خود را از سنین کم با مهارت‌ ارتباطی کودک آشنا کنیم. و این مهارت‌ها را در فرزندان خود تقویت کنیم تا در آینده با این موضوع مشکلی نداشته باشند. ما هم در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این مهارت بیشتر آشنا کنیم و به شما راه و روش پرورش این مهارت را بیاموزیم. امیدواریم که این مطلب برای شما و آینده فرزندتان مفید واقع شود.

به نظر شما مهارت‌ ارتباطی کودک چقدر مهم هستند؟ نظرات خود را حتما برای ما بنویسید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] باشد. یکی‌از ویژگی‌های دانش آموز موفق ، این است که مهارت ارتباطی کودک قوی […]