فهرست
توجه و تمرکز کودک
به این 24 بازی تقویت توجه و تمرکز کودکان، توجه کنید!
۱۴۰۱/۰۸/۱۶
لیلا افشار
6 نظرات

به این 24 بازی تقویت توجه و تمرکز کودکان، توجه کنید!

توجه و تمرکز از پایه‌ای‌ترین توانایی‌‌هایی هستند که هر فرد برای انجام ساده‌ترین وظایف، به آن نیاز دارد. عدم توجه کافی و تمرکز ضعیف باعث کاهش کیفیت کارهایی مانند انجام تکالیف می‌شود. پس تقویت توجه و تمرکز باید از همان دوران کودکی، جدی گرفته شود. بازی توجه و تمرکز کودکان را برای داشتن مهارت کافی در این زمینه آماده می‌کند.

ویدیوی زیر اطلاعات بیشتری را درباره توجه و تمرکز کودکان به شما خواهد داد:

انجام کارهای ساده‌ای مثل نگه داشتن لیوان پر از آب در دست یا قرار دادن خط کش بر روی شانه‌ی کودک و همزمان حرکت کردن (به طوری‌که آب نریزد و خط‌کش نیفتد) بازی افزایش توجه و تمرکز کودکان محسوب می‌شوند، چرا که باعث تقویت تمرکز کودک خواهند شد.

در کنار این تمارین ساده؛ بازی‌های آموزنده‌‌ی متفاوتی برای تقویت این توانایی وجود دارد که می‌توانید به سادگی در خانه آن‌ها را با فرزندتان انجام دهید. در این مقاله از سری مقالات وبسایت نورولند به تعدادی از این بازی‌ها اشاره می‌کنیم.

نکته: می‌توانید به این پیج اینستاگرام مراجعه کنید تا از آموزش و بازی‌های رایگان تقویتی آن برای تقویت مهارت‌های کودکتان استفاده کنید.

24 روش طلایی برای بازی توجه و تمرکز کودکان

در ادامه لیستی از بازی‌های تقویت توجه و تمرکز کودکان را خواهیم دید؛ اما در کنار این بازی‌ها پیشنهاد می‌کنیم بازی موبایلی نورولند را که شامل تمارین تقویتی بسیار جذاب و متفاوتی برای تقویت مهارت توجه کودکان است را نیز دانلود کنید.

1-نمد بازی

چند تکه نمد رنگی را به اندازه‌ای که کودک بتواند روی اون بایستد آماده کنید و بصورت پراکنده روی زمین بچینید. تعدادی درب بطری (یا مداد رنگی) که مطابق با رنگ‌های قطعه نمدها هستند را در مقابل خود قرار دهید. به ترتیب چند درب بطری (یا مداد رنگی) را (از کم به زیاد) بردارید و از فرزندتان بخواهید به شما توجه کند و به ترتیب روی نمدِ مربوط به همان رنگ‌ها بایستد.

2-بازی رنگ-حرکت برای تقویت توجه و تمرکز کودکان

برای هر رنگ عکس‌العمل مشخصی را معین کنید (مثلا رنگ بنفش یعنی چند قدم به جلو، رنگ سبز یعنی پریدن و…) و المان‌های رنگی مختلفی را در دستتان نگه دارید (کاغذهای رنگی، میله و …). از فرزندتان بخواهید هر زمان که رنگ مشخصی را بالا آوردید سریعا عکس‌العمل مربوط به ان رنگ را انجام دهد.

3-توپ بازی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

دایره‌وار روی زمین بنشینید.  دو توپ متفاوت را در نظر بگیرید (مثلا یک توپ آبی و یک توپ سفید) و هر یک را در دستان یکی از افراد قرار دهید. قرار بگذارید که توپ آبی به هر فردی که رسید باید آن را به کسی که در سمت راستش نشسته است بدهد و اگر توپ سفید به دست کسی افتاد، باید آن را به طرف مقابل پرتاپ کند. سرعت بازی را بالا ببرید و تا جایی که افراد یک به یک عملکرد اشتباهی انجام دهند و از دور بازی حذف شوند، بازی را ادامه دهید. برای افزایش چالش می‌توانید در صورتی که تعداد افراد بیشتر باشد تعداد توپ‌ها را اضافه کنید.

4- بازی توجه و تمرکز بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای

از فرزندتان بخواهید شما را به دقت نگاه کند و سعی کند ظاهرتان را به همراه تمام جزییات (زیورآلات، جوراب‌ها، کفش‌ها و …) خوب به خاطر بسپارد. سپس دور از چشم فرزندتان در ظاهر خود تغییراتی انجام دهید که قابل رویت باشد (مثلا آستین پیراهن خود را بالا بزنید، ساعت مچی‌تان را به مچ دست مخالف ببندید و…). حالا کودک شما باید سعی کند آنچه که در ظاهر شما تغییر کرده است را مشخص کند.

5-بازی هدف گیری

چند شی نسبتا سبک مثلِ بطری آب را به صور مختلف و در مکان‌های متفاوتی قرار دهید (برای افزایش میزان چالش بازی، با فاصله‌ای نزدیک و بالا و پایین هم) و از کودک بخواهید  به کمک یک شی کوچک (مثل پاک‌کن) بطری‌ای که شما مشخص می‌کنید را بزند. مجموعه‌ی بازی‌های هدف‌گیری مشابه مثل دارت را نیز می‌توانید امتحان کنید.

6-مسیریابی برای تقویت تمرکز و توجه کودکان

از کودک بخواهید تا جایی که شما می‌خواهید شی‌ هدفی را دنبال کند! مثلا تکه‌ای مقوا را زیرِ یک لیوان یا کاسه‌ی غیرشیشه‌ای قرار دهید و به همراه چند لیوان همسان با آن، در یک ردیف بچینید و شروع کنید به جابه‌جاکردن مداوم لیوان‌ها (بدون بلند کردن آن‌ها) و از کودک بخواهید لیوان هدف را با چشمانش تعقیب کند و پس از توقف شما، لیوان را مشخص کند.(می‌توانید این کار را با تاباندن نور چند لیزر به دیوار اتاق انجام دهید) با انگشت خود بر روی پشت کودک اشکال مختلفی بکشید و از او بخواهید با توجه به حرکات انگشت‌تان حدس بزند شکلِ مورد نظر چه بوده است. (از این بازی برای یادگیری اعداد، حروف و کلمات نیز می‌توانید در مراحل بالاتر استفاده کنید)

7- ببین و پیدا کن

در این بازی تمرکز و توجه، کودک باید از لای نخ‌ها شکل‌ها را پیدا کند و دور آن‌ها خط بکشد. درست مانند ویدیو!

8 تا 12- پنج بازی تقویت توجه و تمرکز ساده، فقط با مداد رنگی!

5 بازی‌ معرفی شده در ویدیوی زیر، شامل روش‌های ساده‌ای برای تقویت توجه و تمرکز کودکان با بازی هستند. پی نوشت: این ویدیو یکی‌از صدها ویدیوی رایگان آموزش بازی است که در اینستاگرام نورولند منتشر شده، توصیه می‌شود برای دیدن روش‌های ساده بازی با کودکان اینستاگرام ما را دنبال کنید!

13- بازی حرکتی بپر و بردار؛ یک بازی افزایش توجه و تمرکز کودکان

برای اجرای این بازی کافیست روی زمین چند مربع متوالی با چسب ایجاد کنید. حالا وسط هر مربع یک لیوان یکبار مصرف برعکس گذاشته و کنار هر لیوان یک توپ کوچک قرار دهید. کودک باید روی مربع اول بپرد و لیوان را روی توپ بگذاردو سپس به خانه بعدی پریده و تا آخر ادامه می‌دهد.

14- گردو شکستم

بازی سنتی گردو شکستم، کمک زیادی به تقویت توجه و تمرکز کودکان می‌کند. بازی به این صورت است که فرد باید روی خط صافی راه برود و یک پا را از پاشنه به پنجه پای دیگر بچسباند. هربار فرد یک قدم برمی‌دارد و می‌گوید گردو! و فرد روبرویش یک قدم برداشته و می‌گوید شکستم. این رفتار ادامه دارد تا دونفر به هم برسند و به محض به هم رسیدن، کسی که پایش رو پای دیگری قرار دارد، برنده است.

15 تا 17 – 3 مدل بازی با حبوبات

انواع بازی ساده با حبوبات به تقویت توجه و تمرکز کودکان کمک می‌کند. در ادامه چند مدل از این بازی‌ها را بررسی خواهیم کرد:

1- جدا کردن حبوبات: برای انجام این بازی کافیست 2 نوع حبوبات مختلف را در یک ظرف بریزید (یک کاسه از مخلوط لوبیا و نخود) حالا کودک باید همزمان با یک دست نخود و با دست دیگر لوبیا از توی ظرف برداشته و جدا کند.

2- برداشتن به صف: یک صف از حبوبات جلوی کودک بچینید. حالا کودک باید از هر سمت صف همزمان حبوبات بردارد. ( یک خط از حبوبات جلوی کودک است و او باید با هر دست یکی از آن‌ها را از سر و ته صف همزمان بردارد)

3- حبوبات چینی: جلوی کودک حبوبات بریزید و از او بخواهید همزمان که با یک دست خطی عمودی از حبوبات جدا می‌کند، با دست دیگر خطی افقی از آن‌ها جدا کند.

18 تا 24- 7 تمرین دیجیتال برای تقویت توجه و تمرکز کودکان

علاوه بر این‌ها، بازی‌های آموزشی کودکانه مختلفی بصورت دیجیتالی وجود دارند که به دلیل هدفمند بودن، جزو بازی‌های آموزنده برای کودکان محسوب می‌شوند و می‌توانند برای تقویت توانایی‌های آنان مورد استفاده قرار گیرند. در بازی نورولند؛ بیش‌از ۴۰ تمرین آموزشی وجود دارد که حدود ۱۰ بازی آن بازی‌های توجه و تمرکز هستند و به شکل تخصصی به تقویت این مهارت‌ در کودکان کمک می‌کنند.

بازی نورولند و تمریناتش این بخش شامل انواع بازی توجه و تمرکز کودکان است. بازی‌های متفاوتی برای تقویت انواع توجه؛ اعم از توجه عمومی، توجه انتخابی، توجه متناوب و… که با دانلود بازی نورولند از طریق این لینک می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. در ادامه این بازی‌ها را بررسی می‌کنیم:
1- گل و زنبور: در این بازی چندین گل وجود دارد که بعضی‌از آن‌ها رنگ نشده‌اند. کودک به کمک زنبور، گل‌های بی رنگ را رنگ خواهد کرد. 2- اردک و توپ: این بازی یک بازی پرتاب هدفمند توپ به سمت حروف یا کلمه درست است.
3- گردونه شانس: گردونه شانس می‌چرخد و کودک باید توپ درست را انتخاب کرده و به موقع بیرون بکشد.
4- رنگ و شکل: در این بازی که پیش‌تر آن را معرفی کردیم، کودک باید اشکال هندسی در حال رد شدن را شکار کند.
5- آزمایشگاه اعداد: کودک باید محلول‌های جادویی را ترکیب کرده و یک ترکیب عددی درست را ضمن ساختن اکسیر زندگی پیدا کند!
6- بادکنک بی نخ: قبل از اینکه بادکنک‌ها پرواز کند، بادکنک بدون نخ را بگیر!
7- رقص گروهی: در این بازی حین رقصیدن همراه شخصیت‌های بازی، کودک دست چپ و راست را یاد خواهد گرفت. همه این بازی‌ها به علاوه دیگر بازی‌های آموزشی نورولند را از طریق لینک زیر ببینید:

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

 

کلام آخر

اگر به دنبال بازی‌های تمرکز و توجه برای کودکان هستید، امیدواریم این لیست کمکی به شما کرده باشد. در آخر خوشحال می‌شویم اگر تجربیات خود و دیگر بازی‌هایی که می‌شناسید را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منابع: heartmindonline

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] مهارت‌های مختلف؛ مثل تقویت مهارت دست‌ورزی، تقویت توجه و تمرکز وجود […]

  • […] کاری کنیم که منجر به تقویت توجه و تمرکز در کودکمان شود؟ بازی توجه و تمرکز جواب این سوال است. اما ابتدا باید بدانیم که توجه و […]

  • Shakila گفت:

    بسیار زیبا بود تمام موارد متشکرم

  • محبوبه نوسوی نژاد گفت:

    برای کودکان ۲سال ب بالا چ بازی باید انجام بشه برای تقویت تمرکز