فهرست
بازی کلاس اولی
بهترین بازی آموزشی کلاس اول ابتدایی؛ 19 بازی کلاس اولی
۱۴۰۳/۰۱/۲۱
نگین حافظی
0 نظرات

بازی آموزشی کلاس اول ابتدایی؛ 19 بازی کلاس اولی

بازی‌ کلاس اولی به بازی‌ مناسب برای کودکان کلاس اولی گفته می‌شود که می‌تواند به عنوان یک راهکار آموزشی جذاب و مؤثر برای توسعه مهارت‌های کودکان استفاده شود. این بازی‌ها می‌توانند به تقویت خواندن، نوشتن، ریاضی، درک فضایی، هوش و خلاقیت کودکان کمک کنند.  در این مقاله نورولند  چند بازی حروف الفبا برای کلاس اول – چند بازی ریاضی کلاس اول و چند راهکار طلایی برای بازی آموزشی کلاس اول ابتدایی معرفی می‌کنیم که به تقویت مهارت‌های کودکان در محیط خانه و مدرسه کمک می‌کنند. بازی‌های کلاس اولی شامل بازی‌های حرکتی، شناختی، اجتماعی، آموزشی و خلاقانه هستند که می‌توانند مهارت‌های حرکتی، شناختی، اجتماعی، تحلیلی و خلاقیت کودکان را تقویت کنند.

معرفی 19 بازی آموزشی کلاس اول ابتدایی

اگر والد یا معلمی هستید که با کودکان کلاس اولی وقت می‌گذرانید؛ مطمئنا متوجه شده‌اید که بچه‌ها در این سن هنوز از حال و هوای کوچولو بودن خارج نشده‌اند ولی وقت مدرسه رفتنشان رسیده و باید سرکلاس نشسته و درس‌های جدی یاد بگیرند. به خاطر همین کم سن بودن است که بازی با کودکان کلاس اولی به عنوان یک راهکار آموزشی جذاب و مؤثر برای یاددادن انواع مهارت‌ها به آن‌هاست. در ادامه چندین بازی مناسب برای همین کار را بررسی خواهیم کرد:

الف- بازی حروف الفبا برای کلاس اول

1- بازی با کلمات کلاس اولی جعبه حروف

در این بازی هر حرف روی یک تکه کاغذ نوشته شده و همگی در جعبه‌ای ریخته می‌شوند. کودکان باید به نوبت یک حرف بیرون کشیده و یک کلمه بگویند که با آن حرف شروع شده باشد. برای هیجان‌انگیزتر شدن این بازی فارسی کلاس اول، می‌توانید زمانی را مشخص کنید ( مثلا 5 دقیقه) و زمان سنج قرار دهید. هر کودکی که در نوبت او زمان تمام شد باخته و بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تنها یک کودک باقی مانده و برنده شود. 

2- تشخیص حروف آینه‌ای با نی

آینه‌ای نویسی یا قرینه نویسی مشکل بسیاری از کودکان کلاس اولی است. در این بازی حروف الفبا برای کلاس اول، چندین کلمه که بعضی‌از آن‌ها قرینه نوشته شده‌اند روی میز قرار می‌گیرد و کودک باید حروف درست را تشخیص داده و با استفاده از نی و مکش دهان از روی میز جمعشان کند. 

بازی حروف آینه ای به روش خلاقانه ای در اپلیکیشن نورولند قرار داده شده است. اگر وقت کافی برای اجرای بازی‌های مختلف با کودک ندارید؛ توصیه می‌شود این اپلیکیشن را که بیش‌از 40 بازی آموزشی مناسب برای کلاس اولی ها در آن وجود دارد؛ حتما دانلود کنید!

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

ب- بازی برای تقویت مهارت خواندن و نوشتن در کودکان کلاس اولی

بازی با ترکیب کلمات کلاس اول

3- بازی با کلمات کلاس اولی کلمه یابی 

برای اجرای این بازی با کلمات کلاس اولی ها را در مقابل یک متن درهم و ریز قرار دهید که یک یا چند کلمه در آن تکرار شده باشد. (مثلا کتاب شازده کوچولو که واژه روباه در آن تکرار شده) حالا از آن‌ها بخواهید تا صفحه به صفحه جلو برود و دور کلمه مورد نظر خط بکشد. 

4- مسابقه روخوانی

بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کنید و یک متن یکسان به دو گروه بدهید. هر گروهی که زودتر متن را خواند، برنده است. 

روش‌های مختلف بازی‌ برای تقویت املا کلاس اول وجود دارد که املا نویسی کودکان را پیشرفت می‌دهد. در ادامه این بازی‌ها را خواهیم دید:

5- بازی با کلمات کلاس اولی کلمه یادت بمونه

در این بازی شما 5 کلمه مختلف را پشت هم می‌گویید و کودک باید آن‌ها را بخاطر سپارد و پس از پایان حرف شما یک جمله بگوید که تمام آن کلمات را در بر بگیرد. 

این بازی را با کلمات زیر امتحان کنید:

بابا، آب، باران، باد، اسب

جمله نمونه:

بابا با اسب در باران و باد آمد و آب آورد. 

6- بازی کلاس اولی نورولند

تیم بازی سازی نورولند موفق شده تا با استفاده از توانایی خود در تولید بازی‌های تقویتی برای کودکان، بازی نگارشی برای کودکان کلاس اولی بسازد که از طرف آموزش و پرورش تایید و لینک دانلود آن به صورت QR code یا رمزینه وارد کتاب‌ها درسی نگارش پایه اول شود. پس اگر کودک کلاس اولی دارید؛ حتما سری به کتاب نگارش او زده و بازی نگارش نورولند را دانلود کنید. 

برای استفاده از امکانات بیشتر بازی نورولند می‌توانید، اپلیکیشن نورولند را از طریق لینک همین پاراگراف دانلود کنید. این بازی نسخه کامل‌تری از همان بازی کتاب نگارش بوده و حاوی بیش‌از 40 تمرین آموزشی است. 

7- ترجمه بازی

اگر فرزند شما یک کودک دو زبانه است، می‌توانید چند کلمه انگلیسی به او نشان دهید و از بخواهید نام فارسی آن‌ها را بگوید یا یک کلمه دیگر بگوید که با اولین حرف نام فارسی این کلمه شروع می‌شود.

مثال: car به فارسی ماشین است. پس کلمه car را به کودک نشان می‌دهید و او باید سریعا بگوید ماشین یا یک کلمه فارسی بگوید که با میم شروع می‌شود. 

8- بازی کلاس اولی “درست گفتم؟”

در این بازی یک قاشق در اختیار کودک می‌گذارید و شروع به تند تند حرف زدن می‌کنید. در میان جملات خود جملات غلط می‌گویید و هر زمان جمله شما غلط بود کودک باید با قاشق روی میز ضربه بزند. 

ج- بازی برای تقویت املا کلاس اولی‌ها

9- بازی املا کلاس اول “جا افتاده”

در این بازی کلماتی در اختیار کودک قرار می‌گیرد که چند حرف آن حذف شده و او باید سعی کند حروف درست را پیدا کرده و در جای خودش قرار دهد.

10- داستان سرایی

بازی داستان سرایی به کودک کمک می‌کند تا کلمات بیشتری را بنویسد. پس از کودک بخواهید با موضوعات مختلف داستان بنویسد. برای این کار می‌توانید کلماتی را از قبل در اختیار او قرار دهید. همچنین می‌توانید یک دفتر خاطرات برای کودک بخرید تا هر روز خاطرات خود را در حد توان بنویسد. این خاطره نویسی می‌تواند با کلمه‌ای نوشتن شروع شود. یعنی اگر امروز به باغ رفتید و آلبالو خوردید، کافیست بنویسد: باغ – آلبالو

د- بازی ریاضی کلاس اول

11- بازی حل مسئله

حل مسئله از مهارت‌های ریاضی مهم است. در این بازی شما چند مشکل و مسئله را شفاها به کودک می‌گویید و او آن‌ها را حل می‌کند. 

مثال: علی می‌خواهد یک جعبه را از پله‌ها پایین ببرد ولی جعبه سنگین است. چه کار می‌تواند کند؟

جواب: از یک چوب شیب دار کمک بگیرد. 

12- بازی ریاضی کلاس اول “عدد یابی”

این بازی مانند بازی کلمه یابی است اما با اعداد اجرا می‌شود. اعدادی را در یک متن درهم قایم کنید و از کودک بخواهید تا آن‌ها را پیدا کند. 

بازی آموزشی کلاس اول ابتدایی

13- بازی ریاضی کلاس اول پیکسل

این بازی در واقع یک پازل است. اما پازلی که یک سمت آن شکل بی‌رنگ و سمت دیگر آن چند جمع و منها نوشته شده است. کودک با کنار هم چیدن اعداد جمع و منها می‌تواند یک سمت را حل کند و چیزی که نصیبش می‌شود یک نقاشی رنگ نشده است که می‌تواند آن را رنگ کند. برای اجرای این بازی کافیست دو تصویر زیر را به شکل پشت و رو پرینت کنید و همین روند را با کودک اجرا کنید. 

بازی نشانه ها کلاس اولبازی ریاضی کلاس اول

14- بازی کلاس اول جمع ذهنی

در این بازی چند کودک را روبروی خود قرار می‌دهید و چند لوبیا در دست می‌گیرید. حالا جمع و تفریق‌های سریع و ساده‌ای را می‌خوانید. هر کودکی که اول هر یک را جواب داد، یک لوبیا می‌گیرد و در نهایت کودکی که لوبیای بیشتری جمع کرده باشد جایزه می‌گیرد. 

ه- بازی تقویت مهارت شناختی کودکان کلاس اولی

موضوعاتی مانند شناخت رنگ‌ها، شکل‌ها، اندازه‌ها و غیره شامل مهارت‌های شناختی کودکان است که با تمرینات زیر قابل تقویت هستند:

15- بازی حافظه ریتمیک الگو

چند شی (مثلا توپ‌هایی با رنگ‌های مختلف مقابل کودک قرار می‌گیرد و برای هر یک، یک فعالیت کوچک اجرا می‌شود (مثلا مقابل توپ آبی دست زده شده و مقابل توپ زد بشکن زده می‌شود) حالا کودک باید همان توالی را جلوی هر توپی اجرا کند. 

16- “تصویر سازی” بازی تقویت حافظه کلاس اولی ها

در این بازی نقاشی برای کلاس اول، چند شکل هندسی رنگی پشت هم به کودک نشان داده می‌شود و او باید بعد از دیدن آن‌ها، نقاشی همه شان را بکشد. 

17- این شی چی چی بود؟

در این بازی هم چند تصویر به کودک نشان داده می‌شود و او باید بعد از دیدن همه آن‌ها تا جایی که می‌تواند تصاویر را به یاد بیاورد. 

18- بازی کلاس اول اسم اسباب‌بازی

در این بازی چند اسباب بازی مقابل کودک قرار دارد. اسباب‌بازی‌ها به ترتیب خاصی از روی میز برداشته می‌شوند و کودک باید ترتیب برداشته شدن آن‌ها را به خاطر سپرده و بازگو کند. 

19- بازی املایی کلمات متقاطع

در این بازی، کلماتی که با یک حرف مشترک شروع و با یک حرف مشترک پایان می‌یابند، به دانش‌آموزان داده می‌شود. آن‌ها باید سعی کنند حروف وسط کلمات را به درستی سر جای خود بگذارند.

سوالات متداول

چرا بازی‌ آموزشی کلاس اول ابتدایی مهم است؟

کودکان کلاس اولی هنوز به دنبال راهی برای لذت بردن از زندگی و بچگی کردن هستند. در نتیجه بازی آموزشی بهترین روش یاددادن موضوعات به آن‌هاست. 

آیا با بازی‌های آموزشی می‌توان به کودکان کلاس اولی درس یاد داد؟

بله با بازی‌های آموزشی می‌توان دروس مختلفی مانند ریاضی و فارسی را به کودکان یاد داد. 

چه بازی‌هایی برای کلاس اولی ها توصیه می‌شود؟

بازی حروف الفبا برای کلاس اول و بازی ریاضی کلاس اول

کلام آخر

تحقیقات نشان داده که آموزش بازی‌ محور بهترین روش برای کودکان زیر 10 سال است. پس توصیه می‌کنیم تا با استفاده از بازی‌های این مقاله و دیگر بازی‌های وبسایت و اینستاگرام نورولند ، یادگیری فرزند خود را تضمین کنید. اگر زمان کافی برای انجام این بازی‌ها با کودک را ندارید، بازی نورولند را برای کودک دانلود کنید تا از شکل دیجیتالی همه این بازی‌ها استفاده کند. 

منبع: greatschools 

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 3.9 / 5. تعداد امتیازها: 7

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها