فهرست
بازی برای کودکان ۳تا۶سال با ۳۲ ترفند طلایی
۱۴۰۳/۰۱/۱۸
نگین حافظی
0 نظرات

32 روش هیجان‌انگیزِ “بازی برای کودکان ۳تا۶سال”

کودکان در سنین 3 تا 6 سال، در مرحله‌ای از رشد شناختی، اجتماعی و حرکتی قرار دارند که بازی‌های مناسب و بهینه‌شده می‌توانند در این مرحله به رشد سالم کودکان کمک کنند. در این مقاله، انواع بازی های پیش دبستانی 3 و 6 ساله را معرفی می‌کنیم.
بازی برای کودکان بالای 3 ساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا از 3 سالگی کودک به بعد او کم کم شروع به یادگیری مهارت‌های مختلف می‌کند و در تلاش است تا خود را آماده‌ی رفتن به مدرسه کند. بازی برای کودکان ۳تا۶سال می‌تواند به خوبی کودکان را سرگرم کرده و مهارت‌های جدیدی را نیز به آن‌ها بیاموزد.

بازی با کودک 3تا6 سال

به طور کلی در مورد آموزش بازی به کودک و به خصوص بازی برای کودکان ۳تا۶سال هر چقدر که والدین بیشتر شرایط بازی برای کودکان خود فراهم سازند، فرزندانشان زودتر به انجام بازی گروهی و ارتباط با دیگران علاقه نشان می‌دهند. در ادامه با نورولند همراه باشید تا لیستی از بازی‌های مناسب کودک را در سنین مختلف یاد گرفته و با کودکان خود انجام دهید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با چند بازی آموزشی برای کودکان ۳تا۶سال، آشنا کنیم. به همین دلیل به تفکیک سن به بررسی لیستی از انواع بازی برای کودکان ۳تا۶سال می‌پردازیم.

بازی های پیش دبستانی 3 و 6 ساله

کودکان در سنین مختلف دارای توانایی‌های گوناگونی هستند. از این رو درک متفاوتی نیز از جهان دارند. پس بهترین راه این است که بازی متناسب با توانایی کودک خود در سنین مختلف را انتخاب کنید. در این مقاله و مقالات لینک شده، تلاش کردیم تا بازی‌های مناسب سن کودک را ارائه دهیم که با هزینه کم و در خانه قابل اجرا هستند و نیاز به تهیه اسباب بازی‌های گران قیمت ندارند. پس با ما همراه شوید تا به بررسی 11 بازی برای کودکان ۳تا۶سال بپردازیم. بازی برای کودکان ۳تا۶سال این مقاله را از دست ندهید.

الف- بازی برای کودک زیر 3 سال

بازی برای کودکان زیر 3 سال از اهمیت بالایی برخوردار است و با انجام بازی می‌توانید مهارت‌های کودک خود را تا حد زیادی تقویت کنید. برای مثال بازی برای کودک ۲ ساله همیشه با یک “چرا”ی بزرگ همراه خواهد بود. و بازی برای کودک 1 ساله به گسترش مهارت‌های حسی او کمک خواهد کرد. بازی زیر مثالی برای بازی با کودک زیر 3 سال است:

دانلود بازی برای کودک سه تا شش سال

1- سطل وسایل

برای اجرای این بازی کافیست یک سطل عمیق را پر از آب و وسایلی شامل خوراکی‌هایی مانند سیب، اسباب بازی‌هایی مانند فیگور حیوانات، بیلچه و غیره کنید و آن را جلوی کودک بگذارید. (دقت کنید وسایل سنگین و سبک را در این سطل ترکیب کنید تا بعضی از آن‌ها مانند اردک پلاستیکی روی آب بماند و برخی مثل سیب زیر آب برود.) خواهید دید که فرزند شما ساعت‌ها با این وسایل سرگرم خواهد شد. 

ب- بازی برای کودک ۳ ساله

بازی برای کودک ۳ ساله باعث می‌شود تا کمی‌ به کودک خود آزادی دهید که چیزهای مختلفی را تجربه کند و جهان را کشف کند. در بازی با کودک 3 ساله به سوالات او با حوصله پاسخ دهید و تا حد امکان توضیحات کاملی را به او ارائه دهید. در ادامه بازی‌های مناسب 3 سالگی را که برای تقویت مهارت کودک مناسب است؛ به شما معرفی خواهیم کرد:بازی برای کودکان ۳تا۶سال این مقاله را از دست ندهید.

2- تکرار حرکات

در این بازی برای کودک ۳ ساله، او را رو به‌روی خود قرار دهید و از او بخواهید که بعد از نگاه کردن حرکات شما آن‌ها را تقلید کند و انجام دهد. برای مثال شما دست خود را روی بینی بگذارید، او هم این کار را تکرار کند. رفته رفته سرعت و تعداد حرکات را افزایش دهید تا برای کودک چالش برانگیز شود. اگر در طول انجام این تمرین از دو دست خود کمک بگیرید، می‌تواند به تقویت دو نیمکره‌ی مغز کودک هم کمک کند. در کل هم برای تقویت مهارت‌های حرکتی کودک تمرین خوبی محسوب می‌شود.

3- رنگ‌آمیزی با کاموا

از کودک بخواهید روی کاغذ نقاشی بکشد و سپس با چسباندن کاموا نقاشی خود را رنگ‌آمیزی کند. این بازی برای تقویت مهارت‌های دیداری و هماهنگی بین چشم و دست، بسیار عالی است.

بازی های پیش دبستانی 3 و 6 ساله

16 روش دیگر برای بازی برای کودک ۳ ساله را در مقاله لینک شده ببینید. 🙂

 

ج- بازی برای کودک ۴ ساله

در بازی با کودک ۴ ساله کودک کمی به سمت مستقل‌تر شدن پیش می‌رود و بازی‌های بیشتری را می‌تواند به تنهایی انجام دهد. در این دوران سعی کنید که بازی با کودک ۴ ساله را به سمتی پیش ببرید که کودک نفر اصلی اجرای آن باشد. به علاوه بازیهای حرکتی برای 4 ساله بسیار جذاب هستند؛ که در مقاله‌ای جدا ( مقاله لینک شده) به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم. 

بازی برای کودکان ۳تا۶ ساله

4- ساخت خمیر بازی برای کودک ۴ ساله در خانه

برای اجرای بازی با کودک 4 ساله، از او بخواهید با خمیر بازی، اشکال حیوانات یا صورت انسان یا حروف الفبا و اعداد را درست کند. این کار موجب افزایش توان و قدرت عضلات، افزایش مهارت‌های دست‌ورزی، اموزش اعداد، شناخت حیوانات و… می‌شود. در ادامه هم طرز تهیه‌ی خمیر بازی را به شما آموزش خواهیم داد تا با ساده‌ترین وسایل، خمیر بازی برای بچه‌ها درست کنید.

-طرز تهیه خمیر بازی در منزل

 درست کردن خمیر بازی برای بازی با کودک کار پیچیده‌ای نیست ولی در عوض خیالتان راحت است که دیگر هیچگونه مواد شیمیایی در آن نیست و اگر کودک آن را در دهانش گذاشت جای نگرانی نیست چون فقط از آرد و نمک تهیه شده است.

برای درست کردن خمیر بازی به مواد زیر نیاز دارید: یک پیمانه آرد، یک پیمانه آب، ربع پیمانه نمک، دو قاشق روغن و یک قاشق کرم تارتار که می‌توانید از فروشگاه‌های قنادی تهیه کنید. بازی برای کودکان ۳تا۶سال این مقاله را از دست ندهید.

این مواد را با هم مخلوط کنید و روی شعله‌ی ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید حدود 3 دقیقه یا کمتر زمان خواهد برد، وقتی که سفت شد دیگر به دست نمی‌چسبد از روی شعله بردارید و بگذارید که سرد شود و سپس به چند قسمت تقسیم کنید. در ادامه رنگ خوراکی را اضافه کنید و خوب ورز دهید. خمیر بازی شما آما‌ده‌ی استفاده است!

این خمیر حدود 6 ماه قابل استفاده است. البته باید بعد از هر بار استفاده آن را درون پلاستیک بگذارید و در یخچال قرار دهید.

12 روش جذاب بازی برای کودک ۴ ساله در این مقاله! 😀

5- مهره‌های رنگی

برای انجام این بازی مناسب برای کودکان ۳ تا ۴ سال و حتی 5 ساله، به نخ و مهره‌های کوچک رنگی که سوراخ داشته باشند، نیاز دارید. از کودک بخواهید مهره‌های رنگی را به ترتیبی که شما می‌گویید (مثال زرد، قرمز، آبی، سبز و… ) داخل نخ یا سیم‌های پلاستیکی کند و دستبند یا گردنبند درست کند. این کار باعث تقویت حرکات ظریف، توجه و تمرکز، ادراک بینایی و شناخت رنگ‌ها خواهد شد. 

6- بپر و بالابنداز نمونه‌ای از بازیهای حرکتی برای کودکان 4 ساله

در این نمونه از بازیهای حرکتی برای کودکان 4 ساله لازم است تا یک سری توپ و یک قفسه را روبروی کودک قرار دهید و از او بخواهید تا در یک دقیقه با پرش هرچندتا توپ که می‌تواند را درون قفسه قرار دهد. 

د- بازی‌ برای کودک ۵ ساله

در حین اجرای بازی برای کودک ۵ ساله باید کودک را آماده‌ی یادگیری مهارت‌های جدیدتری کنید و اشتیاق یاد گرفتن و تقویت مهارت‌ها را در کودک خود افزایش دهید. ۵ سالگی کودک زمانی است که کودک باید با مفاهیم اولیه آشنا باشد و به یادگیری مهارت‌های پیچیده‌تری فکر کند. پس حتی اگر به دنبال استفاده از بازی‌های موبایلی یا رایانه‌ای هستید هم، بهتر است ضمن دانلود بازی برای کودکان 5 ساله به آموزشی بودن آن دقت کنید.

دانلود بازی های پیش دبستانی 3 و 6 ساله

روش‌های دیگر برای بازی برای کودک ۵ ساله در این مقاله موجود می‌باشند. 🙂

7- شلیک به بادکنک

برای اجرای این بازی که از بازی های هیجانی برای کودکان است؛ تعدادی بادکنک را باد کرده و سر هر یک را داخل یک لیوان قرار دهید. از کودک بخواهید از فاصله‌ی معین با شلیک توسط آب‌پاش یا شیلنگ آب، بادکنک‌ها را از روی لیوان‌ها بیندازد. این تمرین برای هماهنگی چشم و دست، جهت‌یابی، هدف‌گیری و تمرکز مناسب است.

8- لی‌لی توپی

دو سبد را در دو انتهای یک مسیر قرار دهید و داخل یکی از آن‌ها توپ‌های کوچک و متوسط قرار دهید. از کودک بخواهید در حالیکه روی یک پایش می‌پرد (لی لی می‌کند) توپی را از داخل سبد یک طرف به داخل سبد طرف مقابل برساند. این تمرین موجب تقویت کنترل تعادلی کودک و تمرکز و توجه می‌شود.

ه- بازی‌ برای کودک ۶ ساله

در انتخاب بازی برای کودک ۶ ساله توجه داشته‌باشید که 5 تا 6 سالگی را سنین پیش دبستانی می‌نامند. در این سن شما باید به کودک خود مهارت‌هایی را بیاموزید که او را برای رفتن به مدرسه آماده‌تر کند. یکی از توانایی‌هایی مهمی که با بازی با کودک ۶ ساله باید در کودک خود تقویت کنید، دست‌ورزی است؛ چون کودک بعد از رفتن به مدرسه باید مداد دستش بگیرد و اگر در این مورد ضعف داشته‌باشد، ممکن است علاقه‌ی کمتری به درس پیدا کند. 

بازیهای کودکان ۳تا۶سال

در این مقاله 26 بازی برای کودک ۶ ساله را بخوانید. 🙂

9- الگویابی

تعدادی مکعب در رنگ‌های مختلف در اختیار کودک قرار دهید. سپس با استفاده از مداد رنگی و روی کاغذ الگویی از روی هم گذاشتن مکعب‌های رنگی را بکشید. مثلا یک مکعب زرد و روی آن یک مکعب آبی و سپس یک مکعب قرمز و از کودک بخواهید الگویی که شما کشیدید را با روی هم گذاشتن معکب‌هایش درست کند. این کار برای بهبود مهارت‌های الگویابی، تمرین توالی و همچنین تمرکز مناسب است.

10- مکعب چینی

در مقابل کودک مکعب‌های رنگی را با ترتیب مشخصی روی هم بچینید و پس از چند ثانیه آنها را به هم بریزید و از کودک بخواهید آنها را به همان ترتیب قبلی بچیند. از تعداد مکعب‌های کم شروع کنید و با افزایش تعداد و تنوع رنگی مکعب‌ها فعالیت را دشوارتر کنید. این بازی نیز برای تقویت حافظه کوتاه مدت و تمرکز مناسب است.

11- حفره‌های شنی

بازی حفر سازی در شن با استفاده از کاسه، قاشق و سایر ابزارهای ساده، یک بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله است. برای اجرای این بازی کافیست تا با مقداری شن و ابزارآلات اشپزی یا باغبانی کودک را سرگرم کنید.

و- بازی برای کودک 7 ساله

بازی برای کودک ۷ ساله اهمیت زیادی دارد. زیرا کودک حالا وارد مدرسه شده و در تلاش است تا مرز بین دنیای بچگی و رعایت قوانین فضای آموزشی را یادبگیرد. همچنین در انتخاب بازی با کودک 7 ساله باید به بازی‌های آموزشی که مهارت‌هایی مانند ریاضی و زبان را تقویت می‌کنند هم توجه کنید.

بازیهای کودکانه پیش دبستانی

12- بازی نورولند

بازی نورولند یک بازی آموزشی موبایلی برای کودکان 3 تا 7 سال است.

این بازی هم به عنوان یک بازی برای کودک ۳ تا ۶سال و هم به عنوان بازی برای کلاس اولی‌ها، مفید است. 😉

بازی نورولند به شکل تخصصی به تقویت 4 مهارت حافظه، توجه، ریاضی و زبان کودک می‌پردازد.

برای دانلود بازی برای کودکان ۳ تا ۶ سال از این لینک استفاده کنید. 

13- معلم بازی

برای اجرای این بازی برای کودکان 7 ساله بدون اسباب بازی از آن‌ها بخواهید عروسک‌های خود را بچینند و مانند یک معلم به آن‌ها درس بدهند. این بازی هم به دوره شدن درس‌های کودکان کمک می‌کند و هم اعتماد به‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد.

بازیهای ۳تا ۶سال

14- بازی ساخت کلمات

برای تشویق کودکان کلاس اولی به ساخت کلمه، می‌توانید از بازی‌های مفیدی مانند این نمونه بازی تقویت حافظه دیداری در املا ایده بگیرید تا در قالب تفریح و بازی مفاهیم و مهارت‌های لازم را به کودکتان آموزش دهید. این بازی برای کودکان 7 ساله در خانه به صورت زیر اجرا می‌شود:

دیگر بازی‌های مناسب برای کودکان 3تا6 ساله

15- بازی با اشیاء

بازی با اشیای مخفی که به شکل دیجیتالی و فیزیکی قابل اجراست، به این شکل اجرا می‌شود که شما چند شی را به شکل درهم روی میز می‌چینید و سپس از کودک می‌خواهید آن‌ها را حافظه بسپارد. حالا کودک باید بیرون برود و شما جای اشیا را تغییر دهید. کودک باید پس از بازگشت حدس بزند که کدام شی جابه‌جا شده است. 

16- بازی تفکیک رنگ‌ها

در این بازی، کودکان باید خوراکی‌های دارای رنگ‌های مختلف را جدا کنند. این کار به توانایی شناختی و فضایی آن‌ها کمک می‌کند. این بازی مانند ویدیوی زیر اجرا می‌شود:

17- بازی رنگ ماهی 

در این بازی که مانند ویدیوی زیر اجرا می‌شود، کودکان می‌توانند رنگ ماهی‌های مختلف را شناسایی و حدس بزنن که هر ماهی با ماهی قبلی هم‌رنگ هست یا خیر؟

18- خانه بازی

بازی با لگو یا حتی ساختن خانه با بالشت و ملحفه، به تقویت توانایی‌های مختلفی در کودکان 3تا6 ساله کمک می‌کند. پس از این بازی غافل نشوید. 

19- پازل

بازی پازل یکی از بهترین بازی‌هایی است که می‌تواند به توانایی‌های مغزی کودکان کمک کند. در این بازی، کودکان باید قطعات پازل را به گونه‌ای به هم بچسبانند که تصویر نهایی به دست آید.

20- حیوانات و میوه‌ها

در این بازی، کودکان می‌توانند حیوانات و میوه‌ها را شناسایی و نام‌گذاری کنند. این بازی می‌تواند به توانایی شناختی کودکان کمک کند. برای اجرای این بازی کافیست تا با استفاده از چند فلش کارت، حیوانات و میوه‌ها را با کودک دوره کنید. 

21- رنگ آمیزی

در این بازی، کودکان می‌توانند تصاویر مختلف را رنگ آمیزی کنند و به توانایی هنری و خلاقیت آن‌ها کمک کند. برای استفاده از این بازی برای کودکان 3 تا 6سال بهتر است از روش‎‌های خلاقانه‌تر رنگ آمیزی، مانند رنگ انگشتی و رنگ آمیزی با یخ کمک بگیرید. 

22- پرسش و پاسخ

بازی “پرسش و پاسخ” می‌تواند به توانایی‌های ارتباطی و گفتاری کودکان کمک کند و آن‌ها را برای پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات آماده کند. برای اجرای این بازی یک کلمه در نظر بگیرید و فقط یک راهنمایی به کودک بکنید. مثلا کلمه درخت را در نظر بگیرید و فقط به کودک بگویید: “در طبیعت است.” حالا کودک باید با استفاده از سرنخی که به او داده‌اید؛ سوالات درستی بپرسد و کلمه را حدس بزند. 

23- شکار گنج

در این بازی، کودکان می‌توانند به دنبال گنج‌های مختلف باشند و تلاش کنند تا آن‌ها را پیدا کنند. این بازی می‌تواند به توانایی‌های جستجو و مغزی کودکان کمک کند. برای اجرای این بازی کودکانه می‌توانید چند ماموریت برای کودک تعریف کنید و با استفاده از یک نقشه دست نویس او را در طول و عرض خانه به تحرک وادار کنید.

24- تلفظ

بازی تلفظ می‌تواند به توانایی تلفظ کودکان کمک کند و آن‌ها را برای استفاده در گفتار آماده کند. برای این بازی لازم است تا کلمات را به شکل اشتباه تلفظ کنید تا کودک حرف شما را تصحیح کند. 

25- حلقه‌های رنگی

در این بازی، کودکان باید حلقه‌های رنگی را به شکل مشخصی درست کنند. و آن‌ها را در جای خود قرار دهند. این بازی می‌تواند به توانایی‌های حرکتی و شناختی کودکان کمک کند. و مانند ویدیوی زیر اجرا می‌شود: 

26- کتاب‌خوانی

کتاب‌خوانی می‌تواند به توانایی‌های خواندن و فهمیدن کودکان کمک کند و آن‌ها را برای یادگیری زبان و دانش آماده کند.پس مرتبا با کودک کتاب بخوانید. 

27- دویدن و پرش

بازی دویدن و پرش می‌تواند به توانایی‌های حرکتی و توانایی‌های فیزیکی کودکان کمک کند. برای استفاده از این موضوع بهتر است، از بازی‌های سنتی مانند بازی گرگم به هوا استفاده کنید.

28- لغت غلط

 این بازی، کودکان را یاری می‌کند تا لغات مختلف را یاد بگیرند و به توانایی شناختی و زبانی آن‌ها کمک کند. فقط دو سطل نیاز دارید و چند کلمه درست و غلط! به شکل زیر بازی را اجرا کنید:

29- بازی نی و کاغذ

یک نی و مقدار زیادی کاغذ خورده جلوی کودک بگذارید تا با استفاده از مکش دهان خود، تا جایی که می‌تواند کاغذ جدا کند. حالا زمان بگیرید. هرکس در یک دقیقه تعداد خرده کاغذ بیشتری را با مکش دهان جدا کرد و جلوی خود گذاشت؛ برنده است. 

30- بازی با اعداد

بازی با اعداد می‌تواند به توانایی‌های شمارش و ریاضی کودکان کمک کند. فقط چند عدد را به شکل رنگی بنویسید و چند تکه کاغذ کوچک و رنگارنگ ریز بریده شده هم در مقابل کودک قرار دهید. فرزند شما با استفاده از کاغذهای رنگی هم رنگ هر عدد، به تعداد آن عدد کاغذ را جدا کرده و روبروی عدد مورد نظر قرار خواهد داد. 

31- بازی با یخ و اسباب بازی پلاستیکی

در این بازی، کودکان می‌توانند با تکه‌های پلاستیکی درون یخ بازی کنند و به توانایی‌های خلاقیت و شناختی آن‌ها کمک می‌شود. کافیست چند عروسک پلاستیکی را درون آب گذاشته و در فریزر قرار دهید؛ پس از یخ زدن آن را از فریزر خارج کرده و به همراه چند اسباب بازی مانند بیلچه و آچار اسباب بازی، جلوی کودک قرار دهید. فرزندتان خودش راه بازی با این وسایل را خواهد یافت. 

32- نقاشی با نخ

برای انجام این بازی-کاردستی کافیست یک نخ را به رنگ آغشته کرده و بین دو کاغذ بگذارید. با کشیدن نخ یک تصویر جالب نمایان خواهد شد. 

33- بازی با کلمات

در این بازی، کودکان باید کلمات مختلف را پیدا کنند و به توانایی شناختی و زبانی آن‌ها کمک کند.

34- بازی با شکل‌ها

در این بازی، کودکان باید شکل‌های مختلف را پیدا کنند و به توانایی شناختی و فضایی آن‌ها کمک کند. پس چند شکل کاغذی در مقابل کودک بگذارید و از او بخواهید تا با یک توپ، دستش را به اطراف اشکال بکشد. 

 

پرسش و پاسخ

بهترین بازه سنی تقویت مهارت کودکان چیست؟

از سن 3 سالگی به بعد بهترین سن برای تقویت مهارتهای مختلف در کودکان است. و بازی بهترین روش برای این کار است. در این مقاله 29 بازی برای کودکان 3 تا 7 ساله یاد داده‌ایم.

بهترین بازی‌ها برای تقویت مهارت کودکان ۳تا۶سال کدامند؟

بازی‌هایی مثل لگو، پرسش و پاسخ‌های دیداری یا شنیداری، پازل، ماز، نقاشی، الگویابی، دست ورزی و… برای کودکان 3 تا 7 ساله مناسب‌اند. در این مقاله به بررسی 34 بازی برای کودکان ۳تا۶سال پرداخته‌ایم.

سخن پایانی

بازی برای کودکان ۳تا۶سال باید مهارت‌های اساسی را تقویت کرده و او را برای رفتن به مدرسه و یادگیری مهارت‌های جدید آماده کند. برای انجام این کار بهترین راه استفاده از بازی و سرگرمی‌های مناسب سن کودک است. به دلیل اهمیت تقویت مهارت‌های کودکان حین بازی برای کودک 3 تا 6 سال، در این سنین بازی موبایلی نورولند را به شما معرفی میکنیم که از این لینک قابل دانلود است. 

در این مطلب نیز سعی کردیم تا چندین بازی مفید را به تفکیک هر رده‌ی سنی بازی برای کودک ۳ تا ۶ سال به شما آموزش دهیم تا با استفاده از آن کودک باهوش‌تری پرورش دهید. امیدواریم که از مطالب گفته شده لذت برده باشید. منتظر نظرات شما درباره‌ی این بازی‌ها هستیم.

برای دیدن بازی‌های بیشتر بخصوص بازی های پیش دبستانی 3 و 6 ساله برای آموزش و تقویت مهارت کودکان می‌توانید صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید..

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 4.7 / 5. تعداد امتیازها: 423

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها