فهرست
بازی گروهی کودکانه
35 بازی گروهی کودکانه که باید امتحان کنید
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
نگین حافظی
8 نظرات

انواع بازی گروهی کودکانه که باید امتحان کنید

کودکان به واسطه‌ی بازی گروهی خلاق چیزهای زیادی می‌‌آموزند. وقتی با هم بازی گروهی می‌کنند یاد می‌گیرند که در یک تیم عضو شوند؛ مطابق با سبک دیگران کار کنند و روش و پیشنهادات آن‌ها را بپذیرند؛ و به ایده‌های دیگران گوش دهند و چیزهای جدیدی را امتحان کنند. بازی‌ گروهی کودکانه مفهوم همکاری و هماهنگی را به خوبی به کودکان می‌آموزند.

بنابراین بازی‌های گروهی کودک برای رشد اجتماعی و عاطفی کودک ضروری است. این بازی‌ها روش خوبی برای ایجاد حس همدلی، تقویت هوش هیجانی، مهارت های فکری و خلاقیت در کودکان است که همه این موارد در مدرسه و شغل آینده آن‌ها لازم است. در مقالات پیشین بازی‌های انفرادی و تقویتی بسیاری را اعم از فیزیکی و آنلاین به شما معرفی کردیم. نورولند در این مقاله لیستی از بازی های گروهی سرگرمی کودک و آموزش را برای بچه‌هایتان آماده کرده است. بازی‌هایی که فرزندان شما می‌توانند به راحتی در خانه و یا مدرسه آن‌ها را انجام دهند.

35 بازی گروهی کودکانه خلاق و هدفمند

کودکان عاشق بازی کردن هستند. خصوصا وقتی همراه با دوستانشان بازی کنند. بازی کردن؛ چه در خانه و چه در فضای باز هیجان زیادی به زندگی آن‌ها اضافه می‌کند. بودن در جمع و انجام بازی‌ های تیمی به گسترش مهارت‌های اجتماعی کودک کمک می‌کند. تاثیرات خوبی که بازی کردن بر شخصیت بچه‌ها دارد را در بزرگسالی فرزند خود خواهید دید.

بازی‌های گروهی کودکانه، یکی از شیوه‌های موثر و جذاب برای تقویت مهارت‌های اجتماعی، شخصیتی و فکری کودکان می‌باشد. این بازی‌ها، علاوه بر فراهم کردن فضایی مناسب برای سرگرمی و تفریح کودکان، به عنوان یک ابزار آموزشی نیز بکار می‌روند. در ادامه، به معرفی 35 بازی گروهی کودکانه پرداخته و اهمیت بازی گروهی برای رشد کودک را بیان می‌کنیم.

1. بازی گروهی کودکانه تیمی صندلی خالی

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: صندلی (یکی کمتر از تعداد بچه‌ها)

دستورالعمل بازی: فرض کنیم تعداد افرادی که می‌خواهند این بازی تیمی را انجام دهند، 6 نفر باشند. در این حالت 5 صندلی را دایره‌وار کنار هم بچینید. افراد باید دورتا دور صندلی‌ها قرار بگیرند. آهنگی را پخش کنید. تا زمانیکه آهنگ قطع نشده باشد بچه‌ها باید دورتا دور صندلی‌ها حرکت کنند. به محض قطع شدن آهنگ، هر فرد باید سعی کنید روی یک صندلی بنشیند. کسی که صندلی‌ای برای نشستن پیدا نکند از دور باری خارج می‌شود. در مرحله‌ی بعد یک صندلی دیگر را کم می‌کنیم و همین روند را تا جایی ادامه می‌دهیم که یک صندلی و دو فرد بازی را انجام دهند. بین این دو کسی برنده است که بتواند روی صندلی بنشیند. ‌

2. بازی گروهی خلاق سبد میوه

بازی گروهی سبد میووه

تعداد بازیکنان: بیشتر از 15 نفر

لوازم مورد نیاز: کاغذ، نوار چسب دو طرفه و خودکار

دستورالعمل بازی: برای انجام این بازی گروهی کودک، بچه‌ها را به چهار گروه تقسیم کنید. از هر گروه بخواهید موضوعی مانند دایناسورها، گل‌ها، حیوانات، میوه‌ها، دانشمندان یا هر چیز دیگری را که دوست دارند انتخاب کنند.
به هر بازیکن یک برگه کاغذ بدهید و از آن‌ها بخواهید که نام تیم را در یک طرف کاغذ بنویسند و نوارچسب را به طرف دیگر بچسبانند. همه‌ی اعضا را با هم ترکیب کنید و از همه بخواهید که دایره‌وار قرار بگیرند و یکی به طور تصادفی در مرکز دایره بنشیند. بچه‌ها باید کاغذهای خود را مانند یک نشانگر کف زمین بچسبانند و روی آن بایستند.

کودکی که در مرکز حلقه قرار دارد نام یک گروه را صدا می‌زند. بعد از آن هر یک از اعضای آن گروه باید به مکان جدیدی در دایره منتقل شوند (جابجا شوند). در حالی که بازیکنی که در مرکز دایره قرار دارد باید سعی کند در حین این جابجایی یکی از مکان‌ها را مال خود کند و آن‌جا قرار گیرد. در نهایت کودکی که جایی برای ایستادن پیدا نکند و از دایره خارج شود باید در مرکز دایره قرار گیرد و این پروسه همینطور ادامه پیدا می‌کند. برای اجرای این بازی، توجه دیداری فرزند شما باید به حد کافی تقویت شده‌باشد. برای تقویت توجه فرزندتان از تمرینات ساده به این مقاله کمک بگیرید.

3. بازی گروهی کودکانه باب- راسو

تعداد بازیکنان: 8-15 نفر

لوازم مورد نیاز: یک جسم کوچک که بتوان آن را با احتیاط از فضای بازی عبور داد.

دستورالعمل بازی: بازیکنان این بازی تیمی را دایره‌وار بر روی زمین بنشانید. یک نفر به عنوان “باب- راسو” انتخاب می‌شود که در مرکز دایره قرار می‌گیرد. بازیکنان دستان خود را پشت سر خود قرار داده و بدون اینکه به باب اشاره‌ای در مورد موقعیت دقیق جسم داشته باشند، شی انتخاب شده را رد می‌کنند. اگر باب بتواند تشخیص دهد چه کسی شی را در اختیار داشته، آن فرد باب می‌شود و بازی ادامه می‌یابد.

4. بازی خلاق به بالا نگاه کن، به پایین نگاه کن

بازی گروهی به هوا نگاه کن، به زمین نگاه کن

تعداد بازیکنان: 15- 20 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط جایی برای ایستادن!

دستورالعمل بازی: برای این بازی گروهی کودک به یک مجری نیاز داریم. از بازیکنان بخواهید یک دایره بزرگ تشکیل دهند و به اندازه‌ی یک تا دو پا از هم فاصله بگیرند. پس از تشکیل دایره، از همه بازیکنان خواسته می‌شود که به پایین نگاه کنند. وقتی مجری می‌گوید “به بالا نگاه کن” بازیکنان باید به بالا و بلافاصله به شخص دیگری در حلقه نگاه کنند. اگر شخصی که هر فرد به او نگاه می‌کند همزمان به او نگاه کند، با هم فریاد می کشند و از دایره خارج می‌شوند.
بازیکنان باقیمانده در جای خود می‌ایستند و همچنان به شخصی که به او نگاه کرده‌اند خیره می‌شوند تا زمانی که مجری بگوید “به پایین نگاه کن”. این بازی ادامه می‌یابد تا جایی که دو تا سه بازیکن بیشتر در این حلقه باقی نمانند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بازی‌های متنوع و مفید دیگری را یاد بگیرید، به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

5. بازی گروهی خلاق حدس بزن!

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه!

این بازی تیمی بچه‌ها را به فکر و استفاده هوشمندانه از زبان ترغیب می‌کند. این بازی همچنین به کودکان می‌‌آموزد که پس از تفکر دقیق، آگاهانه پاسخ دهند.

بازی گروهی کودکانه و پرورش مهارت

دستورالعمل بازی: یک نفر انتخاب شده و به بیرون از اتاف فرستاده می‌شود. بقیه‌ی کودکان کنار هم می‌نشینند و درباره‌ی یک کار یا فعالیتی مانند دوچرخه سواری، غذا خوردن، خوابیدن، رقصیدن، خواندن و غیره تصمیم می‌گیرند.
فردی که خارج از اتاق بود وارد می‌شود و سعی می‌کند با پرسیدن سوالاتی پی ببرد که کلمه‌ی مورد نظر چیست.

به عنوان مثال، اگر کلمه‌ی مورد نظر دوچرخه سواری باشد:
سوال: چه زمانی آن را انجام می‌دهید؟
پاسخ: هر روز به هنگام مدرسه رفتن و هر زمان دیگر که بخواهم.
سوال: آیا در منزل خود آن را دارید؟
پاسخ: بله
و سوالاتی دیگر از این دست. کودکانی که به سوالات پاسخ می‌دهند باید مراقب باشند که خودِ کلمه را فاش نکنند.

6. بازی گروهی خلاق توپ آتشین

تعداد بازیکنان: 2نفر یا بیشتر

لوازم مورد نیاز: یک توپ

دستورالعمل بازی: همانطور که در ویدیو مشاهده می‌کنید در این بازی گروهی کودک یک نفر توپ را دست می‌گیرد و به سمت بقیه قل می‌دهد. افراد نباید تا زمانی که توپ از دست نفر اول رها می‌شود؛ دست خود را به سمت توپ ببرند.

7. بازی تعقیب

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه!

 یک کودک به عنوان شروع‌کننده انتخاب می‌شود و باید سعی کند دیگر کودکان را بگیرد. هر کودکی که گرفته شود، دیگر کودکی را برای تعقیب انتخاب می‌کند.

8. بازی پرتاب گردنبند

تعداد بازیکنان: بیشتر از 2 نفر

لوازم مورد نیاز: یک گردنبند

 گردنبندی به کودک اول داده می‌شود و هر کودک باید سعی کند گردنبند را به دیگر کودکان پرتاب کند. کودکی که گردنبند را بگیرد، باید بعدی باشد که گردنبند را پرتاب کند.

9. بازی یک کلاغ چهل کلاغ

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: هیچی!

یک جمله به یک کودک گفته می‌شود و او باید آن را به کودک بعدی بگوید. این کار تا زمانی ادامه دارد که کودک آخر جمله را بگوید و مقایسه آن با جمله اول نشان دهد که چقدر متفاوت شده است.

10. بازی سنگ، کاغذ، قیچی

تعداد بازیکنان: بیشتر از 3 نفر

لوازم مورد نیاز: دست!

کودکان به دو تیم تقسیم می‌شوند و بعد از گفتن سنگ، کاغذ قیچی، هرکس دستش را یکی از اشکال پایین می‌آورد. در نوع گروهی سنگ کاغذ قیچی، برایند امتیاز کسب شده در تیم، برنده را معلوم می‌کند.

11. بازی نمایش عروسکی

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: وسایل کاردستی

برای اجرای این فعالیت گروهی کودکانه، کافیست از بچه‌ها بخواهید که هر کدام یک کاردستی ماسک بسازند! پس از ساخت این کاردستی‌ها کودکان با این ماسک‌ها نمایش عروسکی اجرا خواهند کرد.

12. بازی برقص و بایست

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: موسیقی

یک موسیقی سریع پخش می‌شود و کودکان باید به همراه آن برقصند. هربار که موسیقی متوقف شود، باید در همان حاتلت ثابت بمانند. کودکی که نتواند تا پخش دوباره موسیقی در حالت قبلی خود ثابت بماند ، می‌سوزد و بازی تا وقتی یک کودک برنده شود ادامه پیدا می‌کند.

13. بازی مسابقه گفتاری

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: هیچی!

یک موضوع به کودکان داده می‌شود و آن‌ها باید به ترتیب به آن موضوع، یک جمله بگویند. کودکی که نتواند جمله بگوید، از بازی حذف می‌شود.

14. پانتومیم بازی گروهی کودکانه جذاب

تعداد بازیکنان: بیشتر از 4 نفر

لوازم مورد نیاز: موضوع برای پانتومیم

کودکان به دو تیم تقسیم می‌شوند و  از هر تیم یک نفر باید سعی کند با انجام نمایش‌های خلاقانه، موضوعی که گروه مقابل برای او انتخاب کرده را توضیح دهد. دیگر افراد تیم نیز باید حدس بزنند. درنهایت تیمی که بیشترین حدس را زده باشد برنده است. 

بازی-گروهی-پانتومیم-کودکان.jpg

15. بازی تمرین همکاری 

تعداد بازیکنان: بیشتر از 2 نفر

لوازم مورد نیاز: سناریو

کودکان به گروه‌های کوچکی تقسیم می‌شوند. یک سناریوی تراژدی مثل گیر افتادن یک گربه در یک چاله برای آن‌ها باز سازی می‌شود و چند معما برای نجات آن بیان می‌شود . کودکان باید با همکاری و تعاون، مسئله‌ را حل کنند.

16. بازی ساخت شهر

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: وسایل خانه سازی مانند لگو

 کودکان باید با استفاده از اشیای مختلف از جمله لگو، یک شهر را ساخته و داستان مردم آن را روایت کنند. 

17. بازی نقاشی گروهی با دست

تعداد بازیکنان: بیشتر از 1 نفر

لوازم مورد نیاز: وسایل نقاشی

در این بازی، کودکان باید با استفاده از دست‌های خود، نقاشی‌های خلاقانه‌ای را ایجاد کنند. این فعالیت می‌تواند مانند طرح زیر درنهایت یک نقاشی بزرگ را بسازد. 

18. بازی پرسش و پاسخ

تعداد بازیکنان: بیشتر از 2 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه

راوی یک کلمه انتخاب می‌کند و یک کودک را بیرون فرستاده و کلمه را به دیگران می‌گوید. این کودک به عنوان پرسش کننده انتخاب می‌شود و باید به ترتیب از کودکان دیگر، سوالی بپرسد و آن‌ها جواب دهند. بعد از پرسیدن بیست سوال کودک باید بتواند جواب را حدس بزند. در غیر این صورت می‌سوزد. 

19. بازی هرکی آخر بخنده برنده ست!

تعداد بازیکنان: بیشتر از 2 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه!

در این بازی همه ی افراد باید تلاش کنند تا دیگران را بخندانند. هر فرد میتواند هر ایده ای که برای خنداندن بقیه در سر دارد را اجرا کند و البته مراقب باشد که خودش نخندد! زیرا برنده بازی کسی است که دیرتر از همه بخندد:)

20. بازی احساسات رو میشناسی؟

تعداد بازیکنان: حداقل 3 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه

در این بازی یک نفر گرداننده میشود و در هر دور یکی از انواع احساسات را نام میبرد تا دیگران صورتشان را به آن شکل درآورند. مثلا گرداننده میگوید ناراحتی و همه ناراحت میشوند. گرداننده میگوید عصبانی و همه عصبانیت را روی صورتشان نشان میدهند. 

21. بازی مهارتهای شهروندی!

تعداد بازیکنان: بیشتر از 2 نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه

در این بازی هر بار طی سناریوهای مختلف تلاش میشود که کودکان در خلال نقشهای مختلفی که بازی میکنند با مهارتهای شهروندی و اجتماعی آشنا شوند. مثلا یکی از سناریوها میتواند رعایت نوبت در صف نانوایی باشد. یکی از سناریوها میتواند عبور از خط عابر پیاده با توجه به چراغ راهنمایی رانندگی باشد و …

22. بازی سایه های روی دیوار!

تعداد بازیکنان: حداقل ۲ نفر

لوازم مورد نیاز: فقط بچه

در این بازی باید نور فضا را طوری تنظیم کرد که سایه دستان روی دیوار یا سقف بیفتد. حالا شروع کنید و به کمک حالت دادن به دست و انگشتتان هرچه میتوانید را با سایه دستتان بسازید! برای به چالش کشیدن کودکان میتوانید کمک کنید که تلاش کنند تصویر یک چیز خاص (مثلا سگ) را ایجاد کنند.

23. بازی لمس اشیا

تعداد بازیکنان: حداقل ۳ نفر

لوازم مورد نیاز: هر اشیایی که در اطرافتان دارید. (سیب/ خودکار و…)

برای انجام این بازی یک نفر گرداننده میشود و چشم کودکان را میبندد. حالا از اشیا محتلفی که در اطراف وجود دارد به کودکان میدهد تا با لمس کردنش حدس بزنند چیست!برای بالا بردن چالش بازی از اشیایی استفاده کنید که حدس زدنشان با لمس کردن چندان کار آسانی نباشد. مثلا چای خشک. لوبیای قرمز و …

بازی گروهی برای کودکان در سنین مختلف

بازی‌های گروهی هدفمند کودکانه می‌توانند برای کودکان با سطح سنی مختلف مناسب باشند. گروه سنی کودکان، از زمان تولد تا سن ۱۸ سالگی متغیر بوده و در این بازه سنی، کودکان در مراحل مختلفی از رشد و توسعه قرار می‌گیرند. بنابراین، برای هر گروه سنی، نوع و سطح سختی بازی‌های گروهی هدفمند متفاوت خواهد بود.

بازی‌های گروهی برای پیش‌دبستانی، ابتدایی و متوسطه مناسب هستند و می‌توانند به‌عنوان روشی جذاب برای تقویت مهارت‌های اجتماعی، آموزشی و توسعه اندیشه‌های خلاق در کودکان به‌کار گرفته شوند. این بازیها برای کودکان پیش‌دبستانی باید ساده و جذاب باشند و به کودکان کمک کنند تا مهارت‌های هم‌تیمی، تعاملی و اجتماعی خود را تقویت کنند. بازی‌های گروهی برای کودکان ابتدایی باید به‌صورت جذاب و متنوع باشند و به کودکان کمک کنند تا در یادگیری فعالیت‌های مختلفی مانند حل مسائل ریاضی، یادگیری زبان و توسعه مهارت‌های خلاقیت و اندیشه‌وری موفق باشند. بازی‌های تیمی برای کودکان متوسطه نیز باید به‌صورت پیشرفته‌تر و چالش‌برانگیز باشند و به کودکان کمک کنند تا در توسعه مهارت‌های اندیشه، هم‌تیمی، تعاملی و رهبری موفق باشند.

در کل، با توجه به سطح سنی کودکان، بازی‌های گروهی هدفمند باید با توجه به نیازهای آن‌ها طراحی و اجرا شوند تا بتوانند به‌عنوان یک روش موثر در تقویت مهارت‌های اجتماعی و آموزشی کودکان مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه چند بازی گروهی هدفمند برای کودکان پیش‌دبستانی معرفی می‌کنیم:

24. بازی پرنده و سرباز

یکی از کودکان به عنوان پرنده و دیگر کودکان به عنوان سربازان انتخاب می‌شوند. پرنده باید از بین سربازان بگریزد و سربازان باید پرنده را دستگیر کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های همکاری و هم‌تیمی خود را تقویت کنند.

25. بازی گروهی توپ و پایه

در این بازی، یک توپ و چند پایه وجود دارد. کودکان باید توپ را بدون توقف به یکدیگر بدهند و تلاش کنند تا توپ را از بین پایه‌ها عبور دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های هم‌تیمی، همکاری و تعاملی خود را تقویت کنند.

26. بازی پی‌آی‌اس

کودکان به‌صورت گروهی باید به‌دنبال سرنخ‌هایی در محیط بازی بگردند و تلاش کنند تا به یک هدف مشخص برسند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر، اندیشه‌وری و هم‌تیمی خود را تقویت کنند.

27. بازی تخم‌مرغی

یک تخم‌مرغ در میان گروه کودکان قرار می‌گیرد و کودکان باید به‌صورت گروهی تلاش کنند تا تخم‌مرغ را به‌سمت خود ببرند و با مراقبت از آن، آن را تخمیناً در زمان مشخص شده تخم‌گذاری کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های هم‌تیمی، تعاملی و مراقبت از موجودات دیگر را تقویت کنند.

28. بازی با گل

در این بازی، کودکان باید به‌صورت گروهی به گل‌هایی که در محیط بازی گذاشته شده‌اند، اشاره و ویژگی خاصی از ان را نام ببرد. مثلا بگوید تعداد گلبرگهای کمی دارد. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تصویرسازی، نظردهی و هم‌تیمی خود را تقویت کنند.

در کل، بازی‌های گروهی برای کودکان پیش‌دبستانی باید ساده، جذاب و به‌صورت کاملاً تفاوت‌گرایانه باشند تا بتوانند به‌عنوان یک روش موثر در تقویت مهارت‌های اجتماعی و آموزشی کودکان مورد استفاده قرار گیرند.

بازی های گروهی در حیاط مدرسه

29. بازی اسم مستعار و توپ

این بازی به سرعت عمل و تمرکز بالایی احتیاج دارد. ابتدا برای هر فردی یک اسم مستعار انتخاب میشود. یک توپ (یا شی دیگری شبیه به آن) برای شروع بازی احتیاج است. کسی که توپ را در دست دارد توپ را پرتاب کرده و اسم مستعار یکی از افراد را صدا میزند. ان فرد باید سریع به سمت توپ بیاید و ان را بگیرد و اسم مستعار دیگری را صدا بزند. این روند همینطور ادامه پیدا میکند تا اینکه یک نفر باقی بماند (کسی که به جای اسم مستعار به اشتباه اسم اصلی افراد را صدا کند یا اینکه وقتی اسمش صدا میشود به سمت توپ نیاید و ان را نگیرد بازنده است) 

30. بازی پرش

در این بازی، یک خط طولانی را در حیاط مدرسه ایجاد می‌کنیم. سپس کودکان باید به‌ترتیب یکی پس از دیگری فقط با یک پا از خط بپرند و به سمت انتهای خط حرکت کنند. هر کسی که به‌طور نادرست پرش کند یا به خط بخورد، بازی را ترک می‌کند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا تعادل را تقویت کنند.

31. بازی ساخت اریگامی

افراد به دو یا چند گروه تقسیم میشوند. هر فردی یک تکه کاغذ دارد. همگی تلاش میکنند تا یک اوریگامی موشک بسازند. درنهایت موشک هر تیم که تا مسافت بیشتری رود ان تیم برنده است.

32. بازی میدان جنگ

کودکان به دو تیم تقسیم می‌شوند و هر تیم یک پرچم به دست دارد. افراد هر تیم باید سعی کنند بدون ضربه زدن به هم پرچم تیم مقابل را به دست آورد. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های همکاری، هم‌تیمی و تفاوت‌گرایی خود را تقویت کنند. 

33. بازی شطرنج چندگانه

برای این بازی یک میدان شطرنجی بزرگ در حیاط مدرسه ایجاد می‌شود و کودکان به تیم‌های دو نفره تقسیم می‌شوند. هر نفر از تیم در یک سمت صفحه شطرنج قرار میگیرند. یعنی نفرات هر تیم درست رو به روی هم در دو سر صفحه قرار میگیرند. یک نفر گرداننده بازی میشود و یک حرکتی را اعلام میکند که اعضای تیم طبق ان باید در صفحه به سمت هم حرکت کنند. مثلا گرداننده میگوید جفت پا یا میگوید یک پا روی پای دیگر و اعضا باید دقیقا به همان شکل در صفحه به سمت هم حرکت کنند.

برای جذابتر شدن و بالابردن چالش بازی میتوان گفت اعضا برعکس عمل کنند. مثلا این قانون را گذاشت که گرداننده هر عضوی را که گفت عضو دیگر حرکت کند. مثلا گرداننده بگوید عضو سمت راست جفت پا ولی درواقع عضوی که در سمت چپ ایستاده باید جفت پا بپرد و عضو سمت راست باید بی حرکت بماند. در نهایت تیمی که دو عضوش زودتر به هم برسند برنده هستند. و هرلحظه عضوی از تیم به اشتباه حرکت کند کل تیم حذف میشود.

34. بازی جاسوس

در این بازی به نسبت تعداد نفرات چند نفر جاسوس و بقیه شهروند میشوند (مثلا در جمع ۶ نفره ۲ نفر جاسوس و ۴ نفر شهروند میشوند). یک کلمه انتخاب میشود که شهروندها از آن آگاه هستند اما جاسوسها نه. هیچکس هم به غیر از نقش خودش نقش کسی را نمیداند. شهروندها باید تلاش کنند جاسوسها را تشخیص دهند و جاسوسها باید تلاش کنند که شناسایی نشوند. چگونه؟ هر فردی یک سوال غیر مسقیم از نفر بعدی خود درباره آن کلمه میپرسد و این روند همینطور ادامه پیدا میکند تا اینکه از روی پرسشها و پاسخها جاسوسها شناسایی شوند. مثلا فرض کنید کلمه “کوه” است. نفر اول از نفر دوم میپرسد روی زمین یا زیرزمین؟ و سوالاتی شبیه به همین ادامه پیدا میکند… 

35. بازی چپ و راست برعکس

یک خط راست بلند را در نظر بگیرید. همه افراد به روی این خط به صف میشوند. یک نفر گرداننده بازی دقیقا رو به رو و مقابل این صف قرار میگیرد و بصورت تصادفی هر بار کلمه “چپ” یا “راست” را میگوید. افراد باید برعکس سمتی که گفته شده اند بروند. یعنی اگر گرداننده گفت “چپ” افراد باید سمت راست خط بپرند و بالعکس. هرکسی که اشتباه بپرد از بازی خارج میشود و کسی که تا پایان باقی بماند برنده بازی است.

این بازی‌ها فقط چند نمونه از بازی‌های گروهی در حیاط مدرسه هستند که حتی در بعضی موارد میتوانید با کمی تغییر و خلاقیت در آنها یک بازی جدیدی بسازید.

اهمیت بازی گروهی هدفمند در رشد کودکان

تقویت همکاری و تعاون: بازی‌های گروهی، کودکان را با مفهوم همکاری و تعاون آشنا می‌کنند و آن‌ها را به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تلاش برای رسیدن به یک هدف مشترک تشویق می‌کنند.

تقویت مهارت‌های اجتماعی: بازی‌های گروهی کودکانه هدفمند، علاوه بر این‌که به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند، می‌توانند به‌عنوان روشی موثر برای یادگیری و بهبود مهارت‌های تحصیلی و آکادمیک نیز به‌کار گرفته شوند. این بازی‌ها باعث می‌شوند که کودکان به‌صورت غیرمستقیم با مفاهیم آموزشی مختلفی مانند ریاضی، علوم، زبان و … آشنا شوند و با این مفاهیم آشنایی کسب کنند. به‌علاوه، بازی‌های گروهی هدفمند کودکانه، می‌توانند به‌عنوان یک روش جذاب و سرگرم‌کننده برای آموزش زبان، مهارت‌های شنیداری و گفتاری و حتی فرهنگ و تاریخ به‌کار گرفته شوند.

بنابراین، بازی‌های گروهی هدفمند کودکانه، یک روش فعال و موثر برای تقویت مهارت‌های اجتماعی و آکادمیک کودکان هستند. بازی‌های گروهی، با توجه به این‌که کودکان اغلب به‌صورت طبیعی به بازی و سرگرمی علاقه دارند، می‌توانند به‌عنوان یک روش آموزشی جذاب و موثر به‌کار گرفته شوند و به کودکان کمک کنند تا در یادگیری و توسعه مهارت‌های خود موفق‌تر باشند.

پرسش و پاسخ

بازی های گروهی کودک چه فوایدی دارند؟

انجام بازی های گروهی کودکانه به تقویت مهارت‌های کودک و پرورش هوش اجتماعی او کمک می‌کند.

چه کودکانی در جمع و اجرای بازی های گروهی موفق‌تر هستند؟

کودکانی که مهارت های پایه و اجتماعیشان با تمرینات و بازی‌ تیمی مناسب تقویت شده‌است در جمع موفق‌تر عمل می‌کنند.

کلام آخر

اجرای بازی‌ های گروهی کودکانه به پرورش توانایی‌های اجتماعی کودکان کمک می‌کند. از این رو توصیه می‌شود از فرزندتان و دوستانش دعوت کنید تا بازی های گروهی مثل 35 بازی این مقاله را اجرا کرده و لذت ببرند.

منابع: وبسایت momjunction و parenting

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 4.4 / 5. تعداد امتیازها: 4669

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • کافه گیم گفت:

    ممنون از این مطلب کاربردی

  • مهدی حیدریان گفت:

    بابت زمانی که گذاشتید برای معرفی دقیق هر بازی متشکرم. دسته‌بندی و هدف بازی به خوبی توضیح داده شده بودند

  • آمنه ثوامری محمدی زاده گفت:

    سلام مدیر پیش دبستانی ام بچه های گروه سنی 3تا6 ساله دارم مشکل من دعواکردن وخشمگین شدن مخصوصا پسرها در 3تا4سالگی هست شاید برنامه آنها رو با بازی های گروهی مخصوصا هدفمند پرکنم به آنها آموزش بدهم باهم روابط بهتری داشته باشند

    • لیلا افشار گفت:

      سلام و وقت بخیر. قبل از هرچیزی بگم که به داشتن مدیر دغدغه مندی مثل شما افتخار میکنیم. همینطوره. اگر تایم کودکان رو با بازیهای گروهی پر کنیم به ارتباط گرفتن با هم- اعتماد کردن و همکاری عادت میکنن و در نتیجه علاوه بر یاد گرفتن این مهارتهای مهم از داشتن برخوردهای تند و خشمگین هم بینشون جلوگیری میشه.

  • عاطفه علوی گفت:

    واقعا خیلی خوبه من چون خانمومون گفت هر مسابقه ای که داشین بیاین به من بگید تااونهارو تو کلاس انجام دهید