فهرست
#در_خانه_میمانیم
آیا از تاثیر قرنطینه بر کودکان خود آگاهید؟
۱۳۹۹/۰۴/۲۹
لیلا افشار
0 نظرات

تاثیر قرنطینه بر کودکان، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید در این دوران نسبت به آن آگاهی داشته باشیم. ممکن است برای بسیاری از کودکان فرصت بودن در خانه و گذراندن زمان بیشتر با خانواده بسیار خوشایند باشد. اما به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز تفریحی و گردشی و مهم‌تر از آن شاید عدم درک کامل کودکان از مفهوم قرنطینه، ممکن است در بعضی کودکان مشکلات جسمی و روانی مختلفی ایجاد شود.

در مقاله‌های پیشین نورولند به چند ایده‌ی بازی و سرگرمی که می‌توان در دوران قرنطینه برای سرگرم کردن کودکان از آن‌ها استفاده کرد، اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم بیشتر در رابطه با تاثیر قرنطینه بر کودکان صحبت کنیم.

کودکان از در خانه ماندن و تنهایی با عروسکها بازی کردن خسته شده‌اند

والدین نگران سلامت روانی فرزندان خود در دوران قرنطینه هستند

چگونه می‌توان یک کودک را با مفهوم قرنطینه و همه‌گیری یک ویروس آشنا کرد؟ هیچ کس نمی‌داند که زندگی بعد از همه‌گیری کرونا چه موقع به حالت عادی باز خواهد گشت. اما از آنجا که تعطیلی مدارس و انواع مراکز تفریحی و سرگرمی تا مدت نامعلومی ادامه دارد، والدین این سؤال را مطرح می‌کنند که آیا اقدامات مربوط به قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث آسیب‌های ماندگار در رشد عاطفی فرزندانشان نمی‌شود؟
آیا این نسل می‌تواند بودن در اجتماع و جمع‌های دوستانه را در زمان درست تجربه کند و به درستی با دیگران در تعامل باشد؟ قرنطینه چه تاثیری روی تحصیل، سطح دانش و آینده‌ی تحصیلی و شغلی کودکان این نسل خواهد داشت؟ پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و موارد مختلف مرتبط با کودک به این صفحه اینستاگرام مراجعه کنید.
روانشناسان معتقدند پیامدهای اجتماعی و عاطفی در کودکان تا حد زیادی به میزان استرس آن‌ها بستگی دارد. ماندگاری این پیامدها نیز تا حد زیادی به روابطی که به تعدیل استرس‌های آن‌ها کمک می‌کند، بستگی دارد.

والدین مشغول کار در دوران قرنطینه و کودک کلافه از تنهایی در خانه

دور بودن از همسالان

گذراندن وقت با هم سن و سالان، بخش مهمی از فرآیند رشد یک کودک را شکل می‌دهد. ارتباط داشتن با همسالان علاوه بر ایجاد شادی و فراهم آوردن انرژی مقبت؛ باعث می‌شود کودک مفهوم همکاری، اعتماد و وفاداری را به خوبی بیاموزد.

بنابراین دور بودن از همسالان در دوران قرنطینه ممکن است در مفاهیم فوق اختلال به وجود آورد و کودک را گوشه‌گیر کند.

به هم ریختن الگوی خواب

به صورت مداوم در خانه ماندن باعث شده است تا کودکان برنامه‌ی زمانی منظم خوابیدن را فراموش کنند. ساعت‌های بیشتری از شب را به تماشای تلویزیون و برنامه‌های مختلف بنشینند و ساعات بیشتری از روز را خواب باشند.
بنابراین توجه به ساعت و میزان خواب آن‎ها می‌تواند برای برگشتن به روال عادی زندگی کمک کند.

به هم ریختن برنامه‌ی غذایی

به دلیل تغییر برنامه‌ی خواب؛ و احتمالا نداشتن برنامه‌ی درست برای انجام امور روزمره و تکالیف در دوران قرنطینه، زمان وعده‌های غذایی نیز دچار تغییر شده است. بنابراین احتمالا هم در میزان غذای مصرفی و هم در کافی و جامع بودن آن تغییراتی را شاهد هستیم.

به خطر افتادن سلامت جسمی

تغییر الگوی خواب و برنامه‌ی غذایی و از همه مهم‌تر نداشتن تحرک لازم و کافی در دوران قرنطینه ممکن است سبب شود که کودکان دچار اضافه وزن شوند و سلامت جسم آن‌ها با مشکلات متفاوتی روبه‌رو شود.

به خطر افتادن سلامت روان

انزوا و دوری از اجتماع می‌تواند تنهایی ایجاد کند و تنهایی می‌تواند برای سلامت روان کودکان خطرناک باشد. گرچه این اتفاق بسته به میزان مستعد بودن افراد و روحیات آن‌ها متفاوت است. اما در هر صورت باید مراقب بود که میزان ساعات تنهایی کودک بیش از اندازه طولانی نشود.

تنهایی و غمگینی کودکان در قرنطینه ممکن است در بلند مدت مشکل ساز شود.

دور شدن از بازی و تاثیرات منفی آن

بازی رشد و پیشرفت شناختی را در کوکان تسهیل می‌کند. بازی مهم‌ترین ابزار برای پیشرفت در یادگیری کودکان است و در روحیه‌ی آن‌ها تاثیر به شدت مثبتی دارد. در دوران قرنطینه که احتمالا کودکان از هم بازی‌های خود دور مانده‌اند؛ دور شدن از دنیای بازی ممکن است در بسیاری از کودکان اتفاق افتد. در بیشتر مواقع بزرگسالان همبازی خیلی خوبی نیستند. آن‌‌ها اصولا به دلیل دغدغه و کارهایی که دارند تمرکز کافی را در بازی با کودکان ندارند.  از این رو بازی با بزرگسالان در دراز مدت برای کودکان کسل کننده می‌شود. لذا به خصوص در کودکانی که خواهر و برادر ندارند ممکن است این دور ماندن از هم‌بازی‌ها به شدت آسیب زننده باشد.

ضعف در درس و تحصیل

به دلیل تعطیلی مدارس و فاصله گرفتن از کلاس درس؛ بعضی از کودکان دچار افت تحصیلی شده‌اند. دوری از مدرسه ممکن است باعث شود کودکی که به درس علاقه نداشته از این شرایط سوء استفاده کرده و در انجام تکالیف خود کوتاهی کند. از طرفی به دلیل مشغله‌ای که والدین دارند و توجه به این نکته که اکثر آن‌‌ها به دورکاری در منزل مشغول هستند؛ لذا نمی‌توانند زمان و انرژی کافی را برای یادگیری فرزندانشان صرف کنند. بنابراین احتمالا کیفیت یادگیری در بسیاری از کودکان در دوران قرنطینه پایین آمده است.

توجه به این نکات و جدی گرفتن آن‌ها توسط والدین می‎‌تواند به کم شدن اثرات منفی قرنطینه بر کودکان کمک کند. و باعث شود این دوران با کمترین تاثیرات مخرب جسمی و روانی بر آن‌ها سپری شود.

منابع:

وبسایت hechingerreport

وبسایت usatoday

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها